آفتاب
حجت‌الاسلام‌صالحیان در بازدید از ایسنا تاکید کرد:

خنثی‌سازی توطئه دشمن باآگاهی دادن به‌ موقع خبرگزاری‌ها از اسیدپاشی

خنثی‌سازی توطئه دشمن باآگاهی دادن به‌ موقع خبرگزاری‌ها از اسیدپاشی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالحیان مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان در بازدید از ایسنا عملکرد این خبرگزاری در وقایع اخیر اصفهان، لزوم آگاهی بخشی رسانه‌ای به مردم، رسالت اصلی رسانه و نقش نماز جمعه در افزایش سواد رسانه‌ای مردم و... را تحلیل کرد.

پایه‌گذار اصلی مکتب حقوق بشر اسلام و امیرالمؤمنین علی (ع) است

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان به ایسنا گفت: پایه‌گذار اصلی مکتب حقوق بشر، اسلام و امیرالمؤمنین علی(ع) است، چراکه امام علی (ع) تنها شخصیتی در تاریخ اسلام بود که اطرافیان خود را به رعایت حقوق قاتل خود به‌عنوان یک انسان سفارش کردند و به امام حسن(ع) سفارش کرد که مکان مناسب و غذای خوب برای او فراهم کند و ضمن مخالفت با انجام اعمالی مانند مُثله کردن در قبال "ابن ملجم"، خطاب به اطرافیان خود فرمودند که اگر به شهادت رسیدم مجاز به زدن تنها یک ضربه به قاتلم هستید و اگر از این ضربت جان سالم به دربردم او را عفو می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که مکتب اسلام ریشه در زیبایی‌ها دارد، گفت: اروپا در حالی از رعایت حقوق حیوانات در کشورهای این قاره صحبت می‌کند که مسلمانان در رساله‌های دینی خود که حاوی دستورات دین مبین اسلام است به رعایت حقوق حیوانات سفارش شده‌اند، به‌طوری که بر اساس آموزه‌های اسلامی اگر فردی سوار بر اسب باشد و در حالت سکون با فرد دیگری که روی زمین ایستاده صحبت کند این عمل به‌عنوان آزارحیوان شمرده می‌شود.

وقف نامه‌هایی برای رسیدگی به امور حیوانات داریم

صالحیان ادامه داد: اروپا سنگ رعایت حقوق حیوانات را به سینه می‌زند و شناسنامه‌دار بودن سگ‌ها و گربه‌های خود را به رخ مردم جهان می‌کشد درحالی‌که در وقف نامه‌های شهرهای اسلامی مانند اصفهان مواردی تنظیم ‌شده که از درآمد روستاها، زمین‌های کشاورزی و مجموعه‌های اقتصادی، دانه خریداری شود و در زمستان برای استفاده پرندگان بر روی برف‌ها ریخته شود، اما متأسفانه ما در استخراج این زیبایی‌ها از متن دین و ارایه این آموزه‌ها به مردم جهان، خوب عمل‌ نکرده‌ایم.

ریشه خبرنگاری و خبرگزاری در واقعه کربلا است

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان ریشه خبرنگاری را در واقعه کربلا دانست و تصریح کرد: آن‌کسانی که باعث ثبت وقایع عاشورا و کربلا شدند خبرنگاران حاضر درصحنه بودند که به‌درستی و صحت از ثبت گذر حتی یک تیر از کمان و نشستن آن در گلوی یک طفل شیرخوار نیز فروگذار نکردند و رسالت خود را در انعکاس تمام وقایع مسیر راه اسارت و مباحث مرتبط با عاشورا و محرم تمام و کمال انجام دادند و این ثبت تاریخی صحیح است که زمینه انتقال اطلاعات به نسل‌های آینده را فراهم می‌کند و خبرنگاری برخاسته از دین و آموزه‌های دینی مسلمانان است و این باعث افتخار مسلمانان است.

وی با تأکید دوباره بر قداست کار خبرنگاری گفت: خبرنگاری نیز مانند بسیاری مسائل دیگر از مکتب مسلمانان سرقت شده و سپس توسط دیگران برای آن چهارچوب و قانون تنظیم شد، با این‌وجود به نظر می‌رسد که خبرگزاری‌ها باید هرچه بیشتر و سریع‌تر به سمت علمی شدن پیش بروند و از فضای "سنتی کاری" خارج شوند.

