آفتاب
آلیا در همایش دنیای بدون ترور برای کودکان:

مذاکره فرزندان ملت برای فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي /هدف تحريم ایران از بين بردن انقلاب است

مذاکره فرزندان ملت برای فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي /هدف تحريم ایران از بين بردن انقلاب است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز فرزندان ملت مشغول مذاکره در راستاي به دست آوردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي هستند و البته در کشور برخي احساس دلواپسي مي‌کنند.

به گزارش مهر، همزمان با روز جهانی کودک صبح امروز همایش «دنیای بدون ترور برای کودکان» با حضور جمعی از خانواده قربانیان ترور و به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریست و مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

فاطمه آليا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه امروز 20 نوامبر و روزي است که کنوانسيون حمايت از حقوق بشر و کودکان در سازمان ملل تنظيم شد و ملت‌هاي زيادي به آن پيوستند، اظهار کرد: ايران هم يکي از کشورهايي بود که به اين کنوانسيون پيوست و اين همايش به مناسبت جهاني تحت عنوان دنياي بدون ترور براي کودکان برگزار شده است.

وی افزود: در همين مکاني که اين همايش برگزار مي‌شود انفجار بزرگي صورت گرفت و جمعي از بزرگان، وزرا و دانشمندان کشور ما را به شهادت رساندند. در جمع ما همسران شهيداني حضور دارند که خودشان خانواده‌هاي قرباني ترور هستند ولي ترور کودکان متاسفانه در جهان امروز يک معضل بسيار حساس شده است که بايد براي آن برنامه‌هايي داشته باشيم.

آلیا تصريح کرد: در دين مبين اسلام پيامبر اکرم(ص) فرموده‌اند در بهشت جايي وجود دارد به نام «دارالفرج» که مقام آنجا بسيار بلندمرتبه است. اين مکان يک جايگاه مخصوص براي کساني است که کودکان را شاد مي‌کنند. شاد کردن کودکان در دين مبين اسلام اجر و پاداش بسيار زيادي دارد.

رئيس فراکسيون حمايت از حقوق معلولان گفت: پيامبر(ص) به کودکان توجه ويژه‌اي مي‌کرد و در روز حتي اگر کارهاي مهم سياسي و حکومتي داشت چند لحظه‌اي را با کودکان مي‌گذراند. حضرت علي(ع) نيز براي شاد کردن کودکان احترام و ارزش بسيار زيادي قائل بود.

آليا ادامه داد: يکي از وظايف خانواده‌ها نسبت به کودکان اين است که نام نيک براي آنها برگزينند و تمامي کودکان بايد از خانواده‌هاي خوب برخوردار باشند. اين اصول در کنوانسيون سازمان ملل هم ذکر شده که اسلام 1400 سال پيش به آن اشاره کرده اما نکته مهم اينجاست آنهايي که دم از حقوق کودکان مي‌زنند آيا خودشان به اين امر عمل مي‌کنند؟

وی افزود: يکي از دستورات دين اسلام تيراندازي، اسب‌سواري و آموزش شنا به کودکان است که با يادگيري اين علوم کودکان ما مي‌توانند شاد باشند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در کنوانسيون حقوق کودکان که در سازمان ملل تنظيم شده 54 بند و دو ماده الحاقي قرار دارد که در اين ماده افراد تا زير 18 سال کودک محسوب مي‌شوند ولي طبق روايات اسلامي ما کودکي افراد را تا 21 سالگي تعريف مي‌کنيم. اين بند از کنوانسيون حقوق کودکان در قبايل مختلف متفاوت است. دين اسلام زندگي کودکان را به سه دوره هفت ساله تقسيم‌بندي مي‌کند که دو مرحله اول کودک بايد در خانواده‌اي سالم و صالح بزرگ شود که در مرحله سوم بتواند يک مشاور خوب براي خانواده باشد.

