آفتاب

انقلاب اوکراین یک ساله شد؛ مردم رئیس‌جمهور را "هو" کردند

انقلاب اوکراین یک ساله شد؛ مردم رئیس‌جمهور را "هو" کردند

معترضان اوکراینی در اولین سالروز انقلابی که 100 کشته برجای گذاشت، رئیس‌جمهورشان را هو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین که تلاش می‌کرد به قربانیان «شورش‌های میدانی حامی اروپا» ادای احترام کند، مورد انتقاد معترضان قرار گرفت. در جریان درگیری‌های سال گذشته حدود 100 تن کشته شدند و «تغییر نظام» رخ داد.

در شرایطی که پوروشنکو تلاش می‌کرد تا با روشن کردن شمع در مرکز کی‌یف به قربانیان ادای احترام کند، معترضان شعارهای «شرم بر تو»، «پوروشنکو قهرمانان شما چه کسانی هستند» و «مرگ بر پوروشنکو» سر دادند.

سالگرد انقلاب اوکراین

در جریان درگیری‌های سال گذشته در خیابان اینستیتو تسکایا در مرکز کی‌یف حدود 50 تن در جریان درگیری معترضان با پلیس کشته شدند و مابقی تلفات نیز در میدان استقلال یا «میدان» کشته شدند.

بستگان قربانیان، پوروشنکو را به دلیل عدم اجرای وعده‌هایش از جمله اعطای لقب «قهرمان ملی» به کشته‌شدگان شورش میدان سرزنش کردند.

یکی از معترضان گفت: شما به بستگان ما قول دادید که هر کسی جانش را در این راه بگذارد، قهرمان است. این را به مردم بگویید. بلندتر بگویید!

رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه گفت حکمی را امضا خواهد کرد که طبق آن به خانواده قربانیان کمک مالی تعلق بگیرد.

وی افزود: اگر فریادها اینگونه ادامه یابد، هر کاری که ما در میدان انجام دادیم، باد هوا می‌شود.

خانواده قربانیان اروپاگرا همچنین به ناکامی دولت در محاکمه عاملان کشتارهای میدان اعتراض کردند و گفتند: پوروشنکو قاتلان کجا هستند؟

سالگرد انقلاب اوکراین

بسیاری از قربانیان در جریان اعتراضات با گلوله تک‌تیراندازها از پای درآمدند و مقام‌های کی‌یف گروهی از سربازان نخبه پلیس ضدشورش اوکراین را عامل آن دانستند.

این مراسم با حضور جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کی‌یف برگزار شد. بایدن روز پنجشنبه برای گفتگو با رهبری کی‌یف وارد این کشور شده بود.

سالگرد انقلاب اوکراین

در 21 نوامبر 2013 هزاران تن از مردم اوکراین در میدان استقلال کی‌یف جمع شدند. این اقدام پس از تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری وقت اوکراین برای به تعویق انداختن امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا انجام شد. «کودتا» در کی‌یف موجب شد تا منطقه خودمختار کریمه از خاک اوکراین جدا شده و به روسیه ملحق شود.

از سوی دیگر یکی از فعالان اوکراینی در پیامی خواستار برگزاری تظاهرات مردمی گسترده شد.

سالگرد انقلاب اوکراین

سالگرد انقلاب اوکراین

سالگرد انقلاب اوکراین

انتهای پیام

کد N591444

وبگردی