آفتاب
کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری

دیدگاه‌های نماینده آذربایجان، افغانستان و امام جمعه پاوه در کنگره ضد تکفیر

دیدگاه‌های نماینده آذربایجان، افغانستان و امام جمعه پاوه در کنگره ضد تکفیر

در دومین روز برگزاری کنگره بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، مفتی اعظم آذربایجان، نماینده پارلمان افغانستان، امام جمعه اهل سنت پاوه و اندیشمند یمنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در دومین روز برگزاری کنگره بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، مفتی اعظم آذربایجان، نماینده پارلمان افغانستان، امام جمعه اهل سنت پاوه و اندیشمند یمنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

مفتی اعظم آذربایجان، گفت: جریان تکفیری‌ها امروز تهدید بسیار جدی علیه امنیت جامعه اسلامی و بشری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، الله شکورپاشازاده در کنگره بررسی خطر جریان‎های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، گفت: مهمترین توصیه خداوند، توصیه به رافت و محبت و مهربانی است؛ هر مسلمانی باید سعی کند که بین مسلمانان آشتی ایجاد کند؛ در حال حاضر جهان اسلام توسط برخی نیروهای خارجی و با غرضی خاص و با حالت درگیری فعال شده‌اند.

دبیرکل تجمع علمای آسیای میانه و قفقاز یادآور شد: در این روزها قدس شریف و مسجد الاقصی مورد هتک حرمت واقع شده است و این افزایش هتک حرمت‌ها به دلیل این گسست بین مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهایی که به دنبال از بین بردن وحدت اسلامی هستند امروز در عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به دنبال رسیدن به هدف خود هستند.

مفتی اعظم آذربایجان تصریح کرد: داعش با نام دولت اسلامی امنیت مسلمانان را تهدید می‌کند؛ ما نباید نسبت به این مسایل بی تفاوت باشیم؛ غربی‌ها با ایجاد داعش و تکفیری‌گری دولت‌های مسلمان را تضعیف کرده و به دنبال در دست گرفتن منابع ارزشمند مسلمانان هستند.

الله شکورپاشازاده ادامه داد: امروز بشر با خطر بزرگی روبرو شده است و از همه خطرناک‌تر این است که دشمنان با همین ابزار سعی می‌کنند ارزش‌های اسلامی را در دنیا از بین ببرند.

وی اظهار کرد: ما نیز در آذربایجان نمی‌توانیم نسبت به این جنایات بی تفاوت باشیم؛ ما راهکار اصلی را در راهبرد وحدت جمهوری اسلامی می‌دانیم و امروز آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و دولت جمهوری اسلامی علی رغم فشارهای غرب به خوبی در مقابل این فتنه یک سد ایجاد کرده است.

رجال علمی جهان اسلام باید مفسده تکفیری را از بین خود بردارند

به گزارش ایسنا، نماینده پارلمان افغانستان نیز در این کنگره تصریح کرد: رجال علمی جهان اسلام باید این مفسده(جریان افراطی و تکفیری‌ها) را از بین خود بردارند.

قاضی نظیر احمد گفت: ایمان و عقیده معیار بزرگی انسان‌هاست؛ تغییری در ایمان و عقیده نیست؛ ایمان معیار تشخیص بزرگی انسان‌هاست.

وی افزود: رسول گرامی اسلام بیان می‌کنند که انبیا برادر هستند و دین واحدی دارند؛ به اعتبار آیات قرآن کریم تمام مسایل اختلافی ملل و نحل و امت‌ها و مذاهب در مسایل فقهی است؛ ولی اصول اخلاقی در همه ادیان یکی است.

نماینده پارلمان افغانستان یادآور شد: انبیای الهی یک ایمان دارند و امت اسلامی عقاید واحدی دارند؛ تکفیری‌ها امت اسلامی را با اختلافات آرا محکوم به تکفیر می‌کنند.

وی گفت: در احادیث قوی این مطلب بیان شده است که کسی که شهادتین را ذکر کرد دیگر نباید مورد تعرض قرار گیرد زیرا خون و جان و ناموس او محترم خواهد بود.

