آفتاب
مهر بررسی می کند/

نرخ سودهای بانکی کمر صنایع کوچک گلستان را شکست/ ایجاد صنایع بزرگ، رویکرد مدیریت جدید

نرخ سودهای بانکی کمر صنایع کوچک گلستان را شکست/ ایجاد صنایع بزرگ، رویکرد مدیریت جدید

گرگان - خبرگزاری مهر: یکی از مشکلات جدی در صنعت گلستان، وجود صنایع کوچکی است که عمدتا به دلیل مشکلات مالی کشور و وضعیت بد اقتصادی با رکود مواجه شده اند و به همین دلیل یا تعطیل شده یا با حداقل ظرفیت خود فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، قریب به 70 درصد صنعت استان گلستان را صنایع کوچک تشکیل می دهد. بخشی از این صنایع بازمانده دوران طرح بنگاه های زود بازده هستند که می توان نام صنایع نوپا بر آن گذاشت. اکثر این صنایع هم به گفته صنعت گران به دلیل مشکلات مختلف حتی با نیمی از ظرفیت خود هم کار نمی کنند.

صنعت گران استان گلستان می گویند مدیران صنعت استان راهبردی ویژه برای صنعت استان تعریف نکرده اند و در این میان صنایع کوچک استان هم زیر بار مشکلات اقتصادی و نداشتن سرمایه در گردش و نبود قانون های حمایتی یکی پس از دیگری از گردونه صنعت استان خارج می شوند.

احیاء صنایع موجود ،باید در دستور کار مدیران باشد

مدیر عامل شرکت صنایع غلطک شرق در خصوص وضعیت صنایع استان گفت: مسئولین استانی ما برای صنعت استان راهبرد ایجاد صنایع جدید دارند و این در حالی است که احیاء صنعت موجود که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند باید در دستور کار مدیران باشد.

امیر حسین ساداتی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: امروز نیاز است که واحدهای کوچک استان دیده شود و شاغلین در این بخش امید بیشتری به آینده کاری خود داشته باشند ولی امروز صنایع کوچک استان کمتر مورد توجه هستند و با ظرفیت بسیار پایینی مشغول تولید هستند.

صنایع تبدیلی به عنوان مزیت گلستان حمایت نمی شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان هم در گفتگو با مهر درباره وضعیت صنایع استان به ویژه صنایع کوچک گفت: بخش زیادی از صنایع استان صنایع کشاورزی و تبدیلی است و این در حالی است که صنایع تبدیلی در استان در وضعیت مناسبی نیستند.

امیر یوسفی بیان کرد: چرا ما در استان به دنبال صنعتی هستیم که بازدهی ندارد و صنعتی که در استان به عنوان مزیت است را پی گیری و حمایت نمی کنیم.

وی با بیان این که رکود اقتصادی حال حاضر در اقتصاد جامعه شرایط را برای رشد صادرات آماده کرده است، گفت: برای خروج از رکود در وضعیت حال حاضر باید سمت و سوی فعالیت های اقتصادی را به سمت صادرات سوق دهیم.

رضا مبصری از تولید کنندگان و صادرکنندگان استان در بخش کشاورزی و طیور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ما در استان 48 صدم سرانه کشور را دارا هستیم و رتبه 29 صنعت کشور هم متعلق به گلستان است  و باید اقداماتی در بخش صنعت انجام دهیم که اوضاع صنعت استان رو به بهبود برود.

وی تصریح کرد: استان ما متکی بر صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی است و امسال در این بخش به علت سرما و خشکسالی 40 درصد منابع خود را از دست دادیم، این در حالی است که نه تولید کننده و نه مصرف کننده از وضعیت کنونی راضی نیست.

نرخ سودهای بانکی کمرتولید را شکسته است

مبصری بیان کرد: ارائه تسهیلات با نرخ 27 درصد و سپرده های بانکی 20 درصد کمر تولید را شکسته است و این بار برای صنایع کوچک ما با این همه هزینه در بخش انرژی و افزایش هزینه ها قابل تحمل نیست.

رییس هیات امناء شهرک صنعتی بندرگز نیز گفت: طرح هایی مانند هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ها در بخش انرژی و اختصاص نیافتن یارانه به بخش تولید این واحد های کوچک صنعتی را از توجیه اقتصادی انداخته است و با توجه به شرایط موجود راهبرد صنعتی استان باید راهبرد احیاء همین صنایع موجود باشد.

