آفتاب

دیدگاه‌های تعدادی از نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در کنگره ضدتکفیر

دیدگاه‌های تعدادی از نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در کنگره ضدتکفیر

در دومین روز کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، تعدادی دیگر از نمایندگان کشورهای اسلامی شرکت کننده در این کنگره به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

در دومین روز کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، تعدادی دیگر از نمایندگان کشورهای اسلامی شرکت کننده در این کنگره به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

ریشه‌یابی اندیشه تکفیری برای مقابله با آنها ضروری است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، امام جمعه اهل سنت زاهدان در این کنگره با بیان این‌که «باید اهداف دشمنان و ترفندهای آنها را بشناسیم» گفت: باید ریشه‌های افراط گرایی و تکفیر را نیز مورد شناسایی قرار دهیم و راهکارهای برون رفت از این شرایط را با همکاری همه علما به دست آوریم.

مولوی عبدالحمید گفت: حضور علما در کنار هم مایه غم و اندوه دشمن است و این حضور از فضل خداوند است.

وی افزود: از آیات عظام تقلید و مراجع عظام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و سبحانی تشکر می‌کنم که با زحمات فراوان این همایش را برگزار کردند و این رنج را متحمل شدند تا این جلسه خیر را در این زمان که بسیار مهم است تشکیل دادند.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان، تصریح کرد: کنگره جهانی علیه تکفیر و افراط گرایی در این شرایط و زمان بسیار مهم برگزار شد، چون جهان اسلام اکنون در تفرقه و دودستگی و در رنج به سر می‌برد و افراط گرایی و تفرقه و تکفیر به اوج خود رسیده است و زمان بسیار مناسبی برای این همایش انتخاب شد.

عبدالحمید خاطرنشان کرد: مکان این همایش هم بسیار حیاتی است که در شهر قم که یکی از مراکز علمی جهان اسلام و مرکز ثقل جهان تشیع است انتخاب شده است.

وی گفت: جهان اسلام از تکفیری‌گری رنج می‌برد، زیرا اسلام دین وسیع و دین آخر و ماندگار است و همه ادیان را منسوخ کرده و کتابی دارد که همه کتب دیگر را منسوخ کرده است؛ این دین امروز در تهدید کسانی است که می‌خواهند گستره این دین را کم کنند.

وی افزود: امروزه 1 میلیارد و 700 میلیون مسلمان از سوی این گروه تکفیر می‌شوند؛ این فتنه تکفیر بسیار خطرناک است در حالی که اگر ما به قرآن برگردیم، قرآن کریم، توبه، ایمان، نماز و زکات را مطرح کرده است و در جای دیگر بیان می‌کند که هر کس به قرآن، نماز و زکات معتقد باشد برادر دینی ماست.

عبدالحمید خاطرنشان کرد: در روایات ما نیز آمده است که کسانی که شهادتین گفتند و قبله و کتاب یکی با ما دارند مسلمان هستند و دارای حرمت الهی و شرعی هستند.

وی گفت: اسلام با این دید و آیات و روایات در مقابل تکفیر قرار گرفته است، ولی این فتنه تکفیر از صدر اسلام وجود داشته که در آن زمان خوارج بلند شدند و یاران حضرت رسول را تکفیر کردند و حتی امام علی(ع) را شهید کردند؛ حتی امام نیز آنها را تکفیر نکردند ولی آنها این کار را کردند. امام علی(ع) در واقع به دنبال تفهیم حقیقت به آنها بودند.

این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: امروز ما نیازمند وحدت و اخوت هستیم؛ این وحدت دینی و اسلامی است و وحدت ما سیاسی نیست؛ وحدت ما وحدت اسلامی است؛ مشترکاتی که ما با هم داریم ما را از رفتن به سوی مختلفات بی نیاز می‌کند.

وی گفت: قرآن و شخص حضرت رسول و کعبه و اهل بیت(ع) محور اشتراک ماست؛ همه ما عاشق اهل بیت(ع) هستیم؛ ما حتی از شما هم بیشتر از اهل بیت(ع) تعریف می‌کنیم و عاشق آنها هستیم؛ اهل بیت را دوست داریم و این مسئله می‌تواند ما را دور هم جمع کنند.

عبدالحمید خاطرنشان کرد: توحید و رسالت و قرآن و اهل بیت(ع)و ... مشترکات ما هستند؛ نباید مختلفاتی که در هر خانواده‌ای وجود دارد را بزرگ کرد. اما امروز دشمن شناسی بسیار مهم است که باید اهداف و ترفندهای دشمن را بشناسیم؛ باید این پدیده‌های جدید را بازشناسی کنیم و راه کارهای برون رفت از این بحران را باید بررسی کنیم.

وی گفت: جهان اسلام برای علما احترام قائل است و مردم حرف ما را گوش می‌دهند و بسیاری از این افراطی‌ها را می‌توان با سخن اصلاح کرد و آنها را برگرداند.

