آفتاب

اردوغان: وجود «طرف سوم» در مذاکره با کردها تنها روند صلح را پیچیده‌ می‌کند

اردوغان: وجود «طرف سوم» در مذاکره با کردها تنها روند صلح را پیچیده‌ می‌کند

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، زمان ثابت می‌کند که دخالت هرگونه طرف سومی روند صلح ترکیه با کردها را به جای تسهیل، پیچیده‌تر می‌کند و به عنوان نتیجه چنین دخالت‌هایی می‌توان به ناکامی نشست‌های موسوم به «مذاکرات اسلو» اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: این طرف سوم می‌خواهد آمریکا باشد، می‌خواهد احزاب یا کشورهای دیگر باشند. ما چنین مسائلی را در گذشته و در جاهای مختلف تجربه کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید این مساله را در «مذاکرات اسلو» نیز تجربه کردیم.

اظهارات اردوغان در بحبوحه پیشنهادهای اخیر منتشر شد که حاکی از آن بود، یک میانجی‌گر بین‌المللی احتمالا آمریکا در روند صلح کردها مشارکت خواهد کرد تا مذاکرات صلح دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) را به راه اصلی بازگرداند.

عبارت «مذاکرات اسلو» ارجاعی به مذاکرات میان مقامات دولت ترکیه و (پ‌.ک‌.ک) در پایتخت نروژ بین سال‌های 2009 تا 2011 میلادی است. این مذاکرات پس از کشته شدن 13 سرباز به دنبال حمله شبه‌نظامیان پ‌.ک‌.ک در نزدیکی دیاربکر در ژوئیه سال 2011 میلادی ناکام ماند.

اردوغان گفت: مردم ترکیه باید این مساله را حل کنند. ما به عنوان کردهای ترکیه و ترکیه‌ای‌ها سال‌های طولانی را در کنار یکدیگر در این کشور زندگی کرده‌ایم.

وی افزود: ما هرگز از واژه‌ای همچون «تروریسم کرد» استفاده نکرده‌ایم چراکه در میان شهروندان کرد ترکیه مردمی وجود دارند که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند. یک سازمان تروریست جدایی‌طلب وجود دارد که از شهروندان کرد ما سوءاستفاده می‌کند. برخلاف تمامی اختلافات ما این مساله را به عنوان شهروندان کرد، ترک، سنی ترکیه حل خواهیم کرد.

پ‌.ک‌.ک برای خودمختاری و آزادی‌های بیشتر در جنوب شرق ترکیه، یک شورش 30 ساله به راه انداخته اما در بحبوحه روند صلح بی‌ثبات و متزلزل کنونی، از مارس سال 2013 میلادی آتش‌بس اعلام کرده است.

اردوغان گفت: ما نمی‌توانیم با آمریکا این مساله را حل کنیم. انگلیس سال‌ها به عنوان «طرف سوم» به کوهستان قندیل در شمال عراق که مقر پ‌.ک‌.ک در آنجا است، سفر می‌کرد. انگلیس نتوانست هیچ مشکلی را حل کند بلکه بالعکس این روند را پیچیده‌تر کرد. همین بازیگران در مذاکرات اسلو نیز نقشی ایفا کردند. در آنجا نیز هیچ روند مثبتی پدیدار نشد. از الآن به بعد ما باید به عنوان کرد و ترک‌های ترکیه بدون کمک دیگران مشکلاتمان را حل کرده و خودمان به خودمان کمک کنیم.

انتهای پیام

کد N596712

وبگردی