آفتاب

رویوران: با شکاف در تشکیلات خودگردان شرایط انتفاضه سوم فراهم می‌شود

رویوران: با شکاف در تشکیلات خودگردان شرایط انتفاضه سوم فراهم می‌شود

معاون امور سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت:‌ شکاف در ساختار تشکیلات خودگردان می‌تواند شرایط انتفاضه سوم را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین رویوران صبح یک‌شنبه در نشست بررسی تحولات اخیر قدس و احتمال وقوع انتفاضه سوم که در خبرگزاری قدس برگزار شد درباره‌ی عملیات‌های اخیر در قدس تصریح کرد:‌ اخیرا در قدس عملیات‌های متعددی از قبیل زیر گرفتن صهیونیست‌ها با ماشین یا حمله با سلاح سرد یا غیره انجام شده که علت آن این است که اسراییل یک استعمار اسکانی است که مهم‌ترین رکن اقداماتش مصادره زمین‌هاست. علاوه بر آن باید این مساله را در بحران داخلی این رژیم جست‌وجو کرد که در جریان جنگ اخیر و هم‌چنین در دو جنگ پیش از آن شاهد فرار از خدمت و خودزنی نیروهای اسراییلی بودیم که این به معنای ضعف شدید ایدئولوژیکی در رژیم صهیونیستی است که از این رو این رژیم به دنبال آن است تا با بحث معبد سلیمان در قدس دغدغه‌های دینی را زنده کند.

او افزود: علاوه بر این‌ها بحث مشغولیت کشورهای عربی مطرح است. در منطقه رفتارهایی وجود دارد که موجب شده تا شرایط ایده‌عالی برای اقدامات صهیونیستی فراهم شود که از جمله آن اهانت و تخریب اماکن مقدسه است. از این رو رژیم صهیونیستی فکر می‌کند می‌تواند مسجد‌الاقصی را تخریب کند و هیکل سلیمان را در آن بنا کند.

رویوران گفت: در این راستا تحولات بین‌المللی در اروپا و سوئد و اسپانیا و اقدام این کشورها در به رسمیت شناختن فلسطین شرایط جدیدی را رقم زده و اسراییل سعی می‌کند تا اقدامی در این باره انجام دهد. علاوه بر آن رژیم صهیونیستی با ایجاد دیوار در اطراف مسجدالاقصی فکر کرده که وحدت اجتماعی و سیاسی در جامعه فلسطینی وجود ندارد.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا این امکان وجود دارد انتفاضه سومی به وقوع بپیوندند؟ بیان کرد: فلسطینی‌ها قبلا هم به خاطر قدس به انتفاضه دست زدند از این رو شرایط لازم وجود دارد و افراد با وجود محدودیت امکانات مبارزه نشان دادند که اراده برای مبارزه وجود دارد هر چند که امکانات نظامی در اختیار ندارند. علاوه بر این‌ها مساله بسته بودن افق و توقف مذاکرات نیز موجب شده تا این برداشت وجود داشته باشد که انتفاضه سوم می‌تواند به وقوع بپیوندد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: اما این که اکنون چه اتفاقی در حال وقوع است باید گفت: خارج از اراده سازمان‌های سیاسی چیزی در حال شکل گیری است و افرادی خارج از تشکیلات و سازمان‌های سیاسی برای دفاع از قدس دست به کار شده‌اند و در واقع ما شاهد تولد جریان جدیدی در جامعه فلسطینی هستیم که منعکس کننده اراده سیاسی است که حاضر نیست از آن چه صهیونیست‌ها در برابر قدس انجام می‌دهند سکوت کنند. که این امر می‌تواند تمام جریانات داخلی فلسطین را تحت تاثیر قرار دهند.

او ادامه داد: اسراییل به دنبال ایجاد موانعی در مسیر انتفاضه است و ازاین رو در تلاش است تا اقداماتی را انجام دهد از جمله این که به دستگیری تمامی اعضای خانواده‌های افرادی که به انجام عملیات پرداخته‌اند کرده و یا خانه‌های آن‌ها را تخریب کرده که این برخلاف قوانین حقوقی است. اما آیا این مسائل می‌تواند مانعی در برابر بروز انفاضه سوم شود باید گفت خیر، عملیات‌ها ادامه دارد و اگرچه تمرکز بر قدس است، اما شاهد عملیات‌هایی در جاهای دیگر هم بودیم این یعنی نوعی وحدت اجتماعی در فلسطین در حال شکل گیری است و آن چه هست تقابل جامعه‌ی فلسطینی - صهیونیستی است.

رویوران درباره‌ی مسلح کردن کرانه باختری نیز بیان کرد: یکی از کارهای رژیم صهیونیستی جمع آوری سلاحاز طریق تشکیلات خودگردان و تحت کنترل درآوردن نیروهای فلسطینی بود اما در انتفاضه دوم زمانی که افق سیاسی کاملا بسته شد شاهد تحولی در سطح تشکیلات خود گردان بودیم و شخص یاسر عرفات به حمایت از انتفاضه پرداخت و در واقع باور جدیدی در سطح تشکیلات شکل گرفت. لذا در پاسخ به این سوال که آیا ساختار فلسطینی هم‌چنان پایدار می‌ماند یا خیر؟ باید گفت: هرگونه شکاف در این ساختار می‌تواند شرایط انتفاضه سوم را فراهم کند.

انتهای پیام

کد N593958

وبگردی