حامد مهرزادی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: منابع اعتباری دولت کم است و نمی تواند هم در استان به دنبال احیاء صنایع کوچک باشد و هم صنایع بزرگ ایجاد کند، من اعتقاد دارم که قانون های فعلی در بخش صنعت ظرفیت حمایت از صنایع نوپا در استان را ندارند.

قانونی برای حمایت از صنایع کوچک مصوب شود

این مدیر صنعتی بیان کرد: ما هم اکنون نیاز داریم تا قانونی برای حمایت از صنایع کوچک مصوب شود و در بعد بازپرداخت تسهیلات برای صنعت گران زمان تنفس طولانی تری در نظر گرفته شود و بخشودگی جرایم تاخیری وام ها، کم کردن سود تسهیلات تا 7 و 4 درصد و استمهال 12 تا 15 ساله برای تسهیلات از جمله نیازهای کنونی صنعت است.

مدیر عامل پتروشیمی گلستان نیز در گفتگو با مهر با بیان این که، تمام صنعت امروز ما در کشور واستان از کمبود سرمایه در گردش رنج می برد گفت: اگر پتروشیمی گلستان به بهره برداری برسد، روزانه 3 و نیم میلیارد تومان فروش این مجموعه در بدترین شرایط است و ما اگر بتوانیم این پروژه را برای به بهره برداری رسیدن حمایت کنیم رسوب منابع در بانک ها ایجاد می شود و از قبال آن منابع در استان رشد می کند.

التفات کامیاب افزود: به بهره برداری رسیدن این صنعت در استان صنایع جانبی را هم ایجاد می کند و می توان به رشد صنعت استان در بخش های مختلف امیدوار بود و انتظار این است که در سفرهیات دولت مشکل  منابع ارزی این پروژه رفع شود.

رویکرد مدیریت جدید صنعت استان پروژه های بزرگ است

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گلستان هم در خصوص وضعیت صنعت و راهبرد صنعت استان گفت: برخی صنعت گران اعتقاد دارند به دلیل این که بخش زیادی از صنعت استان صنایع کوچک است نیازی به حضور پروژه های بزرگ در استان نیست و همین صنایع باید در دستور حمایت باشد.

علی مرگدری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نگاه جدیدی در استان در بحث طرح ها و پروژه های صنعتی داریم که در این نگاه دیگر پتروشیمی جزو پروژه های نیمه متوسط دیده می شود و پروژه هایی برای استان تعریف شده است که اگر به بار بنشیند، گردش مالی بالای آن می تواند شرایط استان و منطقه و حتی کشور را متحول کند.

وی افزود: پروژه های بزرگ صنعتی که برای استان تعریف شده با بودجه های دولتی نیست و بیشتر از حضور سرمایه گذاران و شرکت های شبه دولتی و منابع مردمی برای این پروژه ها استفاده شده است.

بدون صنایع بزرگ احیای صنایع کوچک ممکن نیست

مرگدری در ادامه تصریح کرد: بدون تعریف پروژه های بزرگ صنعتی در استان نمی توانیم در استان امید به احیاء صنایع کوچک داشته باشیم چرا که منابع اعتباری بانک های استان منوط به منابع و مصارف است و به دلیل کشاورزی بودن استان بانک ها منابع پایینی دارند و نمی توانند تسهیلات زیادی به بخش صنعت اعطا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید صنایع بزرگ تری ایجاد شود تا بتواند رسوبی در بانک های استان ایجاد کند و زمینه را برای اعطای اعتبارات آماده کند.

وی تصریح کرد: ضمن این که از دولت انتظار داریم از منابع ملی تسهیلاتی ویژه استان برای سرمایه گردش واحدهای کوچک صنعتی استان اختصاص دهند.

گرچه به گفته مسئولان ایجاد صنایع بزرگ صنعت و اقتصاد استان را متحول می کند و باعث رونق اقتصاد می شود، اما باید در نظر داشت در حال حاضر بخش زیادی از صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل می دهند که در حال حاضر به دلایل ذکر شده با مشکلات زیادی مواجه هستند. به همین دلیل در کنار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یا نیمه دولتی برای رونق اقتصادی نیاز است تدابیری برای صنایع کوچک که افرادی زیادی در آن ها مشغول به کارند در نظر گرفت.

کد N593036

وبگردی