آفتاب

تاکید یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر پرهیز از بت شدن گفتمان اعتدال

تاکید یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر پرهیز از بت شدن گفتمان اعتدال

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه باید از گفتمان اعتدال مراقبت شود، گفت: اگر گفتمان اعتدال به یک بت تبدیل شود، دچار آسیب جدی می‌شود.

نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه یک گفتمان وقتی شکل می گیرد که جامعه به یک معضل دچار شده باشد، خاطرنشان کرد: در جامعه ما گفتمان اعتدال پس از آن شکل گرفت که جامعه دچار معضلات مربوط به افراط و تفریط و جناح‌بندی‌های تند و متعصبانه شد.

وی در ادامه افزود: در این هنگام مطرح شد که رویکرد افراط و تفریط، معضلات جامعه را حل نکرده پس باید دنبال راه حل دیگری بود. در گذشته سیدمحمد خاتمی توسعه سیاسی و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را به عنوان حل مسئله عنوان کرد و در این دوره روحانی راه حل اعتدال را برگزید.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد:‌ روحانی احساس کرد که باید راه حلی برای نزدیک کردن جریان‌های سیاسی در کشور پیدا کنند. به نظر من گفتمان اعتدال پاسخی به افراط گرایی درگذشته است.

وی همچنین افزود: اعتدال اندیشه‌ای است که به دنبال سازش و تعامل سیاسی جریانهای مختلف است البته که اعتدال می تواند یک گفتمان نیز باشد. اعتدال یک روش است اما این روش مبنای فلسفی و فکری دارد.

حبیبی همچنین با اشاره به مفاهیم اصلی گفتمان اعتدال در سطح فردی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: جنبه‌های شخصی اعتدال عبارتند از اخلاق گرایی و تزکیه و تهذیب نفس. عدالت خواهی نیز جنبه اجتماعی اعتدال است.

این فعال سیاسی همچنین خاطر نشان کرد : اداره جامعه در چند سال گذشته دچار مشکل شده بود بنابراین برای سامان دادن به جامعه و بهره‌5مندی همه سرمایه های اجتماعی،گفتمان اعتدالی مطرح شد زیرا در شرایط غیر اعتدالی جامعه نمی‌توانست از سرمایه‌های خود استفاده کند زیرا این سرمایه‌ها با اتهامات مختلف کنار زده می‌شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر گفتمان اعتدال مراقبت نشود این گفتمان دچار آسیب می‌شود، خاطرنشان کرد:افراط در اعتدال‌گرایی برای این گفتمان یک تهدید محسوب می‌شود.

وی در پایان افزود: ما باید همه پدیده‌ها و اندیشه‌ها را در نظر گرفته و فقط به اعتدال اکتفا نکنیم ما باید به دنبال گفتگو با گفتمان‌ها و اندیشه‌های مختلف هم باشیم.

انتهای پیام

کد N591172

وبگردی