آفتاب

نیترات آب های بسته بندی شده، هم اندازه نیترات آب لوله کشی/ آب‌ بطری مشکلی ندارد

نیترات آب های بسته بندی شده، هم اندازه نیترات آب لوله کشی/ آب‌ بطری مشکلی ندارد

به گفته یک مقام مسوول در سازمان غذا و دارو، میزان استاندارد نیترات در آب ‌های بسته بندی شده، ۵۰ ‌‌پی‌پی‌ام است. این استاندارد مطابق استاندارد نیترات در آب شرب شهری است.

بحث نیترات در آب تهران، دوباره خبرساز شده است. رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفته میزان نیترات در آب لوله کشی پایتخت، بیش از استاندارد است.

همچون چندسال پیش که بحث افزایش نیترات در آب تهران مطرح شد، این بار هم این خبرها موجب افزایش اقبال به آب های بسته بندی شده (معدنی و آشامیدنی) شد. نکته اینجاست که میزان استاندارد نیترات در آب های بسته بندی شده، مشابه آب لوله کشی است؛ ۵۰ پی‌پی‌ام.

این آمار را مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت داده است. به گزارش ایسنا، حسین رستگار درخصوص سلامت آب‌های معدنی گفت: به طور کلی دو نوع آب معدنی وجود دارد که یک نوع آن از چشمه استخراج و بدون هیچ تغییری بسته‌بندی می‌شوند و تمام املاح آن به صورت طبیعی است. دسته دوم آب‌های آشامیدنی هستند که روی آنها فرآیندهای مختلفی از جمله تاباندن اوزون برای کم کردن آلایندگی و بررسی املاح آنها صورت می‌گیرد. جنبه‌های مختلف آلایندگی این دو دسته از آب‌های موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفت و به حمدالله هیچ مشکلی مشاهده نشد و مردم می‌توانند از این آب‌ها استفاده کنند.

به گفته او حداکثر نیترات استاندارد در آب‌های آشامیدنی ۵۰ پی‌پی ام است.

استاندارد ۵۰ پی‌پی‌ام برای نیترات در آب شهری هم هست. دراین باره رحمت الله حافظی گفته است: «آژانس محیط زیست آمریکا وجود ۱۰ میلی گرم نیترات در هر لیتر آب (۱۰ پی‌پی‌ام) را به عنوان استاندارد نیترات آب اعلام کرده، است. سازمان جهانی بهداشت این استاندارد را ۵۰‌ پی‌پی‌ام می داند که ما نیز همین استاندارد را تایید شده، می دانیم.»

اما مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرده که آب های بسته بندی موجود در بازار، مشکلی ندارند: نظارت بر آلایندگی آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی موجود در بازار برعهده سازمان غذا و دارو است، در سطح بازار نمونه‌های مختلفی از برندهای متفاوت را مورد بررسی قرار دادیم. تمام آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی موجود در بازار استانداردهای لازم را دارند و هیچ مشکلی در این آب‌ها مشاهده نشد.

رستگار همچنین درباره نحوه نگهداری مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها گفت: متاسفانه بعضا برخی از سوپرمارکت‌ها مواد غذایی را خارج از مغازه و مقابل درب مغازه نگهداری می‌کنند. به عنوان مثال آب معدنی در مقابل نور شدید آفتاب و گرمای شدید تابستان نگهداری می‌شود که این امر موجب آزاد شدن برخی مواد مضر از ظروف پلاستیکی آب‌های معدنی می‌شود. بعضی محصولات دیگر نیز مانند پفک و چیپس نیز در مقابل نور آفتاب مواد مضری را تولید می‌کنند.

رستگار تاکید کرد: آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. همچنین اگر این آب‌ها در فریزر نگهداری شوند و یخ بزنند نیز مواد مضری را تولید می‌کنند.

۴۷۴۷

کد N596229

وبگردی