آفتاب

یکی از رهبران سابق حزب حاکم بنگلادش به اعدام محکوم شد

یکی از رهبران سابق حزب حاکم بنگلادش به اعدام محکوم شد

یک دادگاه جرایم جنگی در بنگلادش رهبر سابق حزب حاکم این کشور را در ارتباط با خشونت‌های رخ داده طی جنگ استقلال این کشور از پاکستان گناهکار شناخته و به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مبارک حسین 64 ساله یکی از رهبران محلی اخراج شده از حزب حاکم بنگلادش موسوم به حزب اتحادیه عوامی است که در سال 2011 از این حزب اخراج شد.

به گفته دادستان‌ها وی در ارتباط با اتهاماتی نظیر کشتار دسته جمعی، آدم ربایی و شکنجه گناهکار شناخته شده و به اعدام محکوم شده است.

بنگلادش در سال 1947 و به دنبال پایان یافتن حکومت انگلیس تبدیل به بخشی از خاک پاکستان شد اما در سال 1971 به دنبال جنگ میان ملی گرایان بنگلادشی و نیروهای پاکستانی با حمایت هند توانست استقلال پیدا کند.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در سال 2010 دادگاهی را به منظور بررسی جرایم جنگی رخ داده طی این جنگ 9 ماهه تشکیل داد. مخالفان نخست وزیر بنگلادش اظهار داشتند که وی از این دادگاه علیه دو حزب مخالف بزرگ دولت بنگلادش یعنی حزب ملی‌گرای بنگلادش به رهبری بگوم خالده ضیاء و حزب جماعت اسلامی استفاده می‌کند.

حکمی که امروز صادر شده برای نخستین بار علیه یکی از رهبران حزب حاکم این کشور است و برخلاف این ادعا است که شیخ حسینه تنها رقبای سیاسی خود را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

این در حالی است که به گفته گروه‌های حقوق بشری این دادگاه استانداردهای بین المللی لازم را ندارد اما دولت بنگلادش این اتهام را رد کرده است.

چندی پیش دادگاه عالی بنگلادش علیه یکی از رهبران حزب جماعت اسلامی نیز به دلیل خشونت‌های رخ داده طی جنگ استقلال مجازات اعدام صادر کرد.

بنابه آمار رسمی در طول این جنگ حدود سه میلیون نفر کشته شده و به هزاران زن تجاوز شد.

انتهای پیام

کد N596699

وبگردی