رسانه‌ها در اصلاح سبک زندگی مردم حماسه ایجاد کنند

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان با اعتقاد به این‌که خبرگزاری‌ها نیازمند ایجاد یک حماسه و جهاد در سبک زندگی مردم هستند، خاطرنشان کرد: خبر باید همراه با آموزش به مردم ارائه شود؛ مثلاً مردم علاوه بر این‌که باید به فکر محیط‌ زیست باشند لازم است در استفاده صحیح از انرژی نیز سبک زندگی خود را تغییر دهند؛ تغییر سبک زندگی باید جامعه را به سمت کاهش آمار طلاق، اعتیاد، تقویت سطح اخلاق اجتماعی، اخلاق همسایه‌داری و بهبود اخلاق اداری پیش برد، این رسالت خبر و خبرگزاری است.

سیاست دولت در اصلاح نظام سلامت قابل‌تقدیر است

وی با مثبت ارزیابی کردن حرکت دولت یازدهم در اصلاح نظام سلامت گفت: اگر دولت با جدیت به این موضوع نمی‌پرداخت جامعه با یک معضل اساسی روبه‌رو می‌شد چراکه تمامی رشته‌ها از هم پاره شده بود، برخی عملکردشان در چهارچوب قوانین و ضوابط نمی‌گنجید و مردم نیز با درآمدهای ناچیز برای معالجه بیماری‌های صعب‌العلاج در رنج و عذاب بودند، بنابراین می‌توان گفت که دولت در این زمینه دست به یک جهاد بزرگ زد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، صالحیان ادامه داد: اگرچه دولت در اصلاح نظام سلامت بسیار خوب عمل کرد و امیدواریم که هم‌چنان نیز برنامه‌ها در این زمینه به‌خوبی پیش رود اما تا زمانی که سبک زندگی مردم در انتخاب نوع تغذیه تغییر نکند و نسبت به انجام ورزش اهتمام نورزند نظام سلامت زندگی مردم بهبود نمی‌یابد، چراکه اگر سبک زندگی در هر خانواده‌ای تغییر کند، علاوه بر سبک‌تر شدن کار نظام و حکومت، بروز بیماری و میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد و شادابی مردم نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

کشور در زمینه سیاست نیازمند اخلاق است

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان خاطرنشان کرد: کشور در سیاست نیازمند اخلاق است تا اگر انتخاباتی درصحنه کشور برگزار شد دچار نابسامانی نشود، اگر احزاب رفتار، گفتار، حرکات و انتقادات خود را به‌صورت آزادانه اما در چارچوب‌های قانونی تعریف ‌شده محدود کرده و اخلاق سیاسی و انتخاباتی را رعایت کنند نگرانی و مشکل در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه ایجاد نمی‌شود.

اخلاق اداری و خانوادگی در ایران نیازمند بازبینی است

صالحیان تصریح کرد: اخلاق اداری و اخلاق خانوادگی نیازمند بازبینی اساسی است چراکه بی‌توجهی به کار مردم و دریافت رشوه از جمله معضلاتی است که اکنون در فضای اداری وجود دارد، در فضای خانواده نیز بسیاری از جوانان نسبت به مقام شامخ پدر و مادر بی‌توجه هستند، این در حالی است که در جریان زندگی‌های سنتی گذشته، مردم ما همواره به رعایت احترام والدین و سایر اعضای خانواده پای بند بودند و این احترام از جزئی‌ترین مسائل زندگی انسان تا بالاترین حد آن یعنی حجب و حیا و ازدواج را شامل می‌شد.

گاهی تأثیر قلم و کلام خبرنگار بالاتر از اثر حرف دیگران است

وی با اعتقاد به این‌که در برخی موارد تأثیر قلم و کلام خبرنگار می‌تواند بالاتر از اثر حرف دیگران باشد، گفت: من به‌عنوان یک فرد روحانی به‌غیر از سخنرانی بر روی منبر می‌توانم با خبرنگاران مصاحبه کنم و زمانی که حرف من توسط خبرنگاری انعکاس می‌یابد شاید جوان به شکل بهتری بتواند مفهوم کلام مرا دریابد و به آرامش بیشتری نیز دست یابد.

