آفتاب
رسایی در نطق میان دستور:

عدم توافق دیروز یک سال پیش رقم خورده بود/ کلید خوش‌بینی به آمریکا شکست

عدم توافق دیروز یک سال پیش رقم خورده بود/ کلید خوش‌بینی به آمریکا شکست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه دیروز به عنوان عدم توافق در جریان مذاکرات رخ داد، چیز تازه‌ای نبود. این اتفاقی بود که یک سال پیش رقم خورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، حمید رسایی، نماینده مردم تهران در نطق میان دستور با اشاره به سالگرد توافق ژنو در چهارم آذر ماه، گفت: سال گذشته وقتی توافقنامه ژنو اعلام شد، به دلیل خوش‌بینی به آمریکا و ایادی‌اش، برخی آن را پیروزی بزرگ دانسته و جشن گرفتند.

وی افزود: رئیس‌جمهور محترم در پیام خود به مقام معظم رهبری اعلام کرد که با این توافقنامه، حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است و همچنین حقوق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شده، تحریم‌ها برداشته شده و فروپاشی سازمان تحریم‌ها آغاز شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز جوهر توافقنامه ژنو خشک نشده بود که آمریکایی‌ها هم حق غنی‌سازی ملت ایران را انکار کردند و هم از باقی ماندن تمام تحریم‌ها سخن گفتند و مواضع مسئولانه ایرانی را برای مصرف داخلی دانستند.

رسایی گفت: آقای روحانی و آقای ظریف این سخنان را رد کرده و لغو تحریم‌ها و تثبیت حق غنی‌سازی را بدیهی دانسته و مواضع آمریکایی‌ها را برای مصرف داخلی دانستند.

وی افزود: آنچه دیروز در وین اتفاق افتاد، یعنی عدم توافق، امر تازه‌ای نبود. این عدم توافق از یک سال قبل و یک ساعت بعد از آنچه، آن را پیروزی بزرگ می‌نامیدند، اتفاق افتاد و همه اشکالات به متن ضعیف و مبهم توافقنامه ژنو برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران گفت: سال گذشته انتقاد داشتیم که چرا مذاکرات محرمانه است، چرا متن توافقنامه منتشر نمی‌شود. الان هم نمی‌دانیم در وین بر چه چیزی توافق شده که آمریکایی‌ها خوشحال و راضی هستند.

رسایی ادامه داد: اکنون یک سال از زمانی که روحانی کلید خود را با خوش‌بینی در قفل خوی استکباری آمریکا چرخاند تا این خوی استکباری را تغییر دهند، می‌گذرد. اما به جای اینکه قفل باز شود، کلید خوش‌بینی و اعتماد به آمریکا شکست. بدیهی بود که این قفل باز نشود.

وی افزود: آمریکا به تعبیر خمینی کبیر، گرگ است و خوی گرگی در ذات گرگ است، یک سال قبل توافقنامه ژنو امضا شد تا تحریم‌ها برداشته شود، به ملت‌ها توهین نشود، گرانی‌ها برطرف شود، چرخ کارخانه‌ها بچرخد اما از زمان توافقنامه ژنو تاکنون، 100 مورد تحریم جدید داشته‌ایم. توهین‌ها بیشتر شده، سانتریفیوژ‌ها پلمپ شده، چرخ کارخانه‌ها ایستاده و گرانی‌ها بیشتر شده است.

رسایی ادامه داد: آمریکا برای هزارمین بار ثابت کرد که اهل صلح نیست و نباید به او اعتماد کرد، امام در پیام خود به مناسبت هفته بسیج فرمودند، من به خلوص بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم با بسیجیان مشهور شوم، چرا که در این دنیا افتخارم این است که بسیجی هستم. چه در جنگ و چه در صلح بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهان‌خواران خصوصا آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند. نباید لحظه‌ای از کید(کینه) دشمنان غافل بمانیم، در نهاد و سرشت آمریکا و شوروی، کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی موج می‌زند.

این نماینده مجلس گفت: رهبر انقلاب دو هفته قبل از توافق سال پیش فرمودند که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم، رهبر انقلاب فرمودند من در جزئیات دخالت نمی‌کنم، من فکر نمی‌کنم از این مذاکرات، آن نتیجه‌ای که ملت ایران انتظار دارند، به دست آید. لکن پشتوانه‌ای است برای ملت ایران. ما از مسئولین که در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌ کنند، حمایت می‌کنیم.

رسایی خاطر نشان کرد: ملت بیدار باشد تا بداند چه اتفاقی می‌افتد تا برخی تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دولت که به خاطر مزد می‌خواهند افکار عمومی را منحرف کنند، نتوانند.

نماینده تهران خطاب به رئیس‌جمهور افزود: آقای روحانی با موفقیت شما را موفقیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و شکست شما را هم شکست جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم؛ هیچ منتقد دلسوزی از شکست شما خوشحال نیست، انتقاد ما به خوش بینی شما نسبت به غرب بود.

رسایی ادامه داد: همه حرف ما این است که اکنون نه سانتریفیوژها می‌چرخد و نه کارخانه‌ها و در عین حال اعتماد به کدخدا شده است به جای آنکه به خدا اعتماد شود.

وی افزود: در مقطع فعلی سانتریفیوژها نماد استقلال ماست، ما از شما تشکر می‌کنیم که بعد از عقب‌نشینی‌های غیرقابل دفاع در توافقنامه ژنو، امسال در وین دقت کردید و ایستادید. آقای روحانی در یک سال گذشته همواره منتقدین خود را با تعابیری چون «بیسواد»، «افراطی»، «ترسو» و «بزدل» خطاب کرد و ما را به جهنم حواله داد، اکنون منتظر بودیم که شب گذشته آقای روحانی از منتقدین عذرخواهی کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رسایی با اشاره به حضور خانواده شهید احمدی روشن در مجلس، گفت: پدر شهید احمدی روشن و مادر وی، امروز تصمیم گرفته‌اند به مجلس بیایند تا از مواضع مجلس در موضوع هسته‌ای تشکر کنند؛ ای کاش قانون اجازه می‌داد تا پدر شهید احمدی روشن از پشت این تریبون نطق می‌کرد. وی فرمود ما برای موفق شدن شما در تحقق فرمایشات رهبری دعا می‌کنیم، دلسوزانه می‌گوییم که به دوستان مصطفی و جوانان این کشور اعتماد کنید؛ دوستانی که با تمام وجود به خدای کدخدا اعتماد دارند.

رسایی گفت: آقای احمدی روشن عنوان کرد من وقتی خوشحالی دوستان شهید طهرانی‌مقدم را در شلیک موشک‌های اسرائیل دیدم، سجده شکر کردم و دلم می‌خواست در خوشحالی دوستان مصطفی، مردم و رهبرم هم خوشحال شوند.

کد N597497

وبگردی