اين عضو فراکسيون زنان مجلس تصريح کرد: حق بودن در کنار پدر و مادر، حق آزادي در بيان عقيده‌ها و دور بودن از خشونت و برخورداري از حقوق خصوصي براي کودکان تمام سرزمين‌ها مهم است. ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که هميشه اعلام کرده‌ايم صلح‌طلب هستيم. رييس‌جمهور ما سال گذشته در سازمان ملل جهان عاري از تنش را مطرح کرد ولي چرا عليرغم اين حرکت‌ها ما معمولا مورد غضب واقع مي‌شويم. طبق گفته خودشان تاکنون کشور ما 12 هزار کشته در اثر فعاليت‌هاي منافقين دارد ولي طبق آمار ما اين رقم به 16 هزار نفر هم مي‌رسد.

وي ادامه داد: در حال حاضر چقدر کودکان در فلسطين و غزه توسط رژيم صهيونيستي مي‌ميرند و يا در آفريقا کودکاني هستند که از گرسنگي جان مي‌دهند. در تمام اصول بنيادين سازمان ملل تاکيد شده که در جنگ‌ها کودکان و زنان بايد در امان باشند ولي در حمله‌هاي نظامي چقدر به اين امر توجه مي‌کنند. اين همه تناقض براي چيست؟

آليا يادآور شد: کشورهاي اروپايي و غربي ما را محکوم مي‌کنند که شما در کشور خودتان کودکان را اعدام مي‌کنيد در صورتي که ما تا به حال هيچ کودکي را در کشور خود اعدام نکرده‌ايم. حتي اگر کودکان در دوران کودکي قتلي مرتکب شوند آنها را به مراکز تربيتي و بازپروري مي‌فرستيم تا به سن قانوني برسند و در آن زمان ديگر خانواده‌ها خودشان با يکديگر به توافق مي‌رسند. حتي ما در کشور يک کميسيون سازش داريم که براي حمايت از حقوق کودکاني است که قبل از رسيدن به سن قانوني جرم مرتکب شده‌اند.

آليا ادامه داد: دنياي بدون ترور چگونه به وجود مي‌آيد؟ يکي از مصيبت‌هاي جهان امروز اين است که همه خوب حرف مي‌زنند اما عمل آنها متفاوت است. اگر يک سياه‌پوست توسط سفيدپوستي به قتل برسد مانعي ندارد و نبايد محکوم شود اگر سفيدپوستي به دست سياه‌پوستي به قتل برسد تمام شبکه‌ها در اين راستا فعاليت مي‌کنند و بايد کاري کنند که حق او را بگيرند، آنها مردم جهان را به دو دسته تقسيم مي‌کنند.

رئيس فراکسيون حمايت از حقوق معلولان در ادامه با بيان اينکه اکنون کشور ما روزهاي بسيار حساسي را سپري مي‌کند، افزود: امروز فرزندان ملت مشغول مذاکره در راستاي به دست آوردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي هستند و البته در کشور برخي احساس دلواپسي مي‌کنند.

وي ادامه داد: من در اينجا اعلام مي‌کنم که آمريکا تا به حال هيچ پولي به حساب کشور ما واريز نکرده است. آنها به ما گفتند تمام فعاليت‌هاي غني‌سازي را محدود کنيد. نمايندگان مردم هم براي دستيابي به فعاليت صلح‌آميز اين حرف را پذيرفتند. در دوره آقاي خاتمي هم به دليل اينکه ما مي‌خواستيم به فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي برسيم در دوره‌اي اين فعاليت‌ها را متوقف کرديم و در همان زمان بود که شهيداني همچون احمدي روشن پرورش يافتند. آنها با تحريم‌هايي که عليه ما قرار دادند نيمي از جوانان ما در اثر بيماري سرطان از بين رفتند و با تحريم قطعات هواپيمايي خيلي از هموطنان ما جان خود را از دست دادند.

