آفتاب

نگاهی به وضعیت حقوق بشر در اتحادیه اروپا و آمریکا در مهرماه گذشته

نگاهی به وضعیت حقوق بشر در اتحادیه اروپا و آمریکا در مهرماه گذشته

معاونت امور بین الملل ستاد حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در اتحادیه اروپا، آمریکا و اروپا را مورد بررسی قرار داده است.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، معاونت امور بین الملل ستاد حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در اتحادیه اروپا، آمریکا وکانادا را در سلسله بولتن های خبری مورد بررسی قرار داده است که متن اولین گزارش بولتن خبری را در ذیل می خوانید: 

کرواسی: حبس و غفلت در خصوص افراد ناتوان ذهنی و جسمی

  (دیده بان حقوق بشر ،14/7/1393)

در کرواسی بیش از 8200 نفر افراد دارای ناتوانیهای ذهنی یا جسمی در موسسات یا بیمارستان ها، فاقد کنترل بر تصمیماتی هستند که بر زندگیشان تاثیر می گذارد. کرواسی پیشرفت کمی در زمینه توسعه حقوق این گروه از افراد داشته است و روند بازگرداندن این افراد از موسسات مراقبتی تحت کنترل به محیط اجتماعی بسیار کند صورت می پذیرد. کرواسی نیاز به بازنگری در قوانین خود راجع به ظرفیت های حقوقی اینگونه از افراد دارد تا اجازه داشته باشند که بتوانند نسبت به زندگی خود تصمیم بگیرند. لازم به ذکر است که به بزودی سازمان ملل تلاش های کرواسی در جهت عملی کردن مفاد کنوانسیون حقوق افراد معلول را بررسی خواهد کرد.                                                            

آمریکا: زندان انفرادی، رفتاری بیرحمانه ولی معمول

     (گاردین، 21/7/1393)

در زندان های آمریکا استفاده از حربه سلول انفرادی به عنوان تنبیه، امری عادی است. تخمین زده می شود در این کشور حدود80.000 نفر در حبس های انفرادی طولانی مدت نگه داشته شده اند. مقامات زندان ها مدعی هستند که تنها آن دسته از کسانی که تهدیدی برای سایرین و یا زندانبانان به حساب می آیند، متحمل این مجازات خواهند شد. اما شاهدان می گویند که از این حربه حتی علیه کسانی که به زندانبانان بی احترامی کرده اند نیز استفاده شده است. سازمان ملل اعلام کرده است که از انفرادی صرفاً بایستی در شرایط بسیار حساس و ضروری استفاده شود. آمریکا باید شرایط اعمال و وضعیت سلول انفرادی را بر اساس مندرجات قواعد بین المللی و تعهدات این کشور هماهنگ سازد.

انگلستان و آمریکا: نظارت بیش از اندازه بر اینترنت، حقوق بین الملل را به خطر می اندازد

( گاردین، 23/7/1393 )

بر اساس گزارش مجمع عمومی سازمان ملل، نظارت سازمانهای امنیتی انگلستان و آمریکا بر اینترنت باعث نقض حق بر حریم خصوصی شده است. گزارش 22 صفحه ای گزارشگر ویژه مبارزه با تروریسم و حقوق بشر هشدار می دهد که نظارت بیش از اندازه بر فن آوری های نظارتی از طریق برنامه های تحلیلی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات دولت انگلیس، ناقض حق محرمانه بودن ارتباطات اینترنتی می باشد. حیطه اعمال بیش از حد این نظارت که با دست آویز مبارزه با تروریسم صورت می پذیرد، آنقدر وسیع است که می تواند هر انسانی در هر جای دنیا در بر بگیرد. این در حالی است که ماده 17 میثاق حقوق مدنی و سیاسی بیان می دارد: "هیچ شخصی نبایستی در معرض دخالت خودسرانه در امور شخصی، خانوادگی و مراسلاتی اش قرار بگیرد."   

لهستان: تبرئه روزنامه نگاران در پرونده آزادی مطبوعات

  (گاردین، 23/7/1393)

 بر اساس رأی دادگاه حقوق بشر اروپایی، دو روزنامه نگار لهستانی و روزنامه آنها در پی احکام محکومیت از سوی دادگاه های بدوی و تجدیدنظر راجع به چاپ مطلبی درباره درخواست رشوه یک مقام وزارت بهداشت، تبرئه شدند. دادگاه نظر داد که محاکم کشور لهستان حق آزادی بیان این دو روزنامه نگار را نقض کرده اند. در لهستان و در پی انتشار مقاله مذکور، پلیس دست به یک سری تحقیقات زد که در پی آن، مقام دولتی محکوم به ارتشاء شد، اما پس از گذر سه سال محکومیت آنها به دلیل نقص مدارک کافی تعلیق گردید. این تعلیق، شکایت مقام دولتی مبنی بر تجاوز به حقوق خصوصی او را در پی داشت و در نهایت منجر به صدور رای محکومیت روزنامه نگاران از سوی دادگاه های تجدیدنظر و عالی کشور لهستان به درج عذر خواهی و پرداخت هزینه های حقوقی در حق مقام دولتی گردید.

