آفتاب
فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

در هر شرایطی، تیم مذاکره‌کننده با احترام وارد ایران می‌شود

در هر شرایطی، تیم مذاکره‌کننده با احترام وارد ایران می‌شود

پیش‌بینی من این است که روی بخش اعظم مذاکرات به توافق نهایی خواهیم رسید و موضوع تمدید مذاکرات تنها در خصوص موارد مورد اختلاف مطرح خواهد شد.

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تیم مذاکره‌کننده ما در هر شرایطی با احترام وارد ایران خواهند شد چراکه همواره بر اساس اصول کشور و نظام مذاکرات را پیش برده‌اند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تجمعات بسیج دانشگاه شریف در اعتراض به دور نهایی مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: محمدجواد ظریف و به طورکلی تیم سیاست خارجی کشورمان مجری پرونده‌ای هستند که مسئولیت مستقیم آن با شورای عالی امنیت ملی است بنابراین این تیم هیچ‌گاه اجازه تخطی از خطوط قرمز را نداشته و هرگونه توافقی از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان در واقع عمل به وظیفه‌ای است که در بحث اجرای قانون برای آنها تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در اقدامات تیم مذاکره‌کننده ما عملی خلاف قانون صورت نگرفته است، گفت: اگر این مذاکرات به نتیجه رسید باید به دیپلمات‌های کشور خسته نباشید گفته و قدردان آنها باشیم چراکه موفق شده‌اند طولانی‌ترین ماراتن سیاست‌خارجی کشور را به نتیجه برسانند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: در صورتی‌که مذاکرات به نتیجه نرسد هم نباید فراموش کرد که این مساله به این دلیل رخ داده که طرف مقابل زیاده‌خواهی داشته و خلاف نقشه راه مذاکرات عمل کرده است بنابراین در اینصورت هم نباید گفت ما در مذاکرات شکست خورده‌ایم چراکه در راستای سیاست‌های نظام زیر بار زیاده‌خواهی طرف مقابل نرفتیم.

وی برگزاری تجمعات اعتراضی درست یک روز مانده به پایان ضرب‌العجل نهایی مذاکرات را جزو مباحث انحرافی برشمرد و گفت: باید از چنین اقدامات انحرافی پرهیز کرد. تیم مذاکره‌کننده ما در هر شرایطی با احترام وارد ایران خواهند شد چراکه همواره بر اساس اصول کشور و نظام مذاکرات را پیش برده‌اند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از روند مذاکرات یادآور شد: تاکنون شرایط برای ما به خوبی پیش رفته است موضوع مورد ابهام مربوط به طرف مقابل است که باید ظرف امروز و فردا این موضوع را حل کند البته هنوز امیدواری برای رسیدن به توافق نهایی زود است اما من بسیار خوشبین هستم که توافق نهایی انجام شود.

وی گفت: پیش‌بینی من این است که روی بخش اعظم مذاکرات به توافق نهایی خواهیم رسید و موضوع تمدید مذاکرات تنها در خصوص موارد مورد اختلاف مطرح خواهد شد.

کد N594353

وبگردی