آفتاب

مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان به 310 نفر

مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان به 310 نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی مخالفت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعداد نمایندگان مجلس از 290 نفر به 310 نفر افزایش می‌یافت و در همین راستا تعداد حوزه‌های انتخابیه نیز افزایش می‌یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمد حسین فرهنگی به عنوان طراح این طرح، گفت: اصل 164 قانون اساسی تاکید دارد که عده نمایندگان پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل جغرافیایی و انسانی حداکثر تا 20 نفر می تواند افزایش یابد اما این حکم به دلایل اختلاف نظرها تا امروز عملیاتی نشده و در دوره فعلی مجلس نیز به دلیل همین اختلاف نظرها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش مهر، از ابتدای بررسی این طرح نمایندگان با فریادهای 2-2 خود مخالفتشان را با این طرح اعلام می کردند که این امر موجب بی نظمی و هیاهو در مجلس شد.

بهروز جعفری نماینده مردم اسدآباد نیز در مخالفت با طرح گفت: در این طرح توازن منطقه ای دیده نشده است و به شهرستان‌های ضعیف همچنان توجه نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، تعداد نمایندگان کلانشهرها باز هم افزایش یافته که این امر به نفع شهرهای ضعیف نیست.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی در موافقت با این طرح اظهار داشت: ایراداتی به این طرح وارد است که در بررسی جزئیات آن قابل رفع است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: چرا از اجرای اصول قانون اساسی وحشت دارید. این طرح هیچ ضرری برای مناطق محروم ندارد.

در پایان نمایندگان با 83 رای موافق، 105 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در مجلس با تصویب این طرح مخالفت کردند.

بر اساس این طرح، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 290 نفر به 310 نفر افزایش می یافت و تعداد حوزه های انتخابیه نیز اصلاح می شد.

کد N597285

وبگردی