آفتاب
علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

روند مذاكرات برگشت‌ناپذیر است/ امکان رسیدن به توافق در دقیقه90

روند مذاكرات برگشت‌ناپذیر است/ امکان رسیدن به توافق در دقیقه90

امیدوارم كه مذاكرات نتیجه‌بخش باشد ولی من فكر می‌كنم كه نتیجه مذاكرات به این شكل باشد كه موافقتنامه‌ای امضا شود و در خصوص برخی از جزئیات مانند لغو تحریم‌ها گفت‌وگوها به آینده موكول شود.

یك تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاكید كرد: روند مذاكرات دیگر برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان به شرایط قبل از توافق ژنو بازگشت.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از مذاكرات وین 10 گفت: از روزهای دوم نشست مسقط، پیام‌های منتقل شد كه موجب سردی و سستی در طرفین مذاكره شد.

وی در تشریح علل این دلسری اظهار داشت: متاسفانه فشارهایی به نشست وارد شد كه بیشتر از جانب لابی‌ها و گروه‌های صهونیستی بود و علیرغم علاقه دولتمردان٬ آمریكایی‌ها دوست داشتند مذاكرات نتیجه‌بخش باشد ولی با فشار صیهونیست‌ها و البته برخی از كشورهای منطقه٬ این نشست اندكی بی‌نتیجه بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: البته بعد از مذاكرات مسقط شاهد تحركات جدیدی بودیم كه به طور مثال آقای بن علوی وزیر امور خارجه عمان سفر غیررسمی به ایران داشت و آقای كری نیز با ایشان در لندن دیدار داشت كه می‌تواند موج جدیدی برای رسیدن به توافق در مذاكرات باشد.

بیگدلی در پاسخ به این سوال كه ارزیابی‌تان از نتیجه مذاكرات چیست؟ تصریح كرد: امیدوارم كه مذاكرات نتیجه‌بخش باشد ولی معتقدم که ایران و 1+5 می‌توانند به یک توافق البته نه چندان کامل دست پیدا کنند تا پس از آن نسبت به رفع سایر اختلافات و موضوعات باقی مانده اقدام کنند. 

این كارشناس روابط بین‌الملل افزود: عدم توافق٬ مقصری جز اوباما ندارد كه در راه رسیدن به توافق سستی كرد و گذاشت كار به اینجا برسد و اگر آمریكا همت بیشتری داشت می‌توانستیم در همان چهار ماه گذشته به توافق برسیم كه وی نیز می‌توانست از توافق با ایران به عنوان برگ برنده در انتخابات سنا و كنگره استفاده كند و نگذارد كار به مجلس جمهوری‌خواه بكشد.

وی یادآور شد : با این حال معتقدم به طور کامل هم نباید نا امید شد چرا که این احتمال وجود دارد در دقیقه 90 دو طرف با تعدیل مواضع خود به راه حلی برای پایان دادن به اختلافات و رسیدن به توافق جامع برسند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاكید كرد كه روند مذاكرات دیگر برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان به شرایط قبل از توافق ژنو بازگشت.

کد N591196

وبگردی