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر هر فرد ارشد حکومتی مانند خطیب نماز جمعه و یا یک استاد دانشگاه یا یک اهل منبر یا فرد روحانی برگه‌ای از اخبار مربوط به خبرگزاری‌ها مثلاً خبرگزاری ایسنا را در دست بگیرند و با استناد به آن، اخبار را تحلیل کند مردم تحت آموزش رسانه‌ای قرار می‌گیرند؛ یعنی می‌آموزند که به اخبار داخلی می‌توان اطمینان داشت.

جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی رسانه‌ای است

صالحیان اظهار کرد: جامعه امروز نیازمند فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از رسانه است؛ چراکه اکنون بسیاری از مردم حتی آگاهی درستی از مجموعه خبرگزاری‌ها ندارند و در حال حاضر نیز تعداد اندکی از مردم اخبار موجود در رسانه‌های مجازی را رصد می‌کنند.

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان با موردتوجه قرار دادن فضای وسیع رسانه‌ای برای هدایت مردم در سطح کشور افزود: اگر هدف دور کردن مردم و جوانان از گرایش به سمت رسانه‌های بیگانه است باید ائمه جماعات در فاصله کوتاه میان دو نماز چه در مساجد و چه در نمازهای جماعت در سطح ادارات کشور در میان کارمندان که قشر مهمی از اقشار جامعه هستند اخبار خوب و مفید بخش و یا انتقادی رسانه‌ها را با اهالی نمازگزار در میان بگذارند، تا مردم در جریان یک اصلاح الگوی سبک زندگی به سمت استفاده از اخبار موجود در رسانه گرایش یابند.

استفاده رسانه‌های بیگانه از هر چاشنی حرامی برای جذب مخاطب

وی خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان از گستره وسیع و حجم بالای رسانه‌های خارجی چشم‌پوشی کرد، چراکه دست و پای این رسانه‌ها به ایمان و تقوا بسته نشده و عمل آن‌ها به‌صورت آزادانه است. بنابراین از هر چاشنی حرامی برای جذب مخاطب بیشتر و تخریب عفاف، حیا و اخلاق در جامعه استفاده می‌کنند. با این‌ وجود می‌توان گفت که دست و پای ما برای انتقال اطلاعات در مقایسه با رسانه‌های خارجی بسته است و بسیاری از مظلومیت‌ها نیز برخاسته از همین دست بستگی در چهارچوب تقوا است، همان‌گونه که به امیرالمؤمنین علی(ع) گفتند چرا مانند معاویه عمل نمی‌کنی و ایشان فرمودند سیاست معاویه شیطانی است و شیعیان هرگز نمی‌توانستند مانند معاویه عمل یا رفتار کنند.

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: به هم ریختن افکار عمومی جامعه و بحران سازی امروزه به یک فن بزرگ، تخصص و یک علم تبدیل‌ شده است؛ جریانی که در تلاش است بدون استفاده از حتی یک گلوله از درون، جامعه را بر هم بریزد. لذا اگر اخبار داخلی جانانه و مورد اطمینان مردم نبود چه ‌بسا بیگانگان می‌خواستند مثلاً قضایای اسیدپاشی را به بحران تبدیل کنند، اما آگاهی دادن به‌ موقع خبرگزاری‌های داخلی این توطئه را خنثی کرد.

وی در بیان نتیجه نشست خود با خبرگزاری ایسنا گفت: از این‌ پس تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب یک اقدام زیبا حداقل در تعامل با خبرگزاری ایسنا خطیبان جمعه و جماعات صفحاتی از اخبار انتشاریافته شما را در دست بگیرند و خوراک رسانه‌ای مناسب شما را در اختیار مردم قرار دهند؛ این اقدام در کنار اقدامات دیگر کارشناسی شده که توسط اهالی فن انجام می‌شود علاوه بر این‌که می‌تواند در آینده به یک الگوی کشوری تبدیل شود، احترامی به کار پسندیده شما خبرنگاران و سایت مجازی اطلاع‌رسانی شما نیز هست.

