آفتاب

قطعنامه کمیته سازمان ملل علیه برخورد میانمار با مسلمانان روهینجا

قطعنامه کمیته سازمان ملل علیه برخورد میانمار با مسلمانان روهینجا

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار درخواست کرد تا به مسلمانان روهینجا حق شهروندی کامل براساس حقوق برابر اعطا کند.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار درخواست کرد تا به مسلمانان روهینجا حق شهروندی کامل براساس حقوق برابر اعطا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه با اکثریت آراء به تصویب رسید و سفیر میانمار مخالفت خود را با استفاده از واژه "روهینجا" از سوی سازمان ملل اعلام کرد.

وی گفت: این اقدام تنها مانعی بر سر حل این مساله مهم می‌شود.

3 / 1 میلیون روهینجایی در میانمار حق شهروندی ندارند و تقریبا هیچ حقی به آن‌ها داده نشده است.

مقام‌های میانمار می‌خواهند که رسما آن‌ها را به عنوان "بنگال‌ها" دسته بندی کنند و بگویند که آن‌ها به صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. هر فردی نیز که با این اقدام مخالفت کند، بازداشت شده و احتمالا با خطر اخراج مواجه می‌شود.

به گفته تیم کیاو، سفیر میانمار در سازمان ملل "طرح عملی" دولت میانمار به زودی منتشر می‌شود.

این قطعنامه غیر الزام آور ابتکار اتحادیه اروپا بود و یکی از تلاش‌های بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن رهبران میانمار محسوب می‌شود.

این قطعنامه پس از این به مجمع عمومی می‌رود و انتظار می‌رود که با جلب نظر اکثر کشورهای عضو، پیام روشنی را به میانمار ارسال کند.

دولت آمریکا نیز میانمار را تحت فشار قرار داده تا رویکردش را نسبت به مسلمانان روهینجا تغییر دهد.

حمله بوداییها به اقلیت‌های مسلمان تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته و 140 هزار تن را راهی کمپ‌ها کرده است. همچنین شمار دیگری از آنان به اجبار این کشور را ترک کرده‌اند. با این حال تین سین، رئیس جمهوری میانمار در جریان مصاحبه اخیر خود با صدای آمریکا گفته بود: انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شنکجه اقلیت‌ها و فرار آن‌ها از کشور، ساخته دست رسانه‌هاست.

سفیر میانمار در سازمان ملل روز جمله اعلام کرد، در این قطعنامه به "حملات علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌های مذهبی" اشاره شده و همین گراه کننده است و موجب تشدید تنفر می‌شود.

در این قطعنامه جامعه بین‌الملل همچنین نگرانی خود را از انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میانمار ابراز کرد و گفت: میانمار باید اجازه دهد تمام کاندیداها به صورت منصفانه در رای گیری شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N591280

وبگردی