آفتاب

آشفتگی بصری تابلوها در شیراز

آشفتگی بصری تابلوها در شیراز

‌هر گوشه تابلویی با قطع و اندازه‌ای، بدون تناسب و سرشار از آشفتگی‌های بصری که ذهن را درگیر کرده و سرسام می‌آورد. سال‌هاست که ظاهر کلانشهر شیراز به مدد وجود تابلوهای ناهمگون آشفته شده و به‌جای اطلاع‌رسانی در فضایی آرام و امن، شهروندان را کلافه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، از یک سو تابلوهای شهری از نگاه برخی طراحان تازه کار به امکانی برای آزمون و خطا تبدیل شده تا کارشناسان نیز نسبت به این موضوع آزرده خاطر باشند و اعتراض کنند. از سوی دیگر هر فردی به خود اجازه می‌دهد در خصوص طراحی تابلوها نظر داده و خود را در قامت یک طراح زبردست قرار دهد.

تابلوهای عمودی، افقی، آویزان از پشت بام‌ها، با رنگ‌های ناهمگون و نورهایی که چشم را می‌آزارد و ...

مدیر زیبا سازی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه فارس، نبود مدیریت واحد و جزیره‌ای عمل کردن برخی از مسئولین در این زمینه را عاملی در بروز این آشفتگی‌های بصری می‌داند، آشفتگی‌هایی که بعضا به واسطه نام و برخی به واسطه شکل و گاه به‌دلیل نور بکار رفته و حتی اندازه و ... احساس آشفتگی را ایجاد می‌کند.

سید علی اکبر حسینی گفت: تابلو‌های شهری شامل ممیزی نمی‌شوند و مدیران با سلایق گوناکون در این حوزه تصمیم گیری می‌کنند.

وی افزود: ‌در کلانشهر شیراز تنها یک هزار متر مربع ‌از تابلوهای شهری ‌با نظر ‌کارشناسان نصب می‌شود.

حسینی ادامه داد: گاهی تبلیغ چندین محصول بر سر در فروشگاهی دیده می‌شود که به لحاظ زیبایی شناختی بسیار آشفته به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: این موضوع برای مسئولین شهرداری شیراز به عنوان یک دغدغه مطرح شده است و باید شهرداران مناطق براساس قانون با آنان که ظاهر شهر را نا زیبا کرده‌اند، برخورد کنند.

مدیر زیبا سازی شهرداری شیراز با بیان اینکه یک نهاد دولتی به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص اعمال قانون کند، گفت: برای رفع این معضل باید تمامی دستگاه‌های اجرایی ورود کنند تا آشفتگی تابلوهای شهری ساماندهی شود.

حسینی نسبت به تعداد تابلوهای نصب شده در سطح شهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از نهادها و سازمان‌ها برای نصب تابلوی شهری، تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی از مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواست تا برای رفع این مشکل، ساز و کاری ارائه دهند.

معاون هنری اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز معتقد است: به همان اندازه که نمادهای شهری برای مسئولین اهمیت دارد باید به نصب و نوع طراحی تابلوهای شهری بها داده شود.

محمدرضا مریدی تاکید کرد: امروزه تابلو‌هایی که در شهر شیراز نصب شده‌اند، کیفیت بصری نداشته و پیام تبلیغاتی را به درستی منتقل نمی‌کنند.

وی افزود: ‌پیام شهروندی و تبلیغات شهری باید با منطقه و محیط زندگی افراد همخوانی داشته باشد تا مخاطب را به خود جذب کند.

مریدی بر اهمیت جانمایی تابلوهای شهری تاکید کرده و ادامه داد: در صورت تلفیق نظرات کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد و شهرداری، وضعیت تابلوهای شهری مطلوب خواهدشد.

معاون هنری اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: اگر دست اندرکاران این عرصه در دوره‌های آموزشی اجباری نسبت به اصول طراحی و نصب تابلو آگاه شوند، وضعیت تا حدودی ساماندهی خواهد شد.

مریدی با اعلام اینکه در حال حاضر پوستر و تبلیغات فرهنگی و هنری با نظر کارشناسان این اداره در شهر نصب می شود، گفت: در بیشتر تبلیغات هنری که در قالب پوستر و بیلبورد بر تابلوهای شهر نصب می‌شود، نظر کارشناسان این اداره اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تلاش دارد با حساسیت بیشتری نسبت به متقاضیان تمدید و یا صدور مجوز کانون تبلیغاتی تصمیم گیری کند.

یکی از اساتید دانشگاه هنر شیراز نیز در این خصوص گفت: متاسفانه شهر شیراز به لحاظ منظر شهری در مقایسه با دیگر کلانشهر‌های کشور وضعیت و جایگاه مناسبی ندارد.

جمشید آراسته ادامه داد: چهره چرک و فرسوده این شهر، صاحبنظران امور هنری را نگران کرده است.

وی مهمترین دلیل این آشفتگی را جزیره ای عمل کردن برخی از مسئولین شهری دانست و گفت: در شیراز بر حسب عادتی نادرست هر مسئول می‌خواهد نظر غیر کارشناسانه خود را اعمال کند.

آراسته اضافه کرد: تا زمانی که پایین ترین قیمت پیشنهادی هنرمند برای طراحی تابلوها ملاک تصمیم گیری مسئولین باشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

‌آراسته معتقد است که بیلبوردها برای تبلیغ در مسافت‌های دور ساخته شده‌اند و برای نصب در فضای شهری مناسب نیستند.

‌وی افزود: ابعاد بزرگ و جنس فلزی بیلبوردها موجب می‌شود شهروندان احساس خوشایندی نداشته باشند.

آراسته با تاکید بر اینکه طراحی گرافیکی بیشتر تابلوها غیرکارشناسانه است، ادامه داد: نوشته‌های تبلیغاتی برخی از این بیلبوردها ده‌ها سطر بوده که میزان استاندارد آن کمتر از این است.

وی افزود: مخاطب باید بتواند هنگام عبور سریع از مقابل تابلو، پیام تبلیغاتی را دریافت کند.

‌این طراح و گرافیست با اشاره به اینکه اغلب بیلبوردهای شهری بدون در نظر گرفتن رنگ و فونت مناسب به صورت تجربی طراحی می‌شوند، تصریح کرد: مشکل طراحی نادرست تابلوهای شهری یک موضوع ملی بوده که نیازمند توجه بیشتر مسئولین شهری است.

آراسته یاد آور شد: شیراز در خصوص نصب و طراحی تابلوهای تبلیغاتی رتبه تاسف باری در مقایسه با دیگر مراکز استان‌ها دارد.

وی برای رفع این معضل از مسئولین شهری خواست تا با اساتید دانشگاه و طراحان صاحب نام همفکری کنند.

انتهای پیام

کد N596937

وبگردی