آمریکا: بازگشت دادن مهاجران به سوی خطر

(دیده بان حقوق بشر، 24/7/1393)

 اقدام فوری آمریکا برای عودت دادن مهاجران غیرقانونی در مرز آمریکا و مکزیک به سوی کشورهایشان در آمریکای مرکزی از جمله گواتمالا، هندوراس و السالوادور، باعث لطمات جدی از جمله در معرض خطر قرارگرفتن حیات آنها، تجاوز و دیگر خشونت ها می شود. بسیاری از مهاجرانی که قبلاً به زور بازگشت داده شده اند، از هراس بازگشت به منازلشان به دلیل به خطر افتادن جان هایشان خبر داده اند. در سالهای اخیر آمریکا با سیر صعودی افزایش مهاجران غیر قانونی از آمریکای جنوبی بدلیل خشونت های فزاینده باندهای تبهکار و قاچاقچیان مواد مخدر روبرو است. بسیاری از این افراد در خفا نگهداری می شوند و هیچ حقی برای حاضر شدن در مقابل قاضی و یا مأمور مهاجرت تا زمانی که توسط گشت مرزی بازداشت شوند ندارند، زیرا که از بازگشت داده شدن اجباری به مواطینشان در هراسند. دولت آمریکا بایستی در کنار احترام به تمامی حقوق مصرح مهاجران از جمله ممانعت از بازگشت دادن اجباری آنها به موطنشان به حق دسترسی آنها به وکیل در مسیر رسیدگی پرونده مهاجرتیشان نیز احترام بگذارد.                                      

آمریکا: یک قاضی30 روز برای انتشار ویدئو خوراندن غذای اجباری، به دولت اوباما مهلت داد

(گاردین، 26/7/1393)

 یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا به مقامات اداری دولت اوباما برای انتشار فیلمی که در آن به زندانیان تحت بازداشت در زندان گوانتانامو که دست به اعتصاب غذا زده بودند به اجبار غذا خورانده میشد،30 روز مهلت داد. شکنجه غذا خوراندن اجباری در بازداشتگاه گوانتانامو یکی از ابزارهای زندانبانان آمریکایی برای آزار بازداشت شدگانی است که برای اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا میزنند.

فرانسه: اخراج کولی های بی خانمان از بابینی فرانسه

(عفو بین الملل،  28/7/1393)

 بیش از 200 تن از ساکنان کولی اردوگاهی در حومه پاریس در پی تصمیم مقامات فرانسه مبنی بر تخلیه اجباری منازلشان، بی خانمان خواهند شد. این تصمیم می تواند خانواده های زیادی از جمله کودکان و کهنسالان را آواره خیابانها کند، در حالیکه از حق برخورداری ابتدایی ترین حقوق خود نیز محروم می گردند. این تصمیم به اخراج در حالی صورت گرفت که در ماه جولای امسال، دادگاه عالی بابینی رأی خود مبنی بر اینکه اخراج باعث نقض حقوق خانواده ها و زندگی خصوصی می شود را صادر کرده بود. بر اساس معیارهای حقوق بشر بین المللی تخلیه مسکن نبایستی منجر به بی خانمانی و یا لطمه به دیگر حقوق افراد شود. این حق در بسیاری از اسناد حقوق بشر بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون حقوق کودک و بسیاری دیگر مورد تأکید واقع شده است.  

آمریکا: ارایه گزارش دیده بان حقوق بشر به کمیته مبارزه با شکنجه در خصوص آمریکا

(دیده بان حقوق بشر، 28/7/1393)

 دیده بان حقوق بشر گزارش خود راجع به عدم انطباق اقدامات و سیاست های آمریکا با مفاد کنوانسیون مبارزه با شکنجه را به کمیته مبارزه با شکنجه ارائه داده است. در این گزارش به نگرانی ها از آمریکا در اجرای مفاد کنوانسیون مبارزه با شکنجه در زمینه های امنیت ملی، عدالت کیفری، اقدامات پلیسی و مهاجرتی پرداخته شده است. همچنین دیده بان از وجود بازداشت های نامحدود بدون محاکمه، وجود دادگاههای نظامی در زندان گوانتانامو و عدم شفافیت و پاسخگویی دولت آمریکا در ارتباط با مسائل مربوط به شکنجه و سایر رفتارهای غیر انسانی انتقاد کرده است. دیده بان همچنین از وجود سلولهای انفرادی در زندان های آمریکا و ظلم و ستم فزاینده در اعدامهای اخیر و استفاده بیش از اندازه از زور در شهرهای فرگوسن و میسوری و بسیاری دیگر از موارد نقض فاحش حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرد.  