وی اظهار کرد: آمریکا به دنبال تامین امنیت اسراییل است و می‌خواهند که فرهنگ غربی را که امروز شکست خورده است در جوامع ما نهادینه کنند؛ ما باید از هرگونه اهانت‌های مذهبی پرهیز کنیم؛ توهین و اهانت به مقدسات هم از مهمترین کارهایی است که باید انجام داد؛ حرمت ادیان و فرقه‌های اسلامی باید حفظ شود و حق و حقوق هم را رعایت و رسیدگی کنیم؛ باید به یکدیگر محبت کنیم و در مقابل کسانی که می‌خواهند علیه اسلام کار کنند، ید واحد باشیم.

دین تکفیر‌ی‌ها خونریزی و هتک حرمت است

به گزارش ایسنا، نماینده مفتی اعظم سوریه نیز در مراسم اختتامیه کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری با تاکید بر این‌که «جهان اسلام از جنایات تکفیری‌ها بیزار است» گفت: دین آنها خونریزی و هتک حرمت و مقابله با آیین اسلام است.

علاء‌الدین زعتری با اشاره به اینکه «امت اسلام امروز در یک شرایط خاصی به سر می‌برد» اظهار کرد: از دیرباز دشمن دین عظیم ما را هدف قرار داده است و در گذشته بسیاری از کشورهای اسلامی مستعمره دشمنان اسلام بودند.

وی ادامه داد: با بیداری مسلمانان دشمنان دچار ناکامی وسیع شدند، ولی مجدد تلاش کردند و نقشه‌ها کشیدند برای اینکه بتوانند مجددا دیانت ما را مورد هدف قرار دهند گروه‌هایی درست کردند که با سوء استفاده از زبان و شریعت ما علیه ما اقدام کنند.

نماینده مفتی اعظم سوریه با تاکید بر این‌که «پیامبر اکرم(ص) از رفتار و کردار تکفیری‌ها بیزار هستند» اظهار کرد: این گروه‌ها در واقع با یک اندیشه جدید، نظام‌های جدید را وارد سرزمین‌های اسلامی کردند، آیین آنها خونریزی و هتک حرمت و مقابله با آیین اسلام است.

علاء‌الدین زعتری با اشاره به این‌که «اسلام با یهود و مسیحیان همزیستی دارد» گفت: اسلام رحمتی برای زمین و آسمان و بشریت است و از این روست که قرآن می‌فرماید کسانی که فتنه را در محافل مومنان وارد می‌کنند اینها وارد جهنم خواهند شد.

وی ادامه داد: آنها مسجد، حسینیه و کلیسا را به رسمیت نمی‌شناسند و می‌خواهند همه را بسوزانند و از بین ببرند.

نماینده مفتی اعظم سوریه با اشاره به روایت حضرت علی(ع) بیان کرد: ایشان می‌فرمایند اگر پرچم‌های سیاه را مشاهده کردید بر زمین ثابت قدم باشید چرا که گروه‌هایی خواهند آمد که دعوت به حق خواهند کرد در حالی که اهل حق نیستند؛ با اینها مقابله کنید تا خداوند امر خود را محقق کند.

تکفیری‌ها از 57 شبکه ماهواره‌ای تفکراتشان را تبلیغ می‌کنند

به گزارش ایسنا، در این کنگره همچنین عالم سرشناس وابسته به جنبش انصارالله یمن به قرائت بیانیه پایانی کمیسیون سیاسی پرداخت و گفت: تکفیری‌ها با بهره‌گیری از 57 شبکه ماهواره‌ای و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی تفکرات خود را در بین جوانان تبلیغ می‌کنند و آمریکا نیز از تفکرات سطحی آنها برای تحقق اهدافش حمایت می‌کند.

وی با اشاره به برخی مسائل مهم مطرح شده در این کمیسیون گفت: تکفیر پدیده خطرناکی است که برای برخورد با آن باید جدی بود، تکفیر بیماری کشنده روزگار ما است و گروه‌های تکفیری سعی می‌کنند با سوء استفاده از موضوعاتی همچون خلافت اسلامی و جهاد با استفاده از تکنیک‌های جدید به اسلام خدشه وارد کنند.

این عالم وابسته به جنبش انصارالله یمن ادامه داد: اقدامات تکفیری‌ها به دلیل عدم فهم درست از مسائل اسلامی به عنوان ابزار برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان و ثبات برای رژیم صهیونیستی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی به تشریح توصیه‌های مطرح شده در کمیسیون سیاسی پرداخت و بیان کرد: لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری نتایج کنگره، لزوم صدور فتوا از سوی علمای مسلمان در مورد حرام بودن کشتن و تعرض به مسلمانان و اماکن مسلمین و لزوم تلاش برای وحدت حقیقی بین مسلمانان به عنوان سوپاپ اطمینان برای مقابله با تفکر تکفیری از جمله پیشنهاداتی است که در این کمیسیون مطرح شد.