آليا افزود: تحريم آنها به قصد از بين بردن انقلاب است و اين ما هستيم که بايد در مقابل آنها بايستيم. ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که به برکت حضرت امام داراي جايگاه الگويي براي جهانيان است. اين شعار نيست بلکه عين واقعيت است. اين عزت ما به دليل خون شهدايي است که ريخته و امواج بيداري اسلام دنيا را فرا گرفته است. يکي از اهداف جوانان ما بايد خوب درس خواندن باشد و از دانشمندان شهيد درس بگيرند. آنها به دليل شجاعتي که داشتند ترور شدند و با همين شهادت کشور را به پيش بردند. ما هرگز نبايد در عرصه علم و فناوري عقب بمانيم و در راستاي پيشرفت علم بايد دين را نيز ترويج بدهيم.

در این همایش نسرین مصفا استاد دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه از طریق گفتمان‌سازی می‌توانیم در راستای ترویج حقوق کودکان و جلوگیری از ترور آن‌ها گام برداریم گفت: معمولا در مناسبت‌های بین‌المللی فرصت‌هایی به وجود می‌آید که در آن فرصت‌ها می‌توانیم برای ترویج آگاهی و مطالعات علمی گام‌های مهمی برداریم.

وی افزود:اکنون 25 سال از تصویب حقوق کودکان در سازمان ملل می‌گذرد البته در سال 1924 اولین سند به صورت قطعنامه‌ای صادر شد ولی کنوانسیون حقوقی در 25 سال پیش سندی جامع را تنظیم کرد. در این کنوانسیون به کودکانی که آثار جنگ را متحمل می‌شوند نگاه نشده و بعد در یک پروتکل الحاقی به پیوست به آن اشاره کرده‌اند، ولی در همان زمان هم نشانی از توجه و حمایت از کودکان ترور نمی‌بینیم. شاید اولین سندی که به صورت جامع به حمایت از کودکان پرداخت گزارش خانم ماشل در سازمان ملل بود.

این استاد دانشگاه ما در سال‌های اخیر به انحای مختلف شاهد این هستیم که حقوق کودکان و زنان نادیده گرفته می‌شود و هرگاه جنگی رخ می‌دهد اولین مخاطرات به سمت کودکان و زنان است و متاسفانه به آن‌ها ابراز نفرت می‌شود و سوءاستفاده‌هایی از آن‌ها می‌کنند. شمار قربانیان در این راستا بسیار زیاد است و خشونت‌ها هر روز جدیدتر و سریع‌تر می‌شود. این یک واقعیت است که در جهان معاصر قبح خشونت از بین رفته است.

وی افزود: ما در سطح منطقه کنوانسیون‌هایی داریم که در سال‌های گذشته به موضوع حقوق بشر و تروریسم علیه کودکان پرداخته است. ما از طریق گفتمان‌سازی می‌توانیم در راستای ترویج حقوق کودکان و جلوگیری از ترور آن‌ها گام برداریم.

براساس این گزارش عبدالله تانکو از کشور نیجریه و نماینده کودکان خارجی، اظهار کرد: همه شمایی که در این مکان حضور دارید اخبارهای نیجریه را شنیده‌اید و شاید با بکوحرام آشنا باشید. نیجریه قربانی تروریسم است و عوامل ایجاد تروریسم در نیجریه آمریکا و اسرائیل هستند؛ چراکه می‌خواهند منابع طبیعی را به دست بیاورند و به همین دلیل در این راستا تلاش‌های بسیار زیادی می‌کنند.

وی افزود: تروریست‌ها به مکان‌های عمومی مثل مدارس، کلیساها، مساجد و بازارهای خرید حمله می‌کنند و می‌خواهند شمال نیجریه را دچار ناامنی کنند. تاکنون 300 دختر در مدرسه‌ای گروگان گرفته شدند و تاکنون هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی برای کمک به آن‌ها تلاش نکرده است. وی گفت: حامیان اصلی بوکوحرام، آمریکا و اسرائیل هستند و امیدواریم روزی برسد که شاهد هیچ پدیده‌ای به اسم تروریسم نباشیم.

کد N591198

وبگردی