نظیر احمد یادآور شد: وقتی که این احادیث و آیات در این حوزه واضح است، چگونه می‌توان نسبت تکفیر به مسلمانان داد؟ در کتب اهل سنت به وضوح این مساله بیان شده است که کسی نمی‌تواند اینگونه حکم تکفیر دهد و اهل قبله همه مسلمان هستند.

به گفته وی، اهل سنت معتقد هستند که ما به هیچ عنوان اجازه حکم تکفیر به کسی نمی‌دهیم تا خودشان به این گناهان و ارتداد اعتراف نکرده‌اند؛ قتال و کشتن مسلمانان با قرآن و کلام پیامبر(ص) مخالفت صریح دارد.

شیعه و سنی در ایران همزیستی مسالمت‌آمیز دارند

به گزارش ایسنا، امام جمعه اهل سنت پاوه نیز در این کنگره با بیان این‌که «نتیجه داعش اسلام‌هراسی است» گفت: شیعیان و اهل سنت در ایران همزیستی مسالمت‌آمیز دارند و ایران در کل منطقه امن‌ترین کشور است که دلیلش وجود رهبری حکیم و عقلانیت روحانیت اهل تسنن و تشیع است.

ملاقادر قادری گفت: اسلام دین محبت، اخوت و برادری است و پیامبر(ص) ما نیز پیامبر رحمت و رافت است؛ اصحاب پیامبر ما نیز «أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ»(فتح/48) هستند.

وی افزود: مسلمانان روزانه 17 بار اهدناالصراط المستقیم می‌گویند که همانا دعا برای اعتدال و همزیستی است؛ همه علما باید پس از برگشت از این همایش این پیام را به ملت‌ها و امت اسلامی برسانیم.

امام جمعه اهل سنت پاوه افزود: این همایش و نماز جمعه‌ها می‌تواند در افشای این جریانات موثر باشد؛ داعش زمانی ایجاد شد که آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد و ما ملت‌های ناآگاه برای آنها کف زدیم و هزینه جنگ آنها را پرداختیم؛ زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد خوشحال شدیم ولی امروز باید ثمره آن حمله را ببینیم.

قادری بیان کرد: داعش تمام شدنی است زیرا یکی از آنچه که ما در حوزه‌های خود خوانده‌ایم این است که گروه‌های تندرو از بین می‌روند ولی این فکر باقی می‌ماند و آمریکا دوباره داعشی دیگر برای ما می‌سازد.

وی گفت: نتیجه داعش اسلام هراسی است؛ پس از انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی آمریکا به فکر افتاد که جلوی این کار را بگیرد ولی کورخوانده است؛ اگر ما با هم متحد نشویم داعش قدرت می‌گیرد؛ در کنار آنها تامین امنیت اسراییل و منافع اقتصادی آمریکا از جمله مباحث مهم در تامین داعش است.

وی گفت: شیعیان و اهل سنت در ایران پس از انقلاب با خوبی و همزیستی مسالمت آمیز زندگی می‌کنند و ایران در کل منطقه امن‌ترین کشور است زمانی که ما در کنار هم باشیم کسی نمی‌تواند به ما ضربه وارد کند.

حضور علمای جهان اسلام در کنگره ابراز انزجار از فعالیت‌های تکفیری و انحرافی است

به گزارش ایسنا یک اندیشمند یمنی نیز در این کنگره گفت: حضور ما علمای جهان اسلام در این همایش، ابراز انزجار از فعالیت‌های تکفیری و انحرافی است.

شیخ شرف الدین شمس الدین افزود: اسلام بری از هرگونه حرکاتی است که داعشی‌ها دنبال می‌کنند؛ امروز باید شجاع باشیم و بتوانیم از خودمان در مقابل این تحرکات دفاع کنیم.

این عالم یمنی تصریح کرد: باید دلایل و عوامل و علت وجود چنین گروه‌های تکفیری و تندرو را بررسی کنیم؛ خود انتقادی در این رابطه بسیار مهم است و امروز همه کشورهای اسلامی باید به خود بگویند که چگونه این مسیر طی شد.