صالحیان ادامه داد: هرچه آگاهی بخشی به مردم بالا برود و مردم نسبت به اخبار داخلی اطمینان و اعتقاد صددرصدی پیدا کنند و توجه خود را به سمت اخبار واصله از خارج مرزهای ایران معطوف نکنند اسباب پریشانی، نگرانی و بدبینی مردم کمتر می‌شود، خبرگزاری‌ها باید در این زمینه فعال باشند تا مردم نیز بتوانند به قلم و قدم آن‌ها اعتماد کنند و نسبت به بیگانگان بی‌توجه شوند.

صالحیان گفت: بخشی از انتقادات وارده به نحوه ورود خبرگزاری شما در ارتباط با موضوع اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان شاید برخاسته از این تفکر بود که حادثه اسیدپاشی به شکل روزانه در کشورهای غربی مانند انگلیس انجام می‌شود و رسانه‌های جهانی نیز به این موضوع مرسوم در این کشورها نمی‌پردازند و در ایران نیز تا پیش از وقایع اخیر اسیدپاشی در اصفهان نیز این پدیده شوم در کشور وجود داشت و با این شدت به آن پرداخته نمی‌شد.

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان بابیان این‌که مردم ایران همه اعضای یک خانواده و محرم یکدیگر هستند، گفت: اطلاع‌رسانی به مردم به معنای وقوع اختلافات در درون خانواده بزرگ ایران نیست و بر اساس فرموده امام خمینی (ره) "ملت ایران باید همه اطلاعاتی باشند" و به همین دلیل نیز لازم است برای افزایش هشیاری جامعه اخبار لازم در اختیار مردم قرار گیرد.

اطلاع‌رسانی درزمینه اسیدپاشی ضریب اشتباه بانوان را کاهش داد

وی افزود: وظیفه شما به‌عنوان یک رسانه تبیین دو مقوله اطلاع‌رسانی به جامعه و سوءاستفاده دشمن از فضای رسانه‌ای داخل به ‌عنوان دو مقوله جدا از یکدیگر است، بنابراین لازم است خبرگزاری ایسنا به زمینه‌هایی که دشمن در تمام 36 سال گذشته از وقوع هر قصه و ماجرایی برای به ثمر رسیدن آن سوءاستفاده و برای لطمه زدن به کشور از آن استفاده کرده است، بپردازد.

صالحیان ادامه داد: در جریان اسیدپاشی اطلاع‌رسانی به جامعه ضریب اشتباه مردم به‌ویژه بانوان را کاهش داد، بنابراین بحث محرم بودن مردم یک شهر، استان و کشور با بحث سوءاستفاده دشمن از فضای رسانه‌ای دو مقوله کاملاً مجزا و تفکیک ‌شده است.

وی با تائید لزوم فرهنگ‌سازی برای مردم و مسئولان جامعه در زمینه برخورد صحیح با رسانه‌هایی که به موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی می‌پردازند و جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: کار رسانه‌ها زمانی ارزشمند است که به‌صورت طبیعی و در شرایطی که حادثه‌ای در جامعه رخ نداده باشد توطئه‌های دشمن را زودتر رصد کنند تا مردم و جامعه قدرت دفاعی‌شان بالاتر رود.

آماده‌سازی ذهن مردم برای پذیرش بحران‌ها

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان تصریح کرد: لازم است اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی در طول سال و به‌صورت اندک‌اندک شکل بگیرد تا در زمان وقوع بحران هیچ شبهه‌ای در عملکرد رسانه‌ها برای هیچ‌کسی ایجاد نشود و مردم در یک فضای عادی و آرام اخبار را دنبال کنند.

صالحیان اظهار کرد: خبری که در زمان بحران به مردم داده می‌شود ممکن است به علت این‌که در زمان خود آموزش ندیده‌اند که چگونه می‌توان بحران‌ها را از طریق اخبار داخلی دنبال کرد، به‌عنوان یک توجیه خبری قلمداد شود و از سوی برخی افراد با رنگ و بوی جهت گرایانه مورد استدلال و قضاوت قرار گیرد، بنابراین لازم است آموزش صیانت از جامعه به‌صورت اندک‌اندک از سوی رسانه‌ها در طول سال به مردم داده شود.

