آفتاب
جدیدترین یافته ها در خصوص دریاجه ارومیه:

بدنه اصلی دریاچه ارومیه ۱۳ هزار سال گذشته خشک نشده است/ وجود املاح منحصر به فرد در دریاچه

بدنه اصلی دریاچه ارومیه ۱۳ هزار سال گذشته خشک نشده است/ وجود املاح منحصر به فرد در دریاچه

ارومیه – خبرگزاری مهر: کارشناس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نمونه گیری های حاصل از کف دریاچه ارومیه گفت: در ۱۳ هزار سال گذشته بدنه اصلی دریاچه ارومیه هرگز خشک نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، راضیه لک بعد از ظهر یکشنبه در همایش ترسیم نقشه راه علوم زمین و توسعه معدنی آذربایجان غربی در ارومیه اظهارداشت: این بررسی ها نشان می دهد این امر در حالی رخ داده که دمای هوای منطقه در دوران مورد بررسی حتی دو درجه گرمتر از دمای فعلی بوده است.

وی ادامه داد: مسایلی از جمله میانگذر دریاچه ارومیه، کاهش بارندگی ها و اقلیم، کشاورزی، احتمال وجود گسل در لایه های زیرین که گفته می شد در خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر داشتند مورد مطالعه قرار گرفته اند.

لک افزود: در یک بررسی مشخص شده که اثر اقلیم بر وضعیت دریاچه ارومیه بسیار کم بوده و با یک بررسی در آمار ۵۵ سال گذشته متوجه شدیم که بارندگی ها نیز تاثیر جدی بر دریاچه نداشته اند و تقصیر بشر و عوامل انسانی بوده که دریاچه ارومیه خشک شده است.

وی اضافه کرد: در باره احتمال فرار آب از گسلها نیز بررسی هایی انجام شد و مشخص شد که چنین چیزی ممکن نبوده و ثابت شد که فقط میزان آب ورودی به دریاچه کاهش یافته و علت مهم خشکی همین امر بوده است.

وی با بیان اینکه ترسیب در شوری بالای ۳۰۰ میلی گرم در لیتر ممکن است اظهار کرد: دریاچه ارومیه هم اکنون با ترسیب نمک روبه رو است ولی اگر قبل از ترسیب و شوری بالای ۳۰۰ میلی گرم در دریاچه احیا صورت می گرفت امکان نجات بیشتر بود ولی باز جای شکر وجود دارد که هنوز دریاچه به حیات خود ادامه می دهد و راهکارهایی برای آن ارائه کرده اند.

لک همچنین به طرح میانگذر دریاچه ارومیه و تاثیر آن بر خشک شدن دریاچه اشاره و اضافه کرد: این امر سرعت رسوب گذاری را صد برابر افزایش داده است به طوری که در کشور امارات این موضوع و تاثیر یک میانگذر بر روی قسمتی از دریا به وضوح آشکار است و دولت امارات برای تسخیر خلیج فارس از این روش (ایجاد میانگذر در لبه های ساحلی) استفاده کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه هرگز به شرایط اولیه خود باز نمی گردد چون عمق از دست رفته غیرقابل بازگشت می باشد و سرعت تبخیر نیز بالاست عنوان کرد: در این دریاچه رسوب گذاری و تبخیر بسیار بالاست و دریاچه ارومیه اگر اقدامات اساسی صورت نگیرد تا سال ۹۴ خشک می شود و تنها دو سه ناحیه از آن باقی می ماند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه اضافه کرد: طبق آخرین اندازه گیری انجام شده از عمق دریاچه ارومیه در بهمن ماه ۹۲ عمق این دریاچه دو متر و ۲۰ سانتیمتر در بیشترین عمق بوده است.

کارشناس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه با بیان اینکه میزان املاح موجود در دریاچه ارومیه در جهان منحصر به فرد است گفت: این املاح به ویژه منیزیم و پتاسیم از املاحی هستند که به میزان وفور در نمک دریاچه ارومیه وجود دارد.

وی گفت: منیزیوم موجود در نمک دریاچه ارومیه ۵۰ گرم در لیتر بوده که بعد از استحصال با ۱۲۰ گرم در لیتر با خلوص ۹۵ درصد می توان آن را تولید کرد.

لک با اشاره به اینکه از شورابه دریاچه ارومیه می توان با روشهای شناخته شده ۷.۵ میلیون تن منیزیوم تولید کرد اعلام کرد:هم اکنون منیزیوم دریاچه ارومیه وارد نمک شده و در نمک ترسیب کرده و این عمل نمکهای سطحی دریاچه را نیز تبدیل به نمکهایی اقتصادی کرده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از ۲۰ سال گذشته رو به خشکی گذاشته، هم اکنون ۹۵ درصد این زیست بوم ارزشمند از دست رفته است.

نشست ترسیم نقشه راه علوم زمین و توسعه معدنی آذربایجان غربی با حضور مسوولان استانی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارومیه برگزار شد.

 

 

 

 

 

کد N594758

وبگردی