علمای جهان اسلام درباره جنایات تکفیری‌ها روشنگری کنند

به گزارش ایسنا شیخ محمد تقی مولا یکی از علمای عراقی نیز در اختتامیه کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: در موصل 100هزار نفر آواره شدند و این حالت را در همه عراق نیز مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: مردم در مدارس و حسینیه‌ها زندگی می‌کنند؛ یک میلیون و نیم مهاجر در عراق زندگی می‌کنند؛ در سوریه این تعداد به 5میلیون نفر می‌رسد که دلیل همه این مصیبات به خاطر گروه‌های تکفیری است.

این عالم عراقی بیان کرد: آنها برای سربریدن مردم الله اکبر می‌گویند که برای هیچ کسی قابل قبول نیست؛ آنها به مردم تجاوز می‌کنند، دزدی می‌کنند، مساجد را ویران می‌کنند و مراقد حضرت یونس و جرجیس را از بین بردند.

وی افزود: آنها به کلیساها هم رحم نکردند؛ من به دیدار مسیحیان عراقی رفتم و آنها گفتند که آنها حلقه ازدواج را از دست زنان خارج می‌کنند و می‌گویند که اینها حق ماست؛ 3هزار دختر ایزدی را گرفتند و در بازارها به عنوان کنیز می‌فروشند.

مولا تصریح کرد: آنها کاری به اسراییلی‌ها ندارند و این گروه‌های تکفیری اصلا مسلمان نیستند بلکه ساخت آمریکا و صهیونیست‌ها هستند، برای اینکه چهره اسلام را مخدوش کنند چون دیدند که اسلام در همه جا در حال پیشرفت است بنابراین علمای جهان اسلام باید درباره جنایات تکفیری‌ها روشنگری کنند.

حل چالش بزرگ جریان‌های تکفیری نیازمند نگاه عمیق است

به گزارش ایسنا یک عالم افغانی نیز در کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: حل چالش بزرگ جریان‌های افراطی و تکفیری نیازمند نگاه عمیق است.

عبدالرئوف توانا گفت: ایران اسلامی با تاسی و پیروی از امام خمینی(ره) پرچم عزت وحدت امت اسلامی، علمای تسنن و تشیع را از سراسر جهان اسلام گرد آوردند که در این حوزه دیدگاه‌های خود را که همگی مشترک هستند بیان کنند.

این عالم افغانی با اشاره به اثرات استعمار در به انحراف کشیدن حوزه‌های تمدنی اسلامی، اظهار کرد: در این کنفرانس که بیش از یک هزار عالم از سراسر امت اسلامی گردهم آمده‌اند باید روی چالش‌های بزرگ جهان اسلام بخصوص حوزه تکفیر نگاه عمیقی انجام شود.

وی افزود: جبران صدمه‌هایی که این گروه‌ها ایجاد کرده‌اند بسیار سخت است که باید با هوشیاری علمای اسلامی و تصمیم گیران بزرگ جهان اسلام این جریان اصلاح شود.

این عالم افغانی خاطرنشان کرد: اگر در اطاعت از پیامبر اکرم دقت نکنیم جوابگویی در مقابل خداوند بسیار مشکل است؛ حکومت مردمی مصر با وحشت سرنگون شد؛ آیت الله باقرنمر چه جرمی داشت که به این راحتی به اعدام محکوم شد؟

وی گفت: اسبتداد و ظلم و بی بند و باری و بی برابری و استعمار دست به دست هم داده‌اند که این گروه‌ها شکل بگیرند و امت اسلامی را در این بحران و مظلومیت قرار بگیرند.

عده‌ای به اسم تکفیر دنبال ایجاد خلافت هستند

به گزارش ایسنا، یکی از علمای ترکمن در اختتامیه کنگره با بیان این‌که «امروز گروه‌های تکفیری ادامه دهنده راه خوارج هستند» گفت: عده‌ای به اسم تکفیر دنبال بنیان گذاشتن خلافت هستند.

مولوی خجندی گفت: شکی نیست که تکفیر فردی بدون هیچ دلیل از گناهان بزرگ است.

وی افزود: کسی در این زمینه نمی‌تواند کسی را به کفر متهم کند؛ خطرناک‌ترین راه برای حمله به مسلمانان با استفاده از احکام شرعی هم کار درستی نیست.

این عالم ترکمن خاطرنشان کرد: این گروه برای ایجاد یک حکومت روی زمین تلاش می‌کنند و تکفیر به این شکل نیست که آنها به همین راحتی کسی را تکفیر می‌کنند.

وی گفت: مسلمانان کسی را اینگونه تکفیر نمی‌کنند؛ کسی نمی‌تواند از اهل اسلام کسی را تکفیر کند و این برخوردها هیچ پایه و اساسی در امت‌ها و مذاهب اسلامی ندارد.

انتهای پیام

کد N596947

وبگردی