آفتاب
شافعی عنوان کرد

بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم

بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه مدونی برای توسعه صادرات نداریم و بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، غلامحسین شافعی در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه خراسان رضوی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: براساس شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر صادرات غیرنفتی، باید عوامل خطر و رفع آن را در اقتصاد بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد کنونی کشور بر صادرات نفت متکی است و تا زمانی که همین روند ادامه داشته باشد شرایط جهانی بر روی اقتصاد ما تاثیر گذار است و راه جدایی از این چالش تکیه بر صادرات غیرنفتی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بنابراین صادرات غیرنفتی باید به عنوان محور اصلی توسعه قرار بگیرد و برای اینکه صادرات محور اصلی تولید قرار بگیرد باید تولید صادرات محور داشته باشیم.

وی گفت: بدست آوردن بازارهای کشورهای همسایه از یک برنامه پیش تعیین شده نبوده و برحسب یکسری اتفاقات این بازارها را بدست آوردیم و در واقع یک بازار باد آورده برایمان بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای صادرات مشخص نشده و یکی از مشکلاتی که در صادرات با آن ربرو هستیم تسهیل مقررات در کشور است.

وی با بیان اینکه پایداری صادرات مبتنی بر تولید قوی است، خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی موفق باشد مناطق آزاد است.

شافعی یادآور شد: در سال 1388 بودجه‌ای برای جوایز صادراتی تصویب نشد و در شورای عالی صادرات رقم ناچیزی برای مشوق‌های صادراتی مصوب شد که قرار شد به صادرکنندگان پرداخت شود.

وی افزود: تقاضاهای کشورهای همسایه برای اعزام هیات‌های صادراتی زیاد است و در حال حاظر دولت باید یک برنامه مشخص برای صادرات تدوین کند.

انتهای پیام

کد N590606

وبگردی