آفتاب

بازدید نادر مشایخی از یک نمایشگاه/ فلسفه هنر تفریح و سرگرمی نیست

بازدید نادر مشایخی از یک نمایشگاه/ فلسفه هنر تفریح و سرگرمی نیست

نادر مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز ایرانی با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه «هفت نگاه» بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نادر مشایخی که رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در کارنامه هنری خود دارد، پس از تماشای آثار هنرمندان ایرانی درباره نمایشگاه «هفت نگاه» گفت: تنوع کارها در این مجموعه بیش از اندازه بود و به نظر من کارها بسیار زیبا بود. من برای دیدن آثار تجسمی در سراسر جهان به گالری های زیادی می روم. این نمایشگاه هم خوب و فوق العاده بود. گذشته از جریاناتی که مسیر هنری اش را از اروپا گرفته است در این نمایشگاه کارهایی دیدم که خیلی ایرانی بود و در واقع اصالت داشت. در برخی از آثار بدون استفاده از ابزارهای سنتی و المان های شناخته شده ایرانی می توانستم اصالت آثار را حس کنم و این مرا شگفت زده کرد.

خالق سمفونی «فیه ما فیه» در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: خوبی و بدی بر اساس عرف جامعه مشخص است اما مسائل و نگاه های شخصی هنرمند متفاوت است و دیدگاه او نسبت به خوب و بد با جامعه پیرامونش فرق دارد . در بعضی از کارها، احساس می کردم هنرمند چیزی کشیده و روی آن دوباره اثر دیگر خلق کرده است و این از همان دست المان هایی است که در کارهای هنرمندان مدرن ایران می بینم. این ها دوگانگی ما و جهان ما را نشان می دهد، این که شخصیتی که در زمان حال هستیم با چیزی که در واقعیت وجود دارد، فرق دارد.

مشایخی با اشاره به نقش نمایشگاه «هفت نگاه» و ضرورت آن در توسعه اقتصاد هنرهای تجسمی یادآور شد: هنر به این ایده و این تفکر نیاز دارد و ما نباید به این موقوله به چشم تفریح نگاه کنیم. فلسفه هنر تفریح و سرگرمی نیست. نقاشی یک تفریح نیست. نقاشی باید کشف شود و ببینیم چه نیازی در آن است که از عواطفی صحبت می کند که با هیچ رسانه ای نمی شود بیان کرد.

وی تأکید کرد: ما باید به این دید نگاه کنیم که هنر پیشرفت می کند، هنر باید زندگی کند و قبل از آن باید هنرمند زندگی کند. ممر درآمد همه هنرمندان از نقاشی نیست و عده کمی از آنها از این راه امرار معاش می کنند و بقیه آنها در کنار کارشان جاهای دیگر کار می کنند و دلیل آن فقط این است که قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی شود و این به بدنه اقتصادی هنر آسیب زیادی می رساند. از سوی دیگر رعایت قانون کپی رایت این جرأت را به هنرمندان می دهد که راحت ایده هایشان را در اختیار ما بگذارند. در واقع هنرمند همیشه در جوامعی که این قانون رعایت نمی شود، می ترسد  که ایده اش دزدیده شود.

نمایشگاه «هفت نگاه»  ٢٣ آبان در فرهنگسرای نیاوران با نمایش آثاری از هنرمندان از جمله سهراب سپهری، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، غلامحسین نامی، ایران درودی، نصرالله افجه‌ای، فریده لاشایی، فرح اصولی، هانیبال الخاص، احمد اسفندیاری، رضا درخشانی، علیرضا سعادت مند، علی‌اکبر صادقی، پروانه اعتمادی، جلال شباهنگی، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صداقت جباری، محمدابراهیم جعفری، طاها بهبهانی، رعنا فرنود، شیرین اتحادیه، شهره مهران، ایرج شافعی، رزیتا شرف‌جهان، مهرداد محب‌علی، هومن مرتضوی، علی اصغر معصومی، محمد و امین اسکندری و... آغاز به کار کرد.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران  مراجعه کنند.

این نمایشگاه  تا هفتم آذرماه، هر روز از ساعت ١٠ تا ١٩ (روزهای تعطیل ١٤ تا ١٩) میزبان علاقه مندان است.

کد N592360

وبگردی