آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

بی نظمی های ادامه دار فرودگاه بین المللی کرمانشاه/ از تمرین پرتاب با ساک مسافران تا سرگردانی نیمه های شب

بی نظمی های ادامه دار فرودگاه بین المللی کرمانشاه/ از تمرین پرتاب با ساک مسافران تا سرگردانی نیمه های شب

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: تأخیر، انتظار و بی نظمی در برنامه ریزی پروازها موضوعی است که همچنان مسافرین کرمانشاهی با آن دست و پنجه نرم می کنند و معتقد هستند انتظار و معطلی آنها روندی غیر متعارف به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرواز شب گذشته کرمانشاه به تهران نیز که قرار بود ساعت 19 از باند فرودگاه کرمانشاه بلند شود با دو ساعت و 15 دقیقه تأخیر انجام شد.

تأخیر در پرواز این روزها موضوعی است که در همه فرودگاه های کشور مشاهده می شود و تقریبا تفاوتی نمی کند که از کدام شرکت هواپیمایی بلیط داشته باشید. موضوعی عادی که باید در برنامه ریزی های روزانه برای آن نیز جایی را خالی گذاشت.

چندی پیش خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان "تکرار انتظار در فرودگاه استراتژیک غرب کشور" به این موضوع پرداخت که این روال تقریبا عادی در اکثر فرودگاهها با تکرار و استمرار بیشتری در پروازهایی که مبدا یا مقصد آن کرمانشاه است به چشم می خورد. به گونه ای که این احساس در مسافران به وجود می آید که بار برخی از بی برنامگی های شرکت های هواپیمایی در فرودگاه های دیگر به شکلی آگاهانه بر دوش پروازهای کرمانشاه گذاشته می شود.

تذکر به وزیر راه و شهرسازی

موضوعی که سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز آن را تأیید کرد و در گفتگویی که با خبرگزاری مهر داشت گلایه خود از مدیریت فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه را ابراز داشت.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت پس از گزارش مهر، با تذکر به وزیر راه و شهرسازی از این تأخیر ها و بی برنامگی ها در پروازهای کرمانشاه گلایه و به عملکرد مدیریت فرودگاه کرمانشاه انتقاد کرد.

پس ار تذکر به وزیر راه و شهرسازی بود که مدیریت فرودگاه بین المللی کرمانشاه  با فراخواندن رسانه ها و خبرگزاری ها در نشستی خبری پیرامون این مسائل توضیح و توانمندی های فرودگاه های کرمانشاه را تشریح کرد.

برگزاری نشست خبری مدیرکل فرودگاه ها برای توضیح به خبرنگاران

وی در نشست خبری خود با تشریح عواملی که باعث تأخیر در پرواز ها می شوند، این موضوع را خارج از حیطه وظایف فرودگاه ها اعلام کرد و گفت: این موضوع به عهده شرکت های هواپیمایی است که باید با کوتاه کردن دوره چک فنی هواپیما ها تا حد امکان تأخیر ها را کاهش دهند.

پیمان شرفایی ادامه داد: برخی از تأخیرها هم که به دلیل شرایط جوی اتفاق می افتد نیز اجتناب نا پذیر است.

وی با بیان اینکه تأخیر و ابطال پروازها در اکثر فرودگاه های کشور و دنیا وجود دارد اینکه این موضوع را فقط به فرودگاه کرمانشاه منحصر بدانند را یک ظلم عنوان کرد.

آیا تأخیر در پروازها به مدیریت فرودگاه ارتباطی ندارد؟

به گزارش مهر، این موضوع که شرفایی تأخیر در پروازها را خارج از حیطه وظایف مدیر فرودگاه ها عنوان می کند در حالی است که وی در بخش دیگری از مصاحبه خبری خود از تشکیل ستاد ویژه  ساماندهی تاخیرات ویژه پروازی در شهریور ماه  امسال خبر داد و گفت: ریاست این ستاد بر عهده مدیر کل نظارت بر حمل و نقل  شرکت های هواپیمایی بوده و فرودگاه ها موظف اند به محض وقوع  تاخیر بیش از 2 ساعت  آن را به شرکت فرودگاه های کشور اطلاع دهند و ستاد ویژه آن را پیگیری کند که در اغلب موارد ستاد مذکور جایگزین انتخاب می کند.

بر اساس این گزارش اخبار منتشر شده در خبرگزاری مهر و پس از آن تذکر به وزیر راه و شهرسازی و نشست خبری مدیرفرودگاه بین المللی کرمانشاه گذشت اما باز هم شاهد تأخیر های غیر متعارف در پروازهای منتهی به کرمانشاه یا برخاسته از باند فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی این استان هستیم.

تداوم تأخیرها پس از تذکر به وزیر و نشست خبری مدیر کل

برای نمونه می توان به پرواز تهران به کرمانشاه روز دوشنبه هفته گذشته اشاره کرد. پیر مردی فریاد میزند : اینها میخواهند چند سرویس را باهم بفرستند...  من از کرج تا اینجا دربست آمدم.

 خانمی با عصابانیت می گوید: مگر ما سرکار هستیم که هروقت یخواهید وقتمان را هدر می دهید. اینها صداهای نامفهوم است که از جمع چند ده نفری مسافرانی که کنار ترافیک ایران ایر جمع شده اند به گوش می رسد و آنطرف هم مردی ایستاده که میگوید " الان هیچ مسئولی نیست و من کارمند شیفت شبم. "

داستانی که برای مسافرانی که در رفت و آمد مدامند تکراری شده است.

