آفتاب

سفر سیسی به ایتالیا / تاکید پاپ فرانسیس و رئیس‌جمهور مصر بر گفت‌وگو میان الازهر و واتیکان

سفر سیسی به ایتالیا / تاکید پاپ فرانسیس و رئیس‌جمهور مصر بر گفت‌وگو میان الازهر و واتیکان

رئیس جمهوری مصر که با پاپ فرانسیس دیدار کرده است، در سخنانی با تاکید بر موضع کشورش در حمایت از تشکیل کشور فلسطین اعلام کرد که شکست فلسطینی‌ها به تشدید تروریسم در منطقه انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مقر واتیکان دیدار کرد. این سفر نخستین سفر رئیس جمهوری مصر به واتیکان طی هشت سال گذشته بوده است.

منابع دیپلمات خاطرنشان کردند که عبدالفتاح سیسی در دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بر عزم خود جهت مقابله با تندروها در منطقه و کشورش تاکید کرد.

در این دیدار همچنین روابط کلیسای کاتولیک با دانشگاه الازهر مصر که از سال 2011 قطع شده است، مورد بررسی قرار گرفت.

عبدالفتاح سیسی پس از دیدار با متیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا نیز خاطرنشان کرد: شکست فلسطینی‌ها باعث تشدید تروریسم در منطقه شده است و باید افکار جدیدی را برای پیشبرد روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مطرح کرد.

ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای درخصوص جزئیات این سفر سیسی به واتیکان گفت: رئیس‌جمهوری مصر مذاکرات غیرعلنی با رهبر کاتولیک‌های جهان داشت که این مذاکرات دوستانه و پاپ فرانسیس در آن باور خود را نسبت به تسامح دین اسلام و ارزش‌های گران‌قدر آن ابراز کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین اظهار کرد که اقدامات برخی از گروه‌های تندرو به هیچ‌وجه نشأت گرفته از ارزش‌ها و اصول دین اسلام نیست.

وی خواهان از سرگیری گفت‌وگوها میان الازهر و واتیکان از طریق به جریان افتادن فعالیت کمیته گفت‌وگوهای مشترک با الازهر شد تا از این طریق همزیستی مشترک میان ملت‌ها تقویت شده و از تلاش‌های دو طرف برای مقابله با اندیشه‌های رادیکالی حمایت شود.

علاء یوسف، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر نیز عنوان داشت: سیسی در این دیدار از احترام خود به پاپ فرانسیس سخن گفت و بر اهمیت از سر گیری گفت‌وگوها میان واتیکان و الازهر تاکید کرد و اظهار داشت که دو طرف باید برای تحکیم تفاهم‌ها دست به تلاش بزنند.

انتهای پیام

کد N596929

وبگردی