وی گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی رژیم‌هایی هستند که صدرصد اسلامی نیستند و این مسئله باعث شده است که چنین تحرکاتی ایجاد شود و این چنین جریان‌هایی در کشورهای اسلامی رشد کند.

شمس‌الدین یادآور شد: همه مذاهب اسلامی بر لزوم توحید تاکید کرده‌اند و آیاتی که ما را به توحید و وحدت بیشتر هدایت می‌کند را باید در پیش روی خود گذاشته و به آنها عمل کنیم.

وی گفت: نباید از حقیقت اسلام دور شویم؛ خداوند متعال از مسلمانان می‌خواهد که خودشان را برای یک وحدت عملی آماده کنند و حول محور دین خود باشند؛ پس اگر آیه‌ای از ما می‌خواهند که همزیستی مسالمت آمیز با اهل کتاب داشته باشیم در این زمینه با خودمان باید مهربان‌تر باشیم.

این عالم یمنی یادآور شد: وقتی که خداوند می‌فرماید که می‌توانید با یهود و نصاری در صلح و آسایش زندگی کنید پس باید مسلمانان با هم وحدت بیشتری داشته باشیم؛ کسی نمی‌تواند بی دلیل و برپایه چند روایت بی اساس که امکان جعلی بودن آن نیز وجود دارد دیگر مسلمانان را تکفیر کند.

وی گفت: خداوند متعال در 120آیه قرآن کریم تاکید می‌کند که هیچ گونه اجباری بر کسی وجود ندارد و اگر کسی به شما تعرض کرد شما فقط می‌توانید دفاع کنید و آن را از خود دور کنید و این مسئله بیانگر رحمت اسلامی است زیرا ما اهل تجاوز نیستیم؛ پیامبر هم به کسی توصیه نکردند که کسی را به زور به دین دعوت کنیم.

شمس الدین یادآور شد: از علل دیگر این مسایل، فقر است که این فقر در کشورهای عربی موج می‌زند؛ این فقر باعث رونق این گروه‌ها شده است؛ آنها جوانان فقیر را جمع می‌کنند و آنها را از نظر مالی تامین می‌کنند؛ کشورهای اسلامی اگر به فکر خانواده‌ای فقیر بودند درصد بسیاری از تکفیری‌ها جذب این گروه‌ها نمی‌شدند.

وی گفت: بخشی از این هزینه‌های ورزشی و تفریحی اگر صرف تامین مردم می‌شد امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم؛ باید به هر شکلی مانع سخن پراکنی افرادی که به دنبال تکفیر هستند بشویم و جلوی رسانه‌های آنها را بگیریم؛ باید جنایات داعشی‌ها را ضبط و برای دیگران پخش کنیم و در مراکز علمی و دانشگاهی، حقیقت آنها را عیان کنیم.

علمای اسلام باید نسبت به تحولات منطقه نقش آفرینی کنند

به گزارش ایسنا یک عضو مجلس نمایندگان ترکیه نیز در این کنگره، با بیان اینکه گروهای تندرو و افراطی به دنبال ایجاد مرزهای جدید در جغرافیای اسلامی هستند، گفت: علمای اسلام باید سعی کنند نسبت به تحولات منطقه نقش آفرینی کنند.

محمدعلی اوغلو گفت: جریان انقلاب کشورهای عربی با دخالت‌های غربی مواجه شد.

وی افزود: کشورهای اروپایی برای اینکه جلوی این تحولات را بگیرند سعی کردند که تحولات سیاسی را در کشورهای انقلابی ایجاد کنند به ویژه در سوریه سعی کردند که در فرایند سیاسی سوریه نقش آفرینی کنند ولی با نقش ایران و سوریه نتوانستند این کار را بکنند.

وی گفت: داعشی‌ها با روش‌هایی چون غنیمت گیری و کنیزگیری چهره اسلام را تخریب کرده‌اند؛ با روی کار آمدن مرسی گروه‌های تکفیری تقویت شدند و جنگ‌های داخلی بیشتر شد؛ تقویت این گروه‌ها تنها برای تقویت منافع کشورهای غربی در این منطقه است؛ یکی از جلوه‌های این تغییر منافع خراب شدن روابط ایران و ترکیه است.

انتهای پیام

کد N596638

وبگردی