آفتاب
معاون پیشین آژانس در گفتگو با مهر:

رسیدن به توافق جامع در مرحله کنونی دور از دسترس است/ تمدید توافق موقت گزینه بعدی است

رسیدن به توافق جامع در مرحله کنونی دور از دسترس است/ تمدید توافق موقت گزینه بعدی است

اولی هاینونن معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سابق بازرسان آژانس با اشاره به اینکه هنوز زمان برای رسیدن به یک چارچوب توافق وجود دارد، گفت: به نظر می رسد در چنین مرحله ای توافق جامع در دسترس نیست.

پروفسور اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این موضوع که احتمال رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای تا چه میزان است گفت: درست است که مهلت مذاکرات به پایان خود نزدیک شده است اما هنوز زمان برای رسیدن به یک چارچوب توافق وجود دارد.

رئیس سابق بازرسان آژانس تاکید کرد: در این چارچوب نگرانی های جامعه بین المللی می تواند لحاظ شود.

وی در ادامه یادآور شد: در این چارچوب مسائلی چون غنی سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین باید مورد توجه باشد. همچنین باید در این چارچوب توافقی، نگرانی های ایران در خصوص برچیدن و برداشته شدن تحریمها مورد توجه قرار گیرد.

معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: سخت و دشوار است که در این مرحله بگوییم تمامی چارچوبها آنقدر واضح و شفاف هستند که گفتگوی بیشتر در خصوص ویژگیهایشان معنادار خواهد بود.

هاینونن در ادامه افزود: البته باید توجه داشت که برنامه اقدام مشترک یک "توافق موقت" مبتنی بر ترتیبات و سازوکارهای موقتی است و برای مدت زمان طولانی طراحی و تعبیه نشده است.

معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: بر این اساس انتخاب و گزینه بعدی تمدید مجدد برنامه اقدام مشترک است.

استاد دانشگاه هاروارد تأکید کرد: در واقع هدف اصلی توافق موقت تسهیل مذاکرات برای دست یافتن به توافق جامع بوده است. به نظر می رسد در چنین مرحله ای توافق جامع در دسترس نیست.

معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا افزود: اینکه آیا یک فرمول و یا یک اراده سیاسی در ماههای آینده برای چنین توافقی یافت می شود یا خیر را باید منتظر ماند و دید.

هاینونن در پایان تصریح کرد: به هر حال این راهکار بهتری در مقایسه با این موضوع است که مذاکرات به شکست منجر شود و از بین برود و اینکه مراحل بعدی نیز خراب شود.

اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا سال 2010 میلادی بود و اکنون در مرکز روابط و علوم بین‌المللی دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند.

............

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N594806

وبگردی