آفتاب

تصویب قطعنامه سازمان ملل برای امنیت خبرنگاران

تصویب قطعنامه سازمان ملل برای امنیت خبرنگاران

یکی از کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با هدف امنیت خبرنگاران تصویب و از کشورهای جهان خواست تا محیطی امن را برای فعالیت مستقل خبرنگاران ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه به پیشنهاد فرانسه، یونان، اتریش، آرژانتین، کاستاریکا و تونس بود و مورد حمایت بیش از 80 کشور جهان قرار گرفت و قرار است ماه آتی میلادی مورد تایید 193 کشور عضو مجمع عمومی برسد.

در این قطعنامه علاوه بر تامین امنیت خبرنگاران به مساله طیف سوء‌استفاده از هویت خبرنگاران، مقابله با جرایم علیه آن‌ها و نظارت و جاسوسی از ارتباطات‌شان اشاره شده است.

خبرنگاران بدون مرز از این قطعنامه حمایت و خواستار انتصاب مشاور ویژه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل با هدف تضمین تحقق کامل و دقیق این قطعنامه و مفاد آن شد.

در این قطعنامه قتل بی‌دلیل و اعدام بدون محاکمه، بازداشت اجباری، ناپدید شدن اجباری، تهدید، ارعاب در مناطق درگیر یا آرام به شدت محکوم شده است.

همچنین در این قطعنامه تامین امنیت نه تنها برای خبرنگاران حرفه‌ای بلکه برای مبتدی‌ها هم در نظر گرفته شده و همچنین آزادی تمام خبرنگاران گروگان را خواستار شده است.

انتهای پیام

کد N593458

وبگردی