آفتاب
مهمیز :

مسئولان دانشگاهی و تحقیقاتی برای کمک به انار فردوس ایفای نقش کنند

مسئولان دانشگاهی و تحقیقاتی برای کمک به انار فردوس ایفای نقش کنند

بیرجند – خبرگزاری مهر: مدیرجهاد کشاورزی فردوس گفت: مسئولان پژوهشکده انار فردوس و کارشناسان تحقیقاتی و دانشگاهی برای کمک به رفع مشکل دانه سفیدی که در برخی از باغات شهرستان ایجاد شده ایفای نقش کنند.

علیرضا مهمیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه شهرستان فردوس با سطح زیر کشت دو هزار و 150 هکتار و تولید سالانه 30 هزار تن انار مقام اول تولید در استان خراسان جنوبی را دارد، اظهارکرد: این شهرستان رتبه هفتم کشور را نیز در تولید انار به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد انار تولیدی شهرستان از نوع شیشه کپ  و از ارقام تجاری کشور است، عنوان کرد: انار فردوس  با خصوصیاتی همچون پوست کلفت، رنگ متالیک قرمز وطعم میخوش وبازار پسندی عالی وماندگاری بالا دارد.

 وی با بیان اینکه عمده صادرات  این محصول از طریق دریا صورت می گیرد، گفت: خصوصیات انار فردوس موجب می شود تا سه تا چهار ماه ماندگاری داشته باشد.

 وی عنوان کرد: همچنین بدلیل مزیت نسبی هسته این رقم انار که حاوی هورمون پروژسترون است که ازنیازهای ضروری انسان می باشد سبب آن شده تا در کشورهای آسیایی مانند کره وژاپن رغبت بالایی به مصرف این رقم انار(شیشه کپ فردوس) داشته باشند.

مهمیز با بیان اینکه بر اثر تغییرات جوی و آب وهوایی وخشکسالیهای پی در پی و بطورکلی عوارض ناشناخته درصدی از انارهای فردوس دچار دانه سفیدی شده، تصریح کرد: مسئولان دانشگاهی وتحقیقاتی با حضور در منطقه وحمایت از قشر تولید کننده مشکل باغداران انار کار فردوس را با ارائه راهکارهای مناسب  وانجام طرحهای تحقیقاتی مرتفع کنند.

وی در خصوص فروش ارزان انار در شهرستان فردوس نیز گفت: انار فردوس با رنج قیمتی بین هزار تا دو هزار تومان به فروش رسیده که البته این رقم قیمت واقعی فروش محصول انار نیست.

به گفته وی شتاب کشاورز برای فروش محصول و نبود خریدار بومی مناسب سبب شکست قیمت شده و باغداران مزد واقعی دسترنج خود را نمی گیرند.

 

 

 
[div id='__hggasdgjhsagd_once'] 
کد N595994

وبگردی