آفتاب

همنوایی دو نماینده تندروی کنگره آمریکا با اسراییل: ایران می خواهد زیرساخت های اتمی خود را حفظ کند

همنوایی دو نماینده تندروی کنگره آمریکا با اسراییل: ایران می خواهد زیرساخت های اتمی خود را حفظ کند

فارس نوشت:

دو نماینده تندروی کنگره با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که تأیید غنی‌سازی اورانیوم در ایران در واقع انحراف از سیاست آمریکا است و مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌بایست در راستای شرایطی که کنگره و اسرائیل تعیین کرده‌اند، پیش بروند.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «الیوت انگل» یکی دیگر از نمایندگان کنگره با انتشار بیانیه‌ای تأکید کردند که هرگونه توافق احتمالی با ایران باید همه راه‌ها برای دستیابی تهران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را مسدود کند.

پایگاه «جوئیش اند پالتیکال» گزارش کرد که این دو نماینده کنگره که مواضع سختی درقبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده‌اند روز پنج‌شنبه (دیروز) از مذاکره‌کنندگان آمریکایی در گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق نهایی تا مهلت 24 نوامبر، در راستای شرایطی که کنگره و اسرائیل تعیین کرده‌اند حرکت کنند.

در این بیانیه‌ آمده بود: ما همچنان از مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌خواهیم که شواهد و اسنادی که در جلسات استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه شده است را در نظر بگیرند. در بین چالش‌هایی که مذاکره‌کنندگان با آن مواجه هستند، رویارویی با مسئله هزاران سانتریفیوژی است که ایران می‌خواهد همچنان دست نخورده باقی بماند، مسئله دیگر ایجاد یک نظام راستی‌آزمایی موثر و فهم و رویارویی با "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم که توافق نهایی بین 1+5 و ایران باید همه راه‌ها برای دستیابی تهران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را مسدود کند. این توافق باید شامل یک مکانیسم راستی‌آزمایی کارآمد، طولانی مدت و سرزده باشد بطوریکه به ما درباره هرگونه تلاش ایران برای گریز هشدار دهد. این توافق نهایی همچنین باید ایران را ملزم کند به اقدامات گذشته خود برای ساخت بمب اعتراف کند».

این بیانیه نمایندگان کنگره در حالی صادر شد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در صدد بود با گروه 1+5 و ایران در دور نهایی مذاکرات هسته‌ای در آستانه مهلت 24 نوامبر دیدار و گفت‌وگو کند.

طبق گزارشات رسیده، این بیانیه تأکید دارد: «ما عمیقاً درباره گزارشاتی که بیان می‌کند ایران در صدد حفظ بخش اعظم زیرساخت‌ هسته‌ای خود و نه تعطیلی آنهاست، احساس نگرانی می‌کنیم».

این کنگره مدعی شدند که تأیید غنی‌سازی اورانیوم در ایران، انحرافی بنیادی و پرمخاطره‌ از سیاست‌ چند دهه‌ای آمریکا در رابطه با عدم تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی است.

45231

 

کد N590486

وبگردی