آفتاب
/گزارش-شینهوا/

داعش، کاتالیزور بهبود روابط ترکیه و عراق

داعش، کاتالیزور بهبود روابط ترکیه و عراق

"با روی کار آمدن دولت جدید در عراق، ترکیه دور جدیدی از گفت‌وگوها را با این دولت آغاز کرده و برای بهبود روابط با این همسایه عرب خود هیاتی از مقامات ارشد خود را به این کشور فرستاده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری شینهوا در گزارشی درباره وضعیت روابط ترکیه با عراق به ویژه پس از روی کارآمدن دولت جدید بغداد آورده است: «مهمت سیف‌الدین ارول، کارشناس روابط بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات امنیتی و استراتژی‌های بین‌المللی آنکارا درباره سفر اخیر احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به عراق گفت: سفر داوود اوغلو به عراق نشانه‌ای از تمایل ترکیه به ایجاد یک صفحه جدید در روابط با بغداد بود.

وی افزود: این سفر همچنین نشان دهنده وجود یک تمایل سیاسی در دولت عراق برای برقراری این روابط است.

داوود اوغلو روز پنجشنبه در سفر به عراق با حیدرالعبادی، همتای عراقی خود دیدار کرد. سران هر دو کشور بر همکاری در تعدادی از مسائل توافق کردند؛ توافقاتی که تنها محدود به امور امنیتی و اطلاعاتی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با شبه نظامیان داعش نبود.

آخرین بازدید نخست وزیر ترکیه از عراق به مارس 2011 بر می‌گردد که پس از آن روابط دو کشور نه تنها بهبود نیافت که به مراتب بدتر شد.

آنکارا، نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق را به اعمال سیاست‌های فرقه‌گرایانه‌ای که موجب نابرابری بین سنی‌ها و کردها و شیعیان می‌شد، متهم می‌کرد و همزمان بغداد ترکیه را به دلیل مشکلاتش با کردها و سنی‌ها در توازن قوا سرزنش می‌کرد.

با این حال سفر داوود اوغلو در پی سفر پیشین ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق به آنکارا و دعوت او از داوود اوغلو صورت گرفت.

براساس گفته‌های بیلگی دومان، یکی از تحلیل‌گران مرکز مطالعات استراتژی‌های خاورمیانه سفر داوود اوغلو در روابط دو جانبه و همچنین برای بحران سوریه بسیار مهم خواهد بود.

دومان در این باره اظهار کرد: ترکیه رویکرد روشنی را در جهت اتحاد سیاسی، اتحاد مجدد ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق اتخاذ کرده است.

ترکیه در بین اولین کشورهایی بود که پس از تصویب پارلمان عراق در هشتم سپتامبر به دولت العبادی تبریک گفت.

حجم مبادلات ترکیه و عراق براساس اطلاعات دولتی ترکیه در سال 2013 بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده و طی 9 ماه اول سال جاری میلادی به هشت میلیارد دلار کاهش یافته است.

برداشتن محدودیت صدور ویزا که طی سفر الجعفری به ترکیه بین طرفین به توافق رسید انتظار می‌رود موجب فعالیت بیشتر شرکت‌های ترکی در عراق شود. همچنین باز شدن چهار ورودی مرزی بین ترکیه وعراق انتظار می‌رود موجب افزایش مبادلات بین دو کشور شود.

همچنین قرار است العبادی برای شرکت در شورای همکاری‌های استراتژیک ترکیه - عراق به این کشور سفر کند. این شورا مکانیسمی بین دولتی برای پیگیری روابط بین دو کشور است و نشست‌های آن معمولا سالی یک بار تشکیل می‌شوند اما از سال 2011 و در پی افزایش تنش‌ها بین دو کشور برگزار نشد.

مهمت یگین، یکی از تحلیل‌گران سازمان تحقیقات استراتژیک بین‌المللی معتقد است پیشرفت در روابط بین دو کشور مبادلات دو جانبه را بین آن‌ها افزایش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه بازار عراق مقصد مهمی برای صادرات سرمایه‌گذاری و فرصت‌های تجاری ترکیه است، اظهار کرد: عراق برای ترکیه قابل چشم پوشی نیست.

روابط خوب ترکیه با دولت منطقه‌ای کردستان عراق و توافقات در زمینه انرژی که یکی دیگر از محل اختلافات بین ترکیه وعراق بود نیز به نظر می‌رسد حل شده باشد.

ترکیه از توافق اخیر بین کردستان و دولت فدرال در صادرات نفت و هزینه سرویس‌های شهری که از بغداد دریافت می‌شد با این ادعا که این توافق ممکن است به نفع ترکیه باشد، استقبال کرد. آنکارا معتقد است که این توافق ممکن است راهی را برای همکاری سه جانبه در زمینه انرژی بین ترکیه، عراق و کردستان ایجاد کند.

در همین حال دومان متذکر شد که ترکیه، اربیل و بغداد را به عنوان جایگزین یکدیگر در نظر نمی‌گیرد. او در این خصوص افزود: ترکیه ممکن است از زمان بهبود روابطش با کردها و دولت مرکزی بتواند نقش تسهیل کننده بین آن‌ها داشته باشد.

به نظر می‌رسد تهدیدهای ناشی از گروه داعش نقش کاتالیزور را در آب کردن یخ روابط ترکیه و عراق ایفا کرده است چرا که هر دو کشور با چالش امنیتی ناشی از این گروه تروریستی روبه رو هستند.

در کنار تمام این وقایع ترکیه اعلام کرده است که آماده آموزش دادن و تجهیز برخی از نیروهای ارتش عراق و نیروهای پلیس آن است.

نخست وزیر ترکیه در روز دوم سفرش به عراق همچنین از اربیل بازدید کرد. او در یک کنفرانس خبری مشترک با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به این مساله که امنیت کردستان عراق برای ترکیه در اولویت قرار دارد تاکید کرد که امنیت عراق برای این کشور بسیار مهم است.»

انتهای پیام

کد N593655

وبگردی