آفتاب

تظاهرات فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ مقابل کنسولگری انگلیس

تظاهرات فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ مقابل کنسولگری انگلیس

چندین تن از معترضان حامی دموکراسی هنگ کنگ ضمن تجمع در مقابل کنسولگری انگلیس، لندن را به ناکامی در تحت فشار گذاشتن چین برای اعطای حق انتخابات آزاد در این دولت‌شهر متهم کردند و نسبت به نقض آزادی‌های تضمین شده در توافق مشترک میان چین و انگلیس اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که کریس پتن، فرماندار انگلیسی پیشین هنگ کنگ از انگلیس خواست تا در ارائه حمایت‌های قاطعانه‌تر از اعتراضات دموکراسی‌ خواهانه این دولت‌شهر از آمریکا تقلید کند.

حدود 100 معترض در مقابل کنسولگری انگلیس در هنگ کنگ تجمع کرده و برخی از آن‌ها چترهایی به رنگ زرد را که به سمبل اعتراضات حامی دموکراسی تبدیل شده، تکان می‌دادند.

دنییل ما، یکی از سازمان دهندگان دانشجویان معترض به خبرنگاران گفت: انگلیس ملزم است تا این مشکل را حل کند. انگلیس نیمی از مسئولیت حل این مشکل را برعهده دارد چرا که اطلاعیه مشترک با چین را امضا کرده است.

انگلیس و چین اطلاعیه‌ مشترک سال 1984 میلادی را امضا کرده‌اند؛ توافق‌نامه‌ای که حقوق و آزادی‌ها در هنگ کنگ را حفظ می‌کند.

این اطلاعیه همچنین تاکید می‌کند که سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی هنگ کنگ پس از واگذاری کنترل این دولت شهر به چین در سال 1997 میلادی به مدت 50 سال باید غیرقابل تغییر بماند.

گروه‌های حامی دموکراسی می‌گویند، پکن با اعلام این مساله که نامزدهای انتخابات رئیس اجرایی هنگ کنگ در سال 2017 میلادی توسط کمیته‌ای متشکل از وفاداران به چین بررسی می‌شوند، این توافق‌نامه و قانون اساسی کوچکش موسوم به "قانون اساسی" را نقض کرده است.

دنییل ما افزود: دموکراسی باید برای مردم هنک کنگ باشد. به ما تعهد داده شده بود که به مدت 50 سال از سطح بالای خود مختاری برخوردار خواهیم بود.

وی ادامه داد: انگلیس نمی‌تواند ساکت بماند. اگر ساکت بمانید جزئی از همین شیطان هستید.

دنییل ما گفت: پس از ارائه شکایت نامه‌ای به مقامات کنسول‌گری انگلیس، این گروه از معترضان در مقابل کنسولگری چادر می‌زنند تا انگلیس رسما چین را به خاطر نقض این اطلاعیه مشترک محکوم کند.

این گروه همچنین خواستار دیدار با هیاتی از نمایندگان پارلمان انگلیس شده‌اند که در چند هفته آتی به هنگ کنگ سفر خواهند کرد.

تظاهرات هنگ کنگی‌ها مقابل سفارت انگلیس

انتهای پیام

کد N591359

وبگردی