آفتاب

اقدام جدید چین در مجازات معترضان هنگ‌کنگی

اقدام جدید چین در مجازات معترضان هنگ‌کنگی

تعداد زیادی از کسانی که در اعتراضات دموکراسی‌خواهانه اخیر در هنگ‌کنگ شرکت کرده‌اند، اخیرا دریافته‌اند که ورودشان به خاک سرزمین اصلی چین ممنوع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از واشنگتن‌پست، اقدام چین در ممانعت از ورود شرکت‌کنندگان در اعتراضات هنگ کنگ به خاک این کشور باعث شگفتی بسیاری از هنگ‌کنگی‌ها شده و این گمانه‌زنی را به وجود آورده که مقامات چین یک فهرست سیاه حاوی نام صدها و یا شاید هزاران معترضان هنگ‌کنگی را در ماه‌های اخیر تهیه کرده‌اند.

چند روز پیش در حادثه‌ای که انتشار وسیعی یافت، سه تن از رهبران جنبش اعتراضی دانشجویی هنگ‌کنگ در حالی که قصد داشتند برای اعتراض به رهبران چین به پکن سفر کنند، نتوانستند این کار را انجام دهند.

پرونده این افراد به دلیل مشهور بودن جنبه بین‌المللی پیدا کرد اما اخیرا تعداد فزاینده‌ای از معترضان هنگ‌کنگی که شناخته شده هم نیستند ورودشان به چین ممنوع شده است.

این معترضان عنوان می‌کنند که وضع جدید زندگی آنها را تهدید می‌کند زیرا اقتصاد هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین در هم تنیده است. این اقدام چین همچنین به آزادی بیان در هنگ‌کنگ ضربه زده و این ترس را در میان معترضان به وجود آورده که به دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه چین مشکلات بیشتری در چین نصیب آنها خواهد شد.

یکی از این معترضان می‌گوید: برای نخستین بار من در هنگ‌کنگ تمام مسائلی که ما درباره چین شنیده‌ایم نظیر سوءاستفاده‌های حقوق بشری و تهدیدات حزب کمونیست علیه شهروندان و تحت نظر قرار داشتن را درباره خودم احساس می‌کنم.

ویلی لام، یک تحلیل‌گر سیاسی در دانشگاه هنگ‌کنگ اظهار داشت: روند جدید ممنوع کردن ورود معترضان در چین سلاحی قدرتمند نه فقط علیه دانشجویان بلکه علیه افراد سرشناسی است که می‌خواهند از این جنبش حمایت کنند.

وی افزود: امروزه همه در هنگ‌کنگ نیاز دسترسی به چین دارند و مهم نیست که شما یک حسابدار، یک معمار یا هرکس دیگری باشید. بازار اصلی شما چین خواهد بود.

دولت چین اعلام کرده ساکنان هنگ‌کنگ در سال 2013، 154 میلیون سفر به چین داشته‌اند که این میزان 3.4 درصد به نسبت سال قبل از آن افزایش داشته است.

انتهای پیام

کد N596698

وبگردی