آفتاب
معاون سیاسی استاندار تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

اینگونه نیست هر کسی٬ هر چه تشخیص داد معروف یا منکر باشد

اینگونه نیست هر کسی٬ هر چه تشخیص داد معروف یا منکر باشد

مشکل این است افرادی ناآگاهانه یا به واسطه اغراض سیاسی از این اصل مهم که می‌تواند به پالایش نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کند سو استفاده کنند. امر به معروف و نهی از منکر باید قانون و ضابطه داشته باشد. اینکه در جامعه اجازه دهیم هرکسی در هر موضوعی مداخله کند خلاف عقلانیت است.

معاون سیاسی استاندار تهران در مورد ارزیابی خود از مقوله امر به معروف و نهی از منکر گفت: هر کسی باید در حد اطلاعات خود به این عرصه ورود کند. اینکه در جامعه اجازه دهیم تا هرکسی در هر موضوعی مداخله کند خلاف عقلانیت است.

سید شهاب الدین چاووشی٬ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به چگونگی صدور مجوز برای راهپیمایی‌های صنفی از سوی وزارت کشور عنوان کرد:‌ شورای تامین استان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مسائل امنیتی استان است یکی از زیرمجموعه‌های این شورا کمیسیون کارگری است که در حوزه معاونت سیاسی و اجتماعی مسئولیت دارد.

وی گفت: در این کمیسیون مسائل و مشکلات کارگری مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد و راهکارهایی ارائه‌ می‌شود.

چاووشی با اشاره به انتخاب معاون سیاسی وزارت کشور گفت: معاونت سیاسی وزارت کشور یک منصب کلیدی و اثرگذار است که باید وزیر از همه جهات در مورد گزینه نهایی به نتیجه برسد. عملا بسیاری از کارهای وزارت کشور٬ تحت نظر معاونت سیاسی وزارت کشور است بنابراین برای انتخاب این معاونت باید دقت و وسواس بیشتری داشت.

وی در مورد گزینه‌هایی که برای معاونت سیاسی وزارت کشور مطرح است، گفت: ما هم از طریق رسانه‌ها در جریان این گزینه‌ها قرار گرفته‌ایم و اطلاع قطعی در این مورد نداریم.

معاون سیاسی استاندار تهران با اشاره به مقوله امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر از احکام اعتقادی ما است همانطور که نماز خواندن و روزه گرفتن بر یک مسلمان واجب است امر به معروف و نهی از منکر هم یک واجب این چنینی است که شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

وی افزود: اینگونه نیست که هر کسی که هر چه را تشخیص داد معروف یا منکر است بتواند در مورد آن ورود پیدا کند. این اقدام مستلزم حداقل دانشی نسبت به معروف و منکر است. در مورد سایر واجبات مثل نماز اینطور نیست اگر ما در بستر بیماری هم باشیم با حداقل اذکار نماز را ادا کنیم اما آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش معروف و منکر را بشناسد. در این صورت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

چاوشی تاکید کرد: اما مشکل این است افرادی ناآگاهانه یا به واسطه اغراض سیاسی از این اصل مهم که می‌تواند به پالایش نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کند سو استفاده کنند. امر به معروف و نهی از منکر باید قانون و ضابطه داشته باشد فقهای ما شرایط امر به معروف و نهی از منکر را در رساله‌های خود بیان کردند هر کسی باید در حد اطلاعات خود به این عرصه ورود کند اینکه در جامعه اجازه دهیم تا هرکسی در هر موضوعی مداخله کند خلاف عقلانیت است.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر مقوله حساسی است که نظارت همگانی را می‌طلبد مسائل جامعه را باید طبقه بندی کنیم تا مشخص شود که چه موضوعی برای امر به معروف یا نهی از منکر از اولویت بیش‌تری برخوردار است.گاهی انتخاب های گزینشی و سلیقه‌ای موضوع را سیاسی می‌کند یک حکم شرعی را در افکار برخی زیر سوال می‌برد.

چاوشی در مورد بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس گفت: اگرچه غالب قوانین ما نواقصی دارند اما ما هر قانونی را ولو اینکه نقص داشته باشد اگر با دقت و ظرفت اجرایی کنیم آثار خود را خواهد داشت این قانون هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده است وقتی تصویب شد باید ببینیم که چه مکانیزم‌هایی برای اجرای آن در نظر گرفته خواهد شد.

معاون سیاسی استاندار تهران در مورد اخباری که در خصوص چند مورد اسیدپاشی در تهران منتشر شده بود، عنوان کرد: تاکنون در سطح استان تهران تا جایی که بنده بررسی کردم هیچ موردی از اسیدپاشی با اغراض و جهت‌گیری‌های سیاسی نداشته‌ایم. اسیدپاشی یک گناه کبیره و جرم بیّن است و هر کسی با هر انگیزه‌ای بخواهد این کار را انجام دهد مستوجب کیفر است.

کد N593442

وبگردی