آفتاب

تمدید مذاکرات؛ محتمل ترین گزینه مذاکرات وین 10/آیاممکن است در دقیقه 90 همه چیز تغییر کند؟

تمدید مذاکرات؛ محتمل ترین گزینه مذاکرات وین 10/آیاممکن است در دقیقه 90 همه چیز تغییر کند؟

همه اخبار نشان می دهد توافق جامع هسته ای، فعلا کمی دور از ذهن است؛ با این حال دیپلماتها تلاش می کنند خود را امیدوار نشان دهند.

به گزارش خبرآنلاین، بحث عراقچی و ظریف در بالکن هتل کوبورگ مهمترین اتفاق خبری روز گذشته مذاکرات هسته ای بود. اواخر وقت دیشب چهارمین دور از رایزنی‌های وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده ۱+۵ در وین ساع پایان یافت، همزمان با این نشست، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی نیز با همتایان اروپایی خود گفتگو کردند. مذاکراتی که همچنان خبری درباره محتوای آن منتشر نمی شودو تنها بازار گمانه زنی ها را افزایش داده است.
از میان گزینه های تمدید مذاکرات، توافق نهایی و توافق بر اصول کلی گزینه های یک و سه بیشترین احتمال را دارند. رسانه ها به نقل از منابعی که آنها را نزدیک به تیم های مذاکره کننده ذکر می کنند، گمانه زنی های خود را طرح می کنند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد: آمریکا هنوز به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر امیدوار است.
در مقابل یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به ایسنا گفت: اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.
در ایران هم علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شب گذشته در پاکدشت گفت :« مذاکرات پیش رو یا ممکن است شکست بخورد یا تمدید شود و یا اینکه چهارچوب جدیدی همچون توافق ژنو رقم بخورد.»
تمدید مذاکرات گزینه مورد علاقه ایران نیست، اما شاید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها گزینه ای باشد که هم راه دیپلماسی را باز نگاه می دارد و هم لغو و تمدید تحریم ها را دنبال می کند.
اگرمذاکرات سوم آذر 92 تا ساعت 2 بامداد به روایت تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده شکست خورده بود و انجام توافق بعد از تغییرات در برخی عبارات توافق ، رخ داد تا ساعت 5 بامداد خبر توافق ایران و 1+5 به رسانه ها برسد، این بار مذاکرات وین 10 با پیچیدگی بیشتری روبرو است.
ایران به دنبال «لغو» تحریم ها است و آمریکا «تعلیق» تحریم ها را هدف نهایی خود می بیند. ایران بر روی غنی سازی بر روی 190 هزار سو اصرار دارد و آمریکا با 4500 سانترفیوژ موافق است. همین اختلاف های اساسی در دو موضوع« تحریم‌ها و غنی‌سازی» است که پیش بینی ها را به «تمدید مذاکرات» رهنمون می کند. با این حال چانه زنی در دقیقه 90 ممکن است همه معادلات را به یک باره تغییر دهد.

/212 29

کد N593509

وبگردی