آفتاب
گفتگوی مهر با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی:

تمدید مذاکرات به حل مسائل اساسی فرصت می دهد/کار اوباما در مقابل افراطی‌های کنگره سخت‌تر می شود

تمدید مذاکرات به حل مسائل اساسی فرصت می دهد/کار اوباما در مقابل افراطی‌های کنگره سخت‌تر می شود

پروفسور "نادر انتصار" رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی معتقد است تمدید مذاکرات حفظ وضعیت موجود بود و به طرفین زمان بیشتری می دهد تا بتوانند اختلافات اساسی اشان را حل و فصل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین پایان یافت و مقرر شد مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته های آینده برای دست یابی به توافق ادامه یابد. بر این اساس توافق ژنو تا ۱۰ تیر ماه ( اول جولای ۲۰۱۵) تمدید خواهد شد.

نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی در خصوص ارزیابی خود از تمدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به خبرنگار مهر گفت: تحت شرایطی انتظار از تمدید مذاکرات هسته ای می رفت.

وی افزود: هر چه به زمان 24 نوامبر و پایان مهلت مقرر نزدیک می شدیم روشن تر می شد که اختلافات اصلی میان طرفین کماکان وجود دارد و اختلافات نیز به اندازه ای بود که اجازه حاصل شدن توافق جامع را نمی داد.

وی در خصوص این موضوع که آیا می توان گفت تمدید مذاکرات برای هر دو طرف موفقیت محسوب می شود نیز تصریح کرد: آشکار بود که هیچ کدام از طرفین نمی خواهد از مذاکرات فاصله بگیرد و اعلام کند که مذاکرات شکست خورده است.

مؤلف "سیاست کردها در خاورمیانه" در ادامه تأکید کرد: نتیجه نهایی این شد وضعیت موجود حفظ شد. بنابراین هیچ طرفی را نمی توان برنده نامید. تمدید مذاکرات به طرفین زمان بیشتری می دهد تا بتوانند اختلافات اساسی اشان را حل و فصل کنند.

استاد دانشگاه آلاباما در پایان تصریح کرد: از منظر طرف آمریکایی، باید توجه داشت که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در آینده با مقاومت جدی تری از جانب افراطیون کنگره که قصد به شکست کشاندن مذاکرات را دارند مواجه خواهد شد.

..............

گفتگو از جواد حیران‌نیا

کد N596546

وبگردی