آفتاب

عوارض مصرف خودسرانه داروهای روان‌پزشکی

عوارض مصرف خودسرانه داروهای روان‌پزشکی

متاسفانه برخی از افراد برای فرار از بی‌خوابی یا بالا بردن خلق‌وخوی خود اقدام به مصرف خودسرانه داروهای روان‌پ‍زشکی می‌کنند.

دکتر سیدحمید خویی در پاسخ به این سوال سلامانه که عوارض این مصرف خودسرانه چه می‌تواند باشد؟ گفت: «به‌طور کلی،‌ داروهای روان‌پزشکی حاشیه سلامت پایینی دارند و زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند منجر به مرگ شود. از این رو، در اصطلاح علوم پزشکی و داروسازی،‌ به این گروه از داروها، داروهایی با اندیکس درمانی پایین گفته می‌شود. معمولا داروهای روان‌پزشکی، مخصوصا داروهای ضد افسردگی، در گروه داروهای پرخطر جای می‌گیرند و به‌همین دلیل هم مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان به هیچ عنوان و به هیچ گروه سنی و جنسی توصیه نمی‌شود».
رییس انجمن علمی داروسازان تاکید کرد: «محدودیت عرضه داروهای روان‌پزشکی از داروهای قلبی و عروقی هم بیشتر است. مثلا یک متخصص قلب می‌تواند برای بیمار خود،‌ نوع یا انواعی از داروها را تجویز کند و روی نسخه او بنویسد که آن نسخه برای یک سال قابل تکرار است اما در مورد داروهای روان‌پزشکی چنین مساله‌ای مطرح نیست. به‌عبارت ساده‌تر،‌ حتی اگر خود روان‌پزشک هم بخواهد، نسخه بیمار او قابلیت تمدید بیشتر از 6 ماه را نخواهد داشت».
وی تصریح کرد که متاسفانه عرضه دارو با نسخه‌های قدیمی توسط مسولین داروخانه‌ها، خلاف کار حرفه‌ای است و داروخانه‌ها اجازه تکرار نسخه‌های پیچیده شده را ندارند. آنها تنها در صورتی می‌توانند نسخه را تکرار کنند که پزشک معالج، اجازه آن را حداکثر برای 6 ماه داده باشد.

کد N595513

وبگردی