آفتاب

آژانس درباره سایت ادعایی مریوان با ایران مذاکره می‌کند

آژانس درباره سایت ادعایی مریوان با ایران مذاکره می‌کند

آژانس اعلام کرد درباره طرح ارائه شده از سوی ایران برای دسترسی مدیریت شده آژانس به منطقه مریوان که ادعا می‌شود در آن آزمایشات انفجاری انجام شده است با ایران بحث خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گیل تودور، سخنگوی آژانس در این‌باره به رویترز گفت: شرایط بازدید از منطقه مریوان برای آژانس به آن آسانی که ایران ادعا می کند نیست. آژانس در این مورد با ایران بحث خواهد کرد.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عصر پنج‌شنبه درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران و نیز همکار‌ی‌ها میان ایران و آژانس در آخرین نشست فصلی شورای حکام در سال 2014 سخنرانی می‌کرد، گفت: تعداد معدودی از کشورهای عضو اطلاعات نادرست و ساختگی به همراه اسنادی جعلی و پر اشتباه که هیچ ارتباطی به ایران پیدا نمی‌کند را به آژانس ارائه داده‌اند. در خلال نشست‌های فنی برگزار شده با آژانس شواهدی دال بر اثبات این موضوع ارائه کرده‌ایم.

او ادامه داد: در جهت اثبات موضوع برای کشورهای عضو هم‌چنین مایلیم آمادگی خود برای اجازه دسترسی مدیریت شده آژانس، استثنائا" و به صورتی داوطلبانه، به یکی از سایت‌های مورد ادعا در "منطقه مریوان" مجددا اعلام کنیم.

نجفی افزود: آژانس در گزارش مورخ نوامبر 2011 خود ادعا کرد که "‌اطلاعات بیش‌تر ارائه شده از سوی همان کشور عضو به آژانس نشان می‌دهد که آزمایشات انفجاری قوی در سطح وسیع توسط ایران در منطقه مریوان صورت گرفته است"‌. منطقه مریوان همان گونه که به آژانس نشان داده‌ایم بیش از 2000 کیلومتر مربع وسعت دارد. چنین آزمایشات ادعایی در صورتی که سایت مورد نظر مورد بازدید قرار گیرد به راحتی قابل شناسایی است. مطمئن هستیم که این گونه ادعاها هم‌چون سایر ادعاهای مطروحه جعلی، بی‌اساس و ساختگی‌اند. از این‌رو "همان به اصطلاح کشور عضو" که اطلاعات گمراه کننده دیگری به آژانس داده، یا باید مختصات سایت ادعایی را به آژانس ارائه دهد تا آژانس قادر باشد ادعایش را راستی آزمائی کند و یا این که واقعیت مطلب را گفته و اعتراف کند که اطلاعات جعلی به آژانس داده و کشورهای عضو را گمراه ساخته است.

انتهای پیام

کد N590948

وبگردی