پرواز قرار بود ساعت21.10 انجام بگیرد اما مسافرانی که ساعت 20.30 با تعجیل به فرودگاه رسیده بودند جمله ی کوتاهی را بر تابلو اعلان پرواز ها دیدند: تاخیر ورود 23.30

عدم اعلام قبلی تاخیر پرواز، عدم پاسخگویی مسئولان پرواز، کلافگی  مردم را تشدید کرده بود  و ناچار به هردری می زدند.

جمعه قبل از آن هم ماه هم پرواز کرمانشاه تهران که قرار بود ساعت 22 و 50 دقیقه انجام گیرد یک و نیم بامداد روز بعد انجام شد و مسافران آن ساعت سه بامداد  وارد کلان شهر تهران شدند.

پذیرایی با کیک و آبمیوه و جمله کوتاهی که سر مهماندار پرواز می گوید "از شما بابت تاخیر در فرودگاه صمیمانه پوزش میخواهیم" همه کاریست که برای مسافران انجام می شود. یک میلیون و 259  ریال هزینه بلیط، انتظار نافرجام در صندلی های فلزی فرودگاه و سرگردانی نیمه شب در شهر تهران اعمال شاغه ایست که این روزها مسافرین کرمانشاهی با آن رو به رو هستند.

دیگر مسافران با تجربه تا ساعت پیش از پرواز ، تک تک پیامک هایشان را چک می کنند تا به این پیامک برسند.

مسافر محترم پرواز ..... کرمانشاه به تهران تاریخ ..... پرواز شما با دو ساعت و پنجاه دقیقه تاخیر در ساعت..... انجام خواهد شد.

از ورود استاندار کردستان تا سکوت مدیریت استان کرمانشاه

به هر حال ظاهرا نگاهی که در کرمانشاه به تأخیر و ابطال پروازها وجود دارد به استان کردستان هم سرایت کرده است.

استاندار کردستان چندی پیش در سخنانی اظهار داشت: " متاسفانه هر هواپیمایی در هر نقطه ای از کشور دچار نقص فنی می شود بلافاصله پرواز سنندج لغو و جایگزین می شود و من نمیدانم چرا یکی از پروازهای استان هایی را لغو نمی کنند که در طول روز لااقل 20 پرواز دارند، من با همه مسئولین ذیربط در امر پرواز در داخل کشور ملاقات و مذاکره داشته ام اما شرکت های هواپیمایی پاسخگوی مردم و نیازهای مردم و سرمایه گذاران نیستند.

زاهدی تأکید کرده بود: اگر این وضعیت در سریع‌ترین زمان ممکن رفع نشود دستور تعطیلی رسمی فرودگاه سنندج را صادر خواهم کرد .

اما در کرمانشاه از این خبرها نیست حتی اگر نماینده ای هم در صحن علنی به این موضوع اعتراض کند نه تنها حمایت از طرف مدیران ارشد استان صورت نمی گیرد بلکه مدیر کل مربوطه هم سریع سعی در توجیه این موضوع می کند.

تفاوت انتظار در سالن های فرودگاه/ از نشستن بر صندلیهای فلزی تا استراحت در وی آی پی

انتظار و نشستن بر صندلی های فلزی البته برای همه ی مسافران نیست.

اگر مسئول باشی با هماهنگی مختصری به سالن وی آی پی می روی و اگر از سرمایه داران هم باشی با پرداخت هزینه ای سالن سی آی پی را اجاره می کنی و اما اگر هیچ یک از این دو نباشی همان صندلی های سرد فلزی را باید تحمل کنی.

این همه مشکلات فرودگاه کرمانشاه نیست، گاهی اوقات اگر دو پرواز همزمان با هم در فرودگاه بر زمین بنشیند آن وقت مسافران یکی از پروازها باید شاهد این موضوع باشند که به جای تسمه نقاله باربری، ساک هایشان توسط کارکنان خدماتی فرودگاه با شتاب و عجله بر زمین کوفته می شود.

پرتاب ساک های مسافران با کمبود تسمه نقاله

یکی از مسافران پرواز مشهد به کرمانشاه که پروازشان در تاریخ چهارم آبان ماه با ورود پرواز حجاج به کرمانشاه مقارن شده بود به خبرنگار مهر گفت: پرواز ما با هواپیمایی معراج حدود ساعت 17 روز یک شنبه چهارم آبان ماه در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشست و این مصادف بود با فرود هواپیمایی که از جده به مقصد این استان پرواز کرده بود.

رضایی ادامه داد: با این اتفاق مسافرین پرواز مشهد به کرمانشاه به سالنی متروک هدایت شدند و ساک ها و بارهایشان را به شکلی نا خوشایند و توهین آمیز تحویل گرفتند. چون فرودگاه برای نشستن دو پرواز همزمان تسمه نقاله باربری ندارد.

به هر حال و با تمام این تفاسیر باید دید که مدیریت ارشد استان کرمانشاه آیا فکری برای پروازهای بی آغاز شهر و بی نطمی های فرودگاه کرمانشاه می کند یا خیر.

نماینده مرم کرمانشاه در خانه ملت به خبرنگار مهر گفت: من پیگیری هایم را انجام می دهم حتی به وزیر هم تذکر داده ام اما وقتی یک مدیر کل فرودگاه می آید همه چیز را توجیه می کند {این پیگیری ها} چه فایده ایی دارد؟"

حیدری طیب ادامه داد: تا کنون خبری هم از پیگیری های مسئولان ارشد استان منتشر نشده است و اگر چنین روندی هم ادامه داشته باشد احتمالا تغییری صورت نخواهد گرفت.

 

 

 

 

 
[div id='__hggasdgjhsagd_once'] 
کد N591982

وبگردی