آفتاب
سلطانی خبر داد

اصلاح قانون اعطای مجوزبه صندوق‌های فناوری‌ تا اوایل سال آینده/تصویب 121طرح درصندوق شکوفایی

اصلاح قانون اعطای مجوزبه صندوق‌های فناوری‌ تا اوایل سال آینده/تصویب 121طرح درصندوق شکوفایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه طرح اصلاح قانون اعطای مجوز به صندوق‌های پژوهش و فناوری به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: از 121 طرح ارزیابی شده، 91 طرح از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری مصوب شد که 61 درصد از تسهیلات این طرحها از طریق این صندوق‌ها تامین شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در همایش تبیین قراردادهای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های عامل با بیان این که در ابتدای تحویل این صندوق تنها 42 دستورالعمل این صندوق موجود بود، افزود: این صندوق در طی هفت ماه مسیر سنگینی را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان طی کرده است.

وی یکی از تفاوتهای عملکرد این صندوق با بانک‌ها را ارزیابی فنی دقیق از طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان ذکر و اظهار کرد: از آنجایی که ما مجبور به پذیرش ریسک بالا و دریافت ضمانتهای آسان از شرکت‌های دانش بنیان هستیم، از این رو مجبوریم تا نظارت‌های دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی کامل از طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.

سلطانی با اشاره به تاکیدات قانونی در زمینه عملکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری ملزم به حفظ سرمایه صندوق هستند و این در حالی است که از یک سو سالانه 25 درصد نرخ تورم داریم و از سوی دیگر بر اساس قانون نرخ سود تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق‌ها پنج تا هفت درصد زیر نرخ اعلام شده از سوی شورای پول و اعتبارات باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که فضای اقتصادی کشور آماده فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری نیست، ادامه داد: از مهم‌ترین دغدغه‌های صندوق‌ها باید توسعه فناوری باشد، در این راستا 10 هدف برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفتیم که برخی از آنها محقق شده است.

سلطانی اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان را یکی از این اهداف دانست که محقق شده است و اضافه کرد: هدف دوم این صندوق همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری است که در این زمینه 95 درصد از این هدف محقق شده است. به گونه‌ای که به غیر از سه صندوق پژوهش و فناوری تمام صندوق‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی قرارداد دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مشارکت در سرمایه‌گذاری را از دیگر اهداف این صندوق نام برد و یادآور شد: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیانی که مایل باشند، از سوی صندوق سهام آنها خریداری می‌شود، البته در این مورد سقفی برای خرید سهام از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی وجود ندارد.

سلطانی سرمایه‌گذاری در نهادهای ریسک پذیر را از دیگر اهداف این صندوق دانست و خاطر نشان کرد: بر این اساس، این صندوق از نظر قانونی می‌تواند اقدام به ایجاد یک VC (صندوق ریسک پذیر) کند که در این زمینه صندوق تنها 49 درصد از سهام را می‌تواند در اختیار داشته باشد و پس از پنج تا 10 سال سهام را به فروش برساند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی هدف دیگر را همکاری با بانک‌ها دانست و با تاکید بر این که نتایج این همکاری تا دو ماه آینده اعلام می‌شود، اضافه کرد: برای عبور از بحران‌های اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای کشور چاره‌ای جز حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان نداریم، مگر این که تصمیم بگیریم به پول نفت اکتفا کنیم که این منابع نیز تا سال‌های آینده به اتمام می‌رسند.

این مقام مسؤول از تصویب 121 طرح دانش بنیان از سوی این صندوق خبر داد و ادامه داد: از این تعداد طرح به میزان 47 میلیارد تومان تسهیلات حمایت شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های موجود در حوزه علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود سونامی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است که سه تا چهار سال آینده شاهد رشد تعداد شرکت‌های دانش بنیان خواهیم شد که لازم است صندوق‌های پژوهش و فناوری ظرفیت خود را برای ارائه خدمات افزایش دهند.

وی نوپا بودن 65 درصد شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر چالش‌های موجود نام برد و خاطر نشان کرد: عمده طرح‌هایی که مورد ارزیابی قرار گرفته است، زیاد قوی نبوده، به گونه‌ای که از حدود 250 طرح ارزیابی شده تنها 121 طرح مصوب شده است که این میزان پاسخگوی نیازهای کشور نیست و ما تنها با طرح‌های کوچک مواجه هستیم، این در حالی است که ماموریت ما پرداختن به طرح‌های کلان و بزرگ است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به اعتبارات صندوق نوآروی و شکوفایی توضیح داد: از 121 طرح مصوب 91 طرح از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری مصوب شده است و از 47 میلیاردی که به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شد، 29 میلیارد تومان آن از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری بوده است.

به گفته وی، این عدد به معنای آن است که 61 درصد اعتبارات از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اعطا شده است، در حالی که بر اساس قانون این شرکت‌ها تنها پنج درصد را باید تامین می‌کردند.

سلطانی همچنین با تاکید بر ایجاد رقابت میان صندوق‌های پژوهش و فناوری یادآور شد: در این راستا طرح اصلاح اعطای مجوز به صندوق‌های پژوهش و فناوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده این اصلاحات انجام می‌شود.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N590080

وبگردی