آفتاب
رشیدیان:

حضور سالیانه ۲۵ میلیون زائر می تواند موجب تحول اقتصاد خراسان رضوی شود

حضور سالیانه ۲۵ میلیون زائر می تواند موجب تحول اقتصاد خراسان رضوی شود

مشهد-خبرگزاری مهر: استاندار خراسان رضوی گفت: وجود ۲۵ میلیون زائر در سال در مشهد فرصتی است که با برنامه ریزی و هدفگذاری می تواند موجب تحول اقتصاد خراسان رضوی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رشیدیان قبل از ظهر جمعه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه همه محصولات باید با محوریت صادرات تولید شود اذعان کرد: ما در حال گذر از اقتصاد  متکی بر نفت هستیم و این پیام های بیش از هر زمان باید عینیت پیدا کند و باید تلاش کنیم شعارها به عمل تبدیل شوند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تعیین یک روز برای گرامی داشت صادرات بیانگر اهمیت این حوزه و تاثیر گذاری آن در اقتصاد کشور است.

وی خاطر نشان کرد: صادرکنندگان ما در کشورهای دیگر با مشکلات و آزار و اذیت هایی روبرو می شوند که باید به آنها توجه و مترفع سازیم.

رشیدیان با اعلام اینکه صادرات موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور است، ادامه داد: در بسته خروج از رکودی که توسط ریاست جمهور تدوین شده بحث صادرات و دستیابی به بازار های کشورهای دیگر از جمله اهدافی است که در راستای اقتصاد مقاومتی به آن پرداخته می شود.

وی تصریح کرد: باید تولید متناسب با کشورهای هدف بوده و محور اصلی، ارتقای کمی و کیفی محصولات باشد و علی الخصوص به محصولات دانش بنیان نگاه ویژه داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ایجاد ظرفیت و بازار های جدید برای توسعه کمی و کیفی صادرات اعلام کرد: باید با اقتصاد مبتنی بر ظرفیت ها و پتانسیل ها از اقتصاد تک محصولی رهایی یافته و به اشتغال و کارآفرینی و رفاه جامعه کمک کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برندینگ در تجارت خاطرنشان کرد: امروز رمز موفقیت در بازار های جهانی دارا بودن نام تجاری معتبر و معروف است لذا باید ایجاد برند و نام تجاری در دستور کار صنایع و تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد و برنامه های بلند مدت و راهبردی نیز در این حوزه تدوین شود.

رشیدیان در خصوص رفع مشکلات صادرات اظهار کرد: باید بحث صادرات زیر یک سقف مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک مدل موقتی توسط دستگاه های دولتی و بخش خصوصی بکارگیری شود.

وی تصریح کرد: برخی نگاه های بخشی و دستگاهی مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید از آن خودداری شود و اهداف کلان را در مقابل سود های جزیی قرار ندهند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: اتحاد و همدلی به نفع همه است و با همراهی و وحدت می توان مشکلات کوچک را  برطرف نمود.

وی از ایجاد کارگروه هایی که با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده تقدیر کرد و افزود : فعالیت های کارگروه های تخصصی کمک شایانی به صادرات می کند و برنامه هایی مثل نمایشگاه ها و اعزام هیئت های تجاری نقش مهمی در توسعه روابط دارد.

رشیدیان تصریح کرد: بعضی اوقات در نظام اجرایی برای رسیدن به هدف فرایندی تعریف شده و به مرور زمان آن فرایند تبدیل به هدف شده و آن هدف فراموش شده است که این باید تغییر کند و در اهداف بازنگری شود.

وی تاکید کرد: آیین نامه هایی نیز وجود دارد که باید براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی بازنگری شوند.

استاندار خراسان رضوی پیرامون آماده سازی زیرساخت های لازم برای صادرات اذعان کرد: توسعه مناطق آزاد و ویژه و امتداد محور مواصلاتی از چابهار تا سرخس، اتصال خط ریلی ایران به خط بین المللی در آسیای میانه از جمله مواردی است که در حال اجرا و پیگیری است.

وی وجود مضجع نورانی امام هشتم را مایع برکت استان دانست و افزود: وجود ۲۵ میلیون زائر در سال در مشهد فرصتی است که می تواند باعث تحول در اقتصاد مشهد شود که با برنامه ریزی و هدفگذاری می تواند اقتصاد مشهد را شکل دهد.

رشیدیان اعلام کرد: مزیت های استان در کشاورزی، صنعت، معادن؛ جاذبه های گردشگری، قرار گیری در کریدور شرق به غرب و سوابق درخشان و دیرینه این استان درتجارت امتیازات استان برای توسعه صادرات است.

وی تصریح کرد : اگر شناخت خوبی از فرصت ها و تهدیدها داشته باشیم می توانیم در بحث صادرات موثر باشد و هم در هدفگذاری و هم در برنامه ریزی ما را به نتایج مطلوب برساند.

استاندار خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: روحیه همکاری و تعامل بین بخش خصوصی وبخش دولتی با دانشگاه ها و مراکز آموزشی و علمی باید بر قرار شود و این مثلث می تواند باعث توسعه روز افزون اقتصاد استان شود.

کد N590482

وبگردی