آفتاب
گفتگوی مهر با رئیس جمهوری پیشین لبنان؛

تمجید از هدیه پیشنهادی ایران به ارتش لبنان/مقاومت حامی لبنان است

تمجید از هدیه پیشنهادی ایران به ارتش لبنان/مقاومت حامی لبنان است

"امیل لحود" رئیس جمهوری سابق لبنان ضمن تمجید از هدیه پیشنهادی ایران به ارتش لبنان، مقاومت را حامی کشورش توصیف کرد.

امیل لحود رئیس جمهوری پیشین لبنان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی بن بست سیاسی ایجاد شده در لبنان گفت: برخی سیاستمداران صلاحیت اداره کشور را ندارند و تجارب ما به ویژه در جنگ الضنیه سال 1999-2000 این موضوع را اثبات می کند. مشکل به سبب رکود در تصمیمات سیاسی حاصل شد اما ما به دور از جنجال رسانه ای و سیاسی وارد معرکه شدیم و جنگ با شکست تکفیری ها به پایان رسید.

وی به تاثیرپذیری اوضاع سیاسی و مذهبی در لبنان از اسرائیل و اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال بهره برداری از اختلاف مذهبی برای حذف مقاومت است اشاره کرد و افزود: اسرائیل بر آمریکا تاثیر می گذارد و رئیس جمهوری باید مورد رضایت لابی صهیونیستی باشد و این درباره عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز حاکم است و تکفیری ها خواسته های اسرائیل را اجرا می کنند.

لحود با حمایت از معادله ارتش، مردم و مقاومت تاکید کرد: مقاومت در واقع مکمل ارتش و تقویت کننده آن است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از مواضع برخی سیاستمداران لبنانی اعلام کرد: میشل سلیمان و اطرافیان وی خواستار خویشتنداری و بی طرفی هستند در حالی که اگر دولت لبنان وارد جنگ می شد و با تروریست ها مبارزه می کرد گروههای تروریستی نمی توانستند که نظامیان را بربایند.

درباره موضوع انتخاب رئیس جمهوری و دلایل انتخاب نشدن آن تا به حال گفت: باید علت اصلی عدم انتخاب رابیابیم و این از خوش شانسی لبنان است که مقاومت در آن وجود دارد و طرحهای اسرائیل را ناکام می گذارد.

وی افزود: گام نخست باید با قانون انتخابات پارلمان و سپس انتخاب رئیس جمهوری از سوی مردم برداشته شود. علت همه موانع اسرائیل است که به آمریکا فشار وارد می کند. آمریکا، غرب و نیز کشورهای عربی که پولهای هنگفتی برای ساکت کردن سیاستمداران می پردازند مانع هستند. رئیس جمهوری لبنان قبل از سال نو معرفی نخواهد شد.

لحود در ادامه با اشاره به موضوع هدیه ایران به ارتش لبنان تاکید کرد: ما کمک سعودی ها و ایران را پیش رو داریم. هر کشوری در دنیا خواهان کمک ما باشد از آن استقبال می کنیم. ایران کمک بلاعوض به لبنان می کند و به همین خاطر است که ما سوریه و ایران را دوست داریم.

رئیس جمهوری سابق لبنان بیان کرد: من آمریکایی ها که خواستار مسخ لبنان هستند را می شناسم اما سوریه سلاح و مهمات به ارتش لبنان داده است و ایران کمک بلاعوض می کند و چرا قبول نکنیم؟ متاسفانه سیاستمداران امروز به منافع خود می اندیشند و آنها باید منافع لبنان را مد نظر قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به نقش روسیه و ایران در پرونده سوریه و کمک به بشار اسد در مقابله با تکفیری ها بیان کرد: ما از روز نخست جنگ علیه سوریه اعلام کردیم که نظام در دست بشار اسد می ماند و این به سبب پایداری ملت سوریه و وتویی که روسیه داشت، است. اما ایران از روز اول حامی سوریه بود. زیرا سوریه به مثابه پشتوانه مقاومت و حامی آن است. اما نگرانی از نفوذ گروههای تکفیری در لبنان وجود دارد و ما مسئول مقاومت در برابر این گروهها هستیم.

لحود احتمال داد که مقاومت و اضلاع آن یعنی ایران، سوریه، حزب الله و روسیه و همه حامیان این محور در نهایت پیروز شوند زیرا حق دائما پیروز است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و غرب افزود: امیدوارم که توافق حاصل شود اما به هر حال اسرائیل در طول تاریخ عامل همه مشکلات است. توافق بعید و بحران طولانی است.

درباره مواضع اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله گفت: سید حسن نصرالله با اخلاق و با وجدان است و از راهکاری برای همه سخن می گوید و تصمیم گیرنده است. اما دیگر گروههای سیاسی کارمندان بی اراده هستند که نمی توانند بدون موافقت اربابانشان تصمیمی بگیرند.

وی درباره نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: سیاست آمریکا بر اساس عملگرایی(پراگماتیسم) است. مهم این است که آنها فارغ از هر نتیجه و هر راهی به آنچه می خواهند برسند. این نامه و همه نامه هایی که اوباما به رهبر انقلاب اسلامی فرستاده است گواه و دلیلی بر توان تهران و موفقیت گزینه مقاومت است.

کد N592794

وبگردی