آفتاب

درگیری‌ در بخش قدیمی قدس/ نتانیاهو به دنبال تصویب قانون نژادپرستانه جدید علیه اهالی قدس

درگیری‌ در بخش قدیمی قدس/ نتانیاهو به دنبال تصویب قانون نژادپرستانه جدید علیه اهالی قدس

بخش قدیمی قدس شب گذشته صحنه درگیری‌های شدید میان نظامیان رژیم اشغالگر قدس و جوانان فلسطینی بود که با کوکتل مولوتف به جنگ گلوله‌های مشقی و گازهای اشک‌آور سربازان ارتش عبری رفته بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این درگیری‌ها در محله‌های بخش قدیمی قدس و نیز دو محله «طور» و «رأس العامود» قدس شرقی از شدت بیشتری برخوردار بود و نظامیان صهیونیستی در جریان آنها اقدام به استفاده از گاز اشک آور علیه فلسطینیان کردند.

جوانان فلسطینی نیز با پرتاب کوکتل مولوتف و وسایل آتش زا به مقابله با این حملات سربازان ارتش عبری رفتند.

در همین حال، شاهدان عینی گزارش دادند که تعدادی از نظامیان صهیونیستی و تک تیراندازان این رژیم در پشت بام‌های منازل محله سعدیه قدس مستقر شده بودند و یک جوان فلسطینی به نام «ثائر یامور» در اثر شلیک گلوله صوتی توسط نظامیان صهیونیستی از ناحیه پا مجروح شد.

از سوی دیگر، پایگاه عبری زبان "0404" نیز گزارش داد که جوانان فلسطینی در جریان دو حمله متوالی به شهرک نشینان صهیونیست در مناطق مختلف بخش قدیمی قدس، اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف و وسایل آتش زا به سمت آنها کردند.

محله‌های فلسطینی نشین قدس و شهرهای مختلف کرانه باختری از ماه‌ها پیش صحنه درگیری و اعتراض گسترده فلسطینیان به سیاست‌های رژیم صهیونیستی و بازداشت‌های روزمره و نیز تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی است.

تلاش نتانیاهو برای تصویب قانون نژاد پرستانه جدید علیه اهالی قدس

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد پیش‌نویس قانون نژادپرستانه جدیدی را در کمیته وزارتی قانونگذاری این رژیم مطرح کند که به موجب آن خانواده‌های مجریان عملیات‌ شهادت طلبانه و مقاومتی از قدس اخراج می‌شوند.

به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، این طرح توسط «گلعاد اردان» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه دولت عبری مطرح شده بود و پس از موافقت اکثریت وزرا با آن، نتانیاهو قصد دارد آن را در کمیته وزارتی امور قانونگذاری مطرح کند و سپس در صورت تصویب در این کمیته، به کنست بفرستد.

این قانون خواستار اخراج خانواده‌های مجریان عملیات‌ شهادت طلبانه و مقاومتی از قدس، سلب کارت‌های آبی رنگ (کارت‌های شناسایی اهالی فلسطینی قدس) و تمامی تسهیلات و مزایای اجتماعی از آنها شده است.

پایگاه خبری عبری زبان واللا قبل از این خبر داده بود که نتانیاهو از وزیر امور داخلی این رژیم خواسته است که مساله محروم کردن اهالی قدس و فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال 48 از کارت‌های اقامت در قدس را بررسی کند.

گلعاد اردان نیز ظهر روز شنبه اعلام کرد که دستورات لازم برای بررسی مساله لغو اقامت دائم و مزایای اجتماعی فلسطینیان ساکن قدس شرقی را صادر کرده است. در صورت تصویب قانون مذکور وزیر امور داخلی اسرائیل حق خواهد داشت مجوز اقامت تمامی فلسطینیانی را که در دادگاه‌های این رژیم به دست داشتن در عملیات‌های مقاومتی محکوم می‌شوند، لغو و به دنبال آن، تمامی حقوق اجتماعی آنها مانند بیمه، تسهیلات بیکاری و از کار افتادگی و غیره را قطع کند.

انفجار بمب در مسیر گشتی پلیس رژیم صهیونیستی در قدس

منابع محلی قدس از انفجار یک بمب دست ساز در نزدیکی محل استقرار عناصر پلیس رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجد اردوگاه شعفاط واقع در قدس اشغالی خبر دادند.

به نقل از منابع عبری زبان، لوبا سمری، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که این بمب در نزدیکی محل حضور عناصر پلیس رژیم صهیونیستی منفجر شد و هنوز از خسارت‌های احتمالی آن خبری در دست نیست.

به دنبال این حادثه شمار زیادی از نظامیان و عناصر پلیس رژیم صهیونیستی به همراه تعدادی از کارشناسان خنثی سازی مواد منفجره در محل حادثه حاضر و کار تفتیش محل و جستجوی مجریان این عملیات را آغاز کردند.

انتهای پیام

کد N593147

وبگردی