آفتاب

سفر معاون اوباما به اوکراین و ترکیه

سفر معاون اوباما به اوکراین و ترکیه

معاون رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر به اوکراین رفتارهای روسیه را غیرقابل قبول خواند و گفت مسکو باید به معاهده صلح ماه سپتامبر پایبند باشد و نیروهایش را از این کشور خارج کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: آقای پوتین لطفا به توافقات پایبند باشید.

این سخنان پس از دیدار بایدن با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین مطرح شد. سفر عالی رتبه مقام‌های آمریکایی به کی‌یف احتمالا با هدف انجام تلاش‌های دیپلماتیک برای آغاز مجدد توافق صلح امضا شده میان اوکراین، روسیه و جدایی طلبان روس‌گراست.

سفیر بایدن به کی‌یف در سالروز تصمیم دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین برای کنار گذاشتن معاهده تجاری با اتحادیه اروپا در ازای روابط نزدیک‌تر با روسیه صورت می‌گیرد. این اقدام با تظاهرات ده‌ها هزار تن در اوکراین همراه شد که به عزل یانوکوویچ در ماه فوریه انجامید. پس از آن بدترین نوع رویارویی‌ها میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد رخ داد که عمدتا پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه بود. هزاران تن از مردم اوکراین روز جمعه به یاد آغاز اعتراضات در میدان استقلال تجمع کردند و پرچم‌های آبی و زرد اوکراین را حمل می‌کردند.

بایدن در سخنان خود در کنار پوروشنکو الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی طلبان را محکوم کرد و گفت واشنگتن همواره از اوکراین دموکراتیک و اصلاح طلب حمایت می‌کند.

با این حال وی سخنی از کمک نظامی جدید به کی‌یف به میان نیاورد. دفتر بایدن پیشتر گفته بود آمریکا به کمک 118 میلیون دلاری به نیروهای امنیتی اوکراین متعهد است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

طبق بیانیه دفتر بایدن، کمک‌های مذکور شامل جلیقه، کلاه خود، خودروی نظامی، وسایل دید در شب، تجهیزات مهندسی سنگین، رادارهای پیشرفته، قایق‌های گشت‌زنی، چادر و رادارهای ضد خمپاره می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، سه سیستم از مجموع 20 سیستم راداری ضد خمپاره در یک هواپیمای ترابری که هواپیمای بایدن را همراهی می‌کرد، به اوکراین ارسال شده است.

معاون باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا پس از اوکراین راهی سفری سه روزه به ترکیه شد که از 21 تا 23 نوامبر انجام می‌شود. بایدن روز جمعه وارد آنکارا شد و تلاش می‌کند تا رهبران ترکیه را برای ایفای نقش پررنگ‌تر در ائتلاف ضد داعش ترغیب کند.

از سوی دیگر یکی از منابع نزدیک به دولت قبرس یونانی نشین گفته است، بایدن پیش از سفر به ترکیه با نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری این منطقه تماس گرفته و گفته است: شما از من می‌خواهید که به مقام‌های آنکارا چه بگویم؟ طبق اعلام این منبع آگاه، آناستازیادس گفته است: می‌خواهم مساله قبرس هر چه سریعتر حل شود. لطفا این پیام را منتقل کنید.

بایدن عصر روز جمعه با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه دیدار کرد و امروز (شنبه) قرار است پیش از نشست با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، کنفرانسی داشته باشد.

بایدن روز یکشنبه استانبول را ترک می‌کند. بایدن و داوود اوغلو در جریان دیدار خود بر اهمیت روابط آمریکا ترکیه تاکید کردند و نخست وزیر ترکیه روابط "عمیق" را که با "چالش‌های بسیاری رو به روست" ستود.

وی گفت: دو کشور به کمک یکدیگر بر روی بسیاری از بحران‌ها از جمله سوریه همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N591188

وبگردی