آفتاب
کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری

حسینی‌بوشهری: فتواهای صریح و شفافی علیه تکفیر صادر شود

حسینی‌بوشهری: فتواهای صریح و شفافی علیه تکفیر صادر شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسرکشور، با تاکید بر این‌که «باید جامعه را از نقشه‌های دشمنان آگاه کنیم» گفت: همچنین باید فتواهای صریح و شفافی علیه تکفیر صادر شود تا این رویه تکفیر از بین برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری در کنگره جهانی بررسی خطر جریان‎های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، افزود: ترویج فرهنگ محبت و مودت بین مذاهب اسلامی و همزیستی و نرمش و تسامح از راه‌های الفت بین مسلمانان است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «تکفیری‌ها آبروی مسلمانان را برده‌اند و امروز ابزاری در دست دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند» گفت: برخی از آنها دانسته در خدمت دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: آنها می‌خواهند اسلام هراسی را ترویج کنند، حضور آنها در جهان اسلام دامنه اسلام هراسی را گسترش می‌دهد و اقدامات سرکوب گرانه را علیه مسلمانان افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که «آنها به دنبال فتنه‌گری در جهان اسلام هستند» گفت: آنها به دنبال فرقه گرایی و رخنه غربی‌ها در زندگی مسلمانان هستند و کارهای آنها باعث شده است که مسلمانان از راه اصلی خود دور شوند.

حسینی‌بوشهری، گفت: تکفیری‌ها به جای مبارزه با دشمنان اسلام به آنها نزدیک شده‌اند و برای برون رفت از این مشکل ابتدا باید کار فرهنگی کنیم که این کار بر عهده علمای اسلام است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: اگر اذهان مردم را روشن نکنیم دامنه تکفیری‌ها گسترده خواهد شد و نسل جوان ما که سرمایه امت اسلامی هستند دچار این ویروس مهلک خواهند شد.

حسینی بوشهری، در ادامه با تشکر از آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‎‏الله‏ سبحانی به خاطر تلاش در برگزاری این همایش، گفت: آیا تهدیدی بزرگتر از این وجود دارد که عده‌ای بر اساس یک اندیشه غلط از اسلام سایر مسلمانان را متهم به خروج از دین کنند و جان و ناموس و اموال آنها را مباح بدانند؟

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: آیا صحیح است که زندگی مردم مسلمان از بین برود و یک رفتار غیر طبیعی در جامعه اسلام باعث خونریزی و کشتار بین مسلمانان شود؛ آیا درست است که چهره رحمانی اسلام ناب محمدی توسط تکفیری‎ها تخریب شود؟ میلیون‎‌ها نفر تشنگان حقیقت به خاطر این فعالیت‎ها از اسلام متنفر شدند؛ آیا این خط مشی بود که پیامبر(ص) برای ما ایجاد کرد؟

حسینی بوشهری تصریح کرد: خداوند پیامبر خودش را رحمتی برای جهانیان معرفی می‎کنند؛ هر کس که شهادتین را بگوید مسلمان شمرده می‌شود و این مورد اجماع و اتفاق نظر همه پیروان مذاهب است؛ آیا خداوند نمی‎فرماید که به کسی که به شما سلام کند نگویید که تو کافر هستی؟ صرف ذکر شهادتین مستوجب حفظ حرمت و اموال و ناموس مسلمان می‎شود در حالی که آنها به هیچ وجه به این مسایل توجه نمی‎کنند.

وی گفت: سوال مهم اینجاست که چرا امروز برخی که دچار افراط و تندروی شده‎اند به جای خدمت به اسلام و مسلمانان، دیگران را کافر می‌شمارند؟ پاسخ این سوال آن است که این جریان‎های تکفیری و افراطی که اکثریت امت اسلامی را کافر می‎دانند، اسلام را به درستی نشناخته‌اند.

وی افزود: از دیگر عوامل تکفیری تحجر فکری آنها و عدم توجه به متون اسلامی موجود در کتاب‎های ماست؛ چرا که پایبندی به یک متن بدون توجه به سایر متون فقهی و روایی نمی‎تواند باعث صدورحکم گردد.

حسینی بوشهری بیان کرد: این مسئله باعث شد که تکفیری‎ها چند آیه را گرفته و به سایر آیات قرآنی توجه نمی‎کنند؛ دلیل سوم این است که این کارها براساس یک سری اطلاعات غیر صحیح دیگران را کافر می‌‎دانند بدون اینکه دیدگاه واقعی سایر مذاهب را بشناسند دیگران را گمراه می‌دانند و سر آنها را از بدن جدا می‌کنند.

انتهای پیام

کد N596633

وبگردی