آفتاب

"اوریون" بشر را به رویای مریخ می رساند

"اوریون" بشر را به رویای مریخ می رساند

پنجره پرتاب فضاپیمای اوریون چهار دسامبر (13 آذر) باز می شود تا نخستین تلاش بشر برای رسیدن به مریخ آغاز شود. این لحظه ای تاریخی در آغاز هزاره سوم به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین تلاش بشر برای اعزام فضانورد به اعماق فضا یعنی جایی فراتر از ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله 400 کیلومتری زمین و حتی ماه در کمتر از 11 روز دیگر به تیتر نخست اکثر رسانه های خبری جهان به ویژه رسانه های علمی تبدیل شده است. 

ناسا در نظر دارد با استفاده از فضاپیمای اوریون که جایگزین شاتل های افسانه ای می شود پای بشر را به مریخ، سایر سیارات و حتی سیارکها باز کند. 

درحالی که آژانس فضانوردی آمریکا مریخ نورد را راهی سیاره سرخ کرده و حتی اخیرا بخشی از پروژه نشاندن روبات فیله بر روی ستاره دنباله دار P67 را بر عهده داشته است حالا مردم در گوشه و کنار جهان منتظر عملی شدن رویای سفر انسان به گوشه و کنار منظومه شمسی هستند. 

آنچه که ناسا تحت عنوان اوریون ساخته همان چیزی است که به تحقق این رویا کمک می کند. اگر از حیث اندازه به این فضاپیما نگاه کنیم اوریون بیشتر شبیه کشتی فضایی غیرعادی است که قادر است انسان را از زمین بلند کرده و به سیاره ای دوردست دیگر نظیر مریخ رسانده و سپس آن را بازگرداند و در عین حال قابلیت آن را دارد که سلامت فضانوردان را در برابر پرتوهای مرگبار کیهانی حفظ کند. این پرتوها از عوامل اصلی زمین گیر بودن بشر و ناتوانی در رسیدن به سیارات در سالهای گذشته بوده است. 

در مراسم افتتاح یا همان پرتاب آزمایشی اوریون خبری از حضور فضانوردان نخواهند بود. با این حال با باز شدن پنجره پرتاب و و آغاز سفر اوریون، نخستین فضاپیمای سرنشین دار پس از آپولوها بشر را برای عبور از مرزهای ماه و رسیدن به مریخ امیدوار می کند. 

این فضاپیما به گونه ای طراحی شده که در برابر شرایط سخت انعطاف پذیری قابل توجهی داشته باشد به طوریکه پرتوهای مرگبار کیهانی، دمای بسیار پایین و سرعت بسیار زیاد تأثیر منفی بر عملکردش نداشته باشد.

کد N595325

وبگردی