آفتاب

حمایت مجلس نمایندگان از عملکرد سیا در ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی

حمایت مجلس نمایندگان از عملکرد سیا در ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی

گزارش جدید کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد که در ارزیابی اولیه آژانس سیا هیچ نشانه‌ای از تحرکات تروریستی پیش از حمله 2012 بنغازی لیبی وجود ندارد و هدف اصلی این آژانس رهگیری ارسال سلاح به سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکایی با انتقاد از این گزارش گفت: تحقیقات کنونی مجلس نمایندگان آمریکا باید گسترش یابد. به عقیده من این اهمیت دارد که کارمندان آتی آژانس سیا بفهمند اگر به کنگره می‌آیند، به سوالی پاسخ می‌دهند و پاسخی گمراه کننده ارایه می‌کنند تنها نیمی از داستان را بیان کردند نه تمام آن را و تنها در حال بازی با کلمات هستند که امری غیرقابل قبول است.

در گزارش مجلس نمایندگان آمریکا آمده که حمله 11 سپتامبر 2012 به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی که به مرگ چهار شهروند آمریکایی از جمله سفیر این کشور منجر شد با حضور بیش از 80 تن که برخی از آن‌ها از خارج لیبی آمده بودند صورت گرفت.

همچنین رئیس اداره امنیت طرابلس نیز اعلام کرد که شلیک خمپاره به محل کنسولگری به قدری دقیق بود که وی تنها در جریان سفرش به افغانستان چنین شلیکی را مشاهده کرده بود.

گزارش تحقیقی مجلس نمایندگان آمریکا هیچ شکی را در این باره بر جای نگذاشته که حمله صورت گرفته با همکاری افراد مرتبط با القاعده از جمله اعضای گروه "القاعده در مغرب اسلامی"، انصار الشریعه، القاعده یمن، القاعده در عراق و شبکه جمال در مصر صورت گرفته است. همچنین مشخص شد که فرج الچلبی، یکی از اعضای القاعده و سفیان بن قمو، بازداشتی سابق گوآنتانامو نقش مهمی را در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی ایفا کرده‌اند.

در نهایت کمیته هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سیا فعالیتی بدون مجوز در بنغازی انجام داده است ارائه نکرد.

انتهای پیام

کد N592587

وبگردی