انگلستان: مشاجره حقوقدانان با نمایندگان مجلس درباره رد محدودیت ها در نظارت قضایی

(گاردین،  29/7/1393)

 نمایندگان مجلس اعیان انگلستان از طرف حقوقدانان این کشور بخاطر رد محدودیت های نظارت قضایی که باعث محدودتر شدن انتقاد از دولت و مقامات می شود، مورد انتقاد واقع شده اند. حقوقدانان معتقدند که این مسئله تاثیر نامناسبی بر افرادی که به دنبال عدالت هستند، دارد. وزارت دادگستری بریتانیا به ممانعت از ورود سازمانهای خیریه و سمن ها به مسایل مربوط به منافع عمومی محکوم شده است. این لایحه به وزرا اجازه می دهد که خود تصمیم بگیرند چه امری در حیطه منافع عمومی قرار می گیرد. در پاسخ به این انتقادات، وزیر دادگستری ابراز داشت که در سالهای اخیر دولت شاهد موج فزاینده ای از پرونده های مربوط به نظارت قضایی بوده است که ثمری بجز اتلاف وقت مراجع دولتی نداشته است.

آمریکا: قطع آب شهروندان شهر دیتروید برخلاف حقوق بشر است

(مرکز اخبار سازمان ملل، 29/7/1393)    

 شهر دیتروید بایستی امکان دسترسی شهروندانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت قبوض آب با مشکل قطعی آب مواجه شده اند را فراهم سازد. به گفته متخصصان سازمان ملل، ممانعت از دسترسی این گروه از مردم به آب، باعث نقض حقوق اساسی آنان می شود. گزارشگر ویژه در امور آب سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که این قطعی آب، آسیب پذیرترین و فقیرترین مردم شهر دیتروید بویژه مستمندان آفریقایی-آمریکایی را شامل شده است. گزارشگر معتقد است که مقامات هیچ آماری مبنی بر اینکه چند خانوار از این مشکل رنج می برند، ارائه نمی دهند.      

اسپانیا: استفاده بیش از حد از زور در شهر ملیلا

    (دیده بان حقوق بشر، 29/7/1393)

  مقامات اسپانیا بایستی در ارتباط با حادثه ضرب و شتم یک نفر توسط افسران محافظ شهری در شهر ملیلا که قصد گذر از تورهای محافظ مابین مراکش و اسپانیا را داشت، تحقیق کنند. یک گروه فعال در زمینه حقوق مهاجران، موفق به ضبط صحنه ای شدند که در آن ماموران در حال کشاندن مردی از مابین فنسهای محافظ حائل بین دو کشور بودند که بیهوش به نظر می رسید. در این فیلم فرد مذکور به شدت بوسیله باتومهای افسر مهاجرت مورد ضرب و شتم، واقع می شود در حالیکه وی قصد پایین آمدن از نردبان نصب شده در قسمت اسپانیایی مرز را داشت. قوانین مهاجرت کشور اسپانیا اجازه چنین باز گرداندنی را نمی دهند. بر طبق قوانین حقوق بشر بین المللی و منطقه ای، اسپانیا بایستی از انجام هر اقدامی جهت بازگرداندن اجباری مهاجران امتناع ورزد. سازمان ملل نگرانی خود بابت استفاده بیش از حد از زور توسط مرزبانان اسپانیا برای حفاظت از مرز شهر ملیلا را در تاریخ بیستم ماه اکتبر امسال ابراز کرده است.

آمریکا: دولت آمریکا مجبور به توضیح راجع به دلایل مخفی نگه داشتن تصاویر شکنجه در عراق و افغانستان شد

(گاردین، 29/7/1393)

 در پی مخفی نگهداشتن حدود 2100 قطعه عکس حاوی صحنه های شکنجه بازداشت شدگان توسط سربازان آمریکایی در زندانهای عراق و افغانستان، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا از دولت اوباما خواست تا تمامی عکسهای مذکور را تا ماه دسامبر در اختیار محکمه قرار داده و دلایل آن را برشمرند. این عکس ها بیشتر مربوط به سال 2004 میلادی هستند و حکایت از شکنجه گسترده در بسیاری از زندانها از جمله زندان ابوغریب دارد. منتقدان عقیده دارند که این شرم آور است که مقامات اصرار بر مخفی نگاه داشتن این تصاویر از دسترس عموم دارند.

4949

 

کد N593937

وبگردی