آفتاب

واشنگتن: تصمیم‌گیری درباره عضویت اوکراین در ناتو برعهده کی‌یف است

واشنگتن: تصمیم‌گیری درباره عضویت اوکراین در ناتو برعهده کی‌یف است

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت، تصمیم‌ درباره عضویت اوکران در ائتلاف ناتو باید توسط این کشور و دولت آن و بدون دخالت خارجی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ به نقل از خبرگزاری اسپاتنیک،‌ مارک استرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره عضویت اوکراین در ناتو اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری درباره عضویت احتمالی اوکراین در ائتلاف ناتو مربوط به این کشور و این ائتلاف است و آمریکا از حق اوکراینی‌ها در تصمیم‌گیری درباره آینده خود بدون دخالت هرگونه قدرت خارجی حمایت می‌کند.

استرو افزود، عضویت در ناتو برای اوکراین اکنون در حال بررسی در ائتلاف نیست و این کشور هم تا کنون درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.

از زمان آغاز بحران در جنوب شرق اوکراین، این کشور درپی همکاری‌های بیشتری با ناتو بوده است. در ماه سپتامبر پترو پوروشنکو، رییس‌جمهور اوکراین طی سخنرانی خود در گنکره آمریکا نسبت به حمایت‌های بیشتر آمریکا از این کشور از جمله ایجاد شرایط ویژه برای این کشور در ائتلاف ناتو اعلام نیاز کرد اما رییس‌جمهور آمریکا ارائه شرایط ویژه به اوکراین به عنوان کشور غیرعضو در ناتو را رد کرد.

با این حال ائتلاف ناتو در پی تداوم بحران سیاسی در اوکراین و الحاق کریمه به روسیه،‌ نیروهای بیشتری در کشورهای حوزه دریای بالتیک مستقر کرد.

مسکو