آفتاب
مولوی عبدالحمید در کنگره بررسی جریان‌های افراطی و تکفیری؛

آزادی‌های مشروع مسلمانان و مذاهب باید به رسمیت شناخته شود

آزادی‌های مشروع مسلمانان و مذاهب باید به رسمیت شناخته شود

افرادی می‌خواهند دین اسلام را که از سالیان گذشته در تمام جهان رسوخ کرده و دیدنی ماندگار است را کم‌فروغ کنند؛ گروه‌های تنگ‌نظر در جهان اسلام می‌خواهند نزدیک دو میلیارد مسلمان کره زمین را به افرادی که فقط مانند خودشان فکر کرده و اعتقاد دارند محدود کنند و بقیه را از دین خارج معرفی می‌کنند که این فکر فکری بسیار خطرناک است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از ضروریات انکارناپذیر است و باید دشمن‌شناسی داشته و بدانیم دشمن اسلام کیست و چه می‌خواهد و این خیلی مهم است؛ باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم که پدیده‌های زشتی مانند تکفیر و افراط گرایی چگونه به وجود آمده و راهکارهای برون رفت از آن چیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان عصر امروز در دومین روز کنگره جهانی بررسی جریان‌های افراطی و تکفیری از منظر علمای اسلام در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) در قم اظهار داشت: برگزاری این کنگره در شرایط کنونی بسیار مهم و حائز اهمیت است و از طرفی محل برگزاری این مراسم در قم که یکی از مراکز علمی جهان اسلام و مرکز ثقل جهان تشیع است بر این اهمیت افزوده است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که جریان‌های تکفیری و افراطی در جهان اسلام فعالیت می‌کنند٬ اتحاد مذاهب اسلامی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد٬ گفت: واقعا امروز جهان اسلام از تکفیر و افراط رنج می برد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه کرد: افرادی می‌خواهند دین اسلام را که از سالیان گذشته در تمام جهان رسوخ کرده و دیدنی ماندگار است را کم‌فروغ کنند؛ گروه‌های تنگ‌نظر در جهان اسلام می‌خواهند نزدیک دو میلیارد مسلمان کره زمین را به افرادی که فقط مانند خودشان فکر کرده و اعتقاد دارند محدود کنند و بقیه را از دین خارج معرفی می‌کنند که این فکر فکری بسیار خطرناک است.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه به گفته قرآن افرادی که نماز به پا داشته و زکات می‌دهند٬ مسلمان هستند٬ گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند افرادی که نماز به پا داشته و زکات می دهند را تکفیر کنند اما متاسفانه گروهی بخش عظیمی از مسلمان اهل سنت و شیعه را تکفیر می‌کنند. و البته این تفکر انحرافی از صدر اسلام وجود داشته است. خوارج نیز در تاریخ صدر اسلام بهترین یاران پیامبر را تکفیر کرده و حضرت علی (رض) را مورد هدف قرار دادند.

وی گفت: امروز شیعه و سنی و سایر گرایش‌های اسلامی بیش از هر زمان به وحدت نیاز دارند و البته این وحدت ما مقطعی و زمانی نیست.

مولوی عبدالحمید در بخشی دیگر با بیان اینکه همه ما به اهل بیت پیامبر (ص) عشق می‌ورزیم و محبت داریم٬ گفت: ما مسلمانان شیعه و سنی نه تنها در توحید و رسالت بلکه در بسیاری از امور دیگر نیز مشترکات بسیاری داریم و متحد هستیم و البته اختلاف نظرها در یک خانواده کوچک نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از ضروریات انکارناپذیر است٬ گفت: باید دشمن‌شناسی داشته و بدانیم دشمن اسلام کیست و چه می‌خواهد و این خیلی مهم است؛ باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم که پدیده‌های زشتی مانند تکفیر و افراط‌گرایی چگونه به وجود آمده و راهکارهای برون‌رفت از آن چیست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی می‌توانند در مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نقشی اساسی داشته باشند چرا که مسلمانان برای علمای خود ارزش قائلند و کلام آنها اثربخش است.

مولوی عبدالحمید گفت: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم که در راس آن رهبری عظیم‌الشان قرار دارد و در چنین شرایطی علمای شیعه و سنی می‌توانند اتحاد خود را داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه باید از هر نوع اهانت مذهبی پرهیز کنیم٬ گفت: باید حرمت مقدسات و علمای مذاهب اسلامی حفظ شده و البته آزادی‌های مشروع مسلمانان و مذاهب به رسمیت شناخته شود.

کد N596354

وبگردی