نماز جمعه زمینه‌ای برای آگاهی بخشی به مردم

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان درباره تأثیر نماز جمعه در رشد اجتماعی مردم ادامه داد: یک مسلمان بصیر وظیفه دارد در طول شبانه‌روز حداقل یک ساعت مطالعه مفید داشته باشد، با این‌وجود اسلام احتمال می‌داده که ممکن است مردم در جریان مشغله‌های زندگی شخصی و خصوصی خود فرصتی برای مطالعه و افزایش معرفت سیاسی و دینی خود نداشته باشند و به همین دلیل نماز جمعه واجب شد، تا در هفته یک روز پای سخن خطیب بنشینیم و معرفت دینی و سیاسی خود را بالا ببریم.

دیدار مردم شهر با یکدیگر بهترین صله‌رحم اجتماعی است

وی خاطرنشان کرد: صله‌رحم یک امر فطری است و علاوه بر صله‌رحم خانوادگی مردم یک شهر هم در روز جمعه و در نماز جمعه از حال یکدیگر با خبر می‌شوند و این نمایش زیباترین صله‌رحم اجتماعی است.

5 دقیقه خطبه روز جمعه نتیجه 10 ساعت مطالعه یک امام‌جمعه است

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: خطیبان با بیان سخنان کوتاه، مفید و پرمحتوا در خطبه‌های خود زمینه بهره‌مندی حداکثری مردم را فراهم می‌کنند؛ نتیجه 10 ساعت مطالعه خطیب در طول هفته، 5 دقیقه خطبه مفید و مؤثر می‌شود و نیاز است مطالب موردنیاز مخاطبان نمازجمعه به‌صورت مختصر، مفید در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی درباره حضور دانشجویان در نمازجمعه خاطرنشان کرد: دانشجویان به نماز جمعه می‌آیند تا با این حضور در متن زندگی سیاسی فرهنگی مردم حضور پیدا کنند و با واقعیت‌های جامعه بیشتر آشنا شوند. اشکالی ندارد که در مصلی‌ها غرفه‌هایی در اختیار دانشجویان قرار گیرد و از تخصص آن‌ها در روزهای جمعه مانند مشاوره دادن و ... استفاده شود.

مسئول دفتر نمایندگی سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان با اعتقاد به این‌که بهترین اجتماع نماز جمعه است، اظهار کرد: حضور دانشجو در نماز جماعت علاوه بر این‌که می‌تواند الگویی برای سایر همسالان یا افراد کوچک‌تر از خود مانند دانش آموزان قرار گیرد بلکه اطلاعات عمومی فرد دانشجو را افزایش می‌دهد و او را نسبت به جامعه‌ای که قرار است در آینده متخصص یا کارگزار آن باشد افزایش می‌دهد.

امربه‌معروف به معنای داشتن احساس مسئولیت است

وی با تأکید بر امر به ‌معروف و نهی از منکر ادامه داد: دانشجویی که با دید علمی خود با حضور در نماز جمعه به بررسی وضعیت نماز جمعه می‌پردازد و پیشنهاد‌ها، تذکرات، نقاط ضعف و ایرادات موجود در برگزاری نماز جمعه را از طریق تماس تلفنی با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان در میان می‌گذارد بهترین امر به‌ معروف و نهی از منکر را انجام داده است، چراکه فریضه امر به ‌معروف و نهی از منکر در اسلام به معنای داشتن احساس مسئولیت نسبت به امور مربوط به یکدیگر است.

تلاش مطهری‌ها و بهشتی‌ها برای کم کردن فاصله میان جوانان و روحانیت بود

صالحیان ادامه داد: دشمن همواره تلاش کرده تا میان نسل جوان و جامعه روحانیت فاصله بیندازد و هرکدام را مجبور کند تا در مسیر و راه جداگانه‌ای حرکت کنند، اما آنچه باعث به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران شد نزدیک شدن تفکرات جوانان به روحانیون زمان خود بود و اندیشمندانی همچون شهید مطهری و دکتر بهشتی نیز در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند.

انتهای پیام

کد N591582

وبگردی