آفتاب

۷ وزیر خارجه در ایستگاه پایانی مذاکرات هسته ای

۷ وزیر خارجه در ایستگاه پایانی مذاکرات هسته ای

۷ وزیر خارجه متشکل از وزرای خارجه کشورهای عضو ۱+۵ به علاوه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در وین دیداری مشترک خواهند داشت تا در آخرین روز از فرصت باقی مانده آخرین تلاشها را در به سرانجام رساندن مذاکرات به خرج دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این مذاکرات از 27 آبان در وین آغاز شده و امروز آخرین روز از فرصت باقی مانده در چارچوب توافق موقت ژنو محسوب می شود. سال گذشته همین ایام ایران و گروه 1+5 در ژنو به توافق موقت هسته ای دست پیدا کردند و متعهد شدند در چارچوب یک دوره زمانی شش ماهه به توافق جامع هسته ای دست پیدا کنند. این دوره شش ماهه برای 4 ماه دیگر تمدید شد.
وزرای خارجه در وین
در این مدت نمایندگان ارشد دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 بیش از 10 دور دیدارهای دو یا چند جانبه داشته اند. مذاکراتی که اکنون در وین در جریان است یکی از بی نظیرترین رایزنی های دیپلماتیک جهانی در چند دهه گذشته درباره یک موضوع بین المللی به شمار می آید. چرا که علاوه بر وزرای خارجه ایران، امریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان، وزرای خارجه کشورهای دیگری مانند عمان و عربستان هم سفری غیر رسمی به وین داشته و با جان کری، وزیر خارجه امریکا دیدار داشته اند.

از آن طرف هم جان کری تماس های گسترده تلفنی با وزرای خارجه برخی کشورهای جنوب خلیح فارس از جمله بحرین، امارات و کویت داشته و حتی تماس هایی هم با وزیر خارجه کانادا و ترکیه به عمل آورده است. در پاریس هم رایزنی هایی مختلفی بین وزرای خارجه فرانسه با امریکا و برخی دیپلمات ها به عمل آمده است. می توان گفت از چین و روسیه تا ایران و جنوب خلیج فارس تا امریکا و کانادا تماماً درگیر رایزنی ها درباره پرونده هسته ای ایران بوده اند تا به نحوی آن را به سرانجام برسانند.

مضمون تمام این تماس ها ارائه اطلاعاتی به این کشورها درباره مذاکرات هسته ای وین است. اگر چه خبرهای زیادی از محتوای مذاکرات منتشر نشده است اما طبق برخی تحلیل ها این مذاکرات در گردنه ای سخت قرار دارد. در میان سکوت سنگین مسئولان مذاکره کننده که در بسته ترین فضای ممکن با یکدیگر دیدار می کنند خبرهای متفاوتی از سوی محافل خبری و سیاسی به جهان مخابره می شود. نکته مشترکی که در همه تحلیل های این محافل خبری دیده می شود، میل به دستیابی به نتیجه مشخص غیر از موضوع به بن بست رسیدن مذاکرات است. به باور تحلیلگران، شکست مذاکرات تنها گزینه ای است که در سناریوهای محتمل این نشست پایانی قابل تصور نیست.

در همین حال برخی از رسانه های غربی هم در رویکردی هدفمند، گزینه تمدید مذاکرات را در صدر اخبار و ارزیابی های خود نشانده اند که منابع آگاه این مسأله را نامحتمل ترین اتفاق ممکن در پایان نشست کنونی وین دانسته اند.

در این میان، اخبار متفاوت و احتمال توافقی که دنیا بیش از یک سال است در انتظار آن به سر می برد، کشورها و گروه های نگران سازش ایران و غرب را به وین کشانده است. در لابه لای اخبار رفت و آمدهای مقامات دیپلماتیک به وین، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به وین آمد تا در گفت و گو با جان کری از جدیدترین تحولات هسته ای خبردار شود. برخی از لابی های رژیم صهیونیستی هم که بعد از تماس تلفنی جان کری با بنیامین نتانیاهو به وین سفر کرده اند از همین حالا نارضایتی خود را از اتفاقاتی که پشت درهای بسته کوبورگ در جریان است ابراز می کنند.

تاکنون از همه آنچه از نشست های خارج از تیررس رسانه ها به بیرون درز می کند تلاش های مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافقی است که دو طرف در کلیات موضوعات اصلی مورد اختلاف، به توافقی سیاسی و اولیه دست یابند و بحث و بررسی های بیشتر درباره اختلافات را به مذاکراتی بسپارند که بدون حساسیت جهانی و در فرصتی مناسب انجام می شود.

در چنین حالتی که دست یافتن طرف ها به یک تفاهم سیاسی در وین امکان پذیر شود، هیأت ها بعد از مدت زمانی کوتاه مجدداً برای بحث روی جزئیات و متن توافق جامع به میز مذاکره باز می گردند. به بیانی دیگر، مذاکره کنندگان در صورت رسیدن به تفاهم سیاسی زمان را در وین متوقف می کنند تا دوباره بازگردند و متن توافق جامع را نهایی کنند.
کد N595817

وبگردی