آفتاب
دیلی استار:

بایدن ترکیه را بدون دستاوردی خاص در مورد سوریه ترک کرد

بایدن ترکیه را بدون دستاوردی خاص در مورد سوریه ترک کرد

معاون رئیس جمهور آمریکا که برای جلب حمایت ترکیه از اجرای عملیات های نظامی در سوریه به آنکارا سفر کرده بود، ترکیه را بدون دستیابی به موفقیتی خاص ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی استار، "جو بایدن" سفر خود به ترکیه را در حالی پایان داد که نتوانست موافقت مقامات آنکارا برای حمایت از سیاست های آمریکا در مورد سوریه به ویژه عملیات نظامی در این کشور را جلب کند. 

تنها موفقیتی که بایدن در این سفر به دست آورده آن است که مواضع آمریکا و ترکیه در مورد سوریه به هم نزدیک تر شده است. 

بایدن در روزهای گذشته با مقامات ارشد ترکیه دیدار و با آنها در مورد سیاست هایی که آمریکا برای سوریه در نظر دارد گفتگو کرده بود. هدف از این گفتگوها عمدتا تلاش برای متقاعدکردن رهبران ترکیه به ایفای نقشی جدی‌تر در ائتلاف ضد داعش بود.

بایدن و "احمد داوداوغلو" نخست وزیر ترکیه، در دیدار خود بر اهمیت روابط آمریکا ترکیه تاکید کردند. داوداوغلو با عمیق توصیف‌کردن ‌رابطه ترکیه و آمریکا گفت که این رابطه در حال حاضر با چالش‌ های بسیاری روبرو است.

جو بایدن ماه گذشته در یک سخنرانی برای جمعی از دانشجویان آمریکایی گفت که اردوغان در گفتگو با او اذعان کرده که ترکیه در سال‌ های گذشته به شمار زیادی از نیروهای افراطی اجازه داده که با عبور از خاک این کشور برای نبرد با دولت سوریه به سوریه بروند. اردوغان این اظهارات را تکذیب کرد و خواهان عذرخواهی بایدن شد. چندی بعد کاخ سفید اعلام کرد که بایدن از بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده، ولی خود بایدن هرگونه عذرخواهی را تکذیب کرد.

آمریکا بیش از همه خواهان آن است که ترکیه اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیک را به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بدهد. درحال حاضر هواپیماهای ائتلاف برای هدف‌ قرار دادن مواضع داعش در سوریه عمدتا از اردن یا سایر کشورهای دورتر منطقه برمی‌ خیزند.

ترکیه که به همکاری با داعش یا دست کم فقدان اراده جدی برای مبارزه با آن متهم می‌شود در برابر تقاضای آمریکا خواهان آن است که براندازی نظام سوریه نیز به عنوان هدف ائتلاف تعیین و تبیین شود. در همین راستا آنکارا تاکید دارد که شمال سوریه به منطقه امن برای استقرار آوارگان جنگی این کشور و نیز به محلی برای آموزش نیروهای مخالف اسد بدل شود. برای تحقق این امر دولتمردان ترکیه خواهان برقراری منطقه پرواز ممنوع بر شمال سوریه برای نیروی هوایی ارتش سوریه هستند.

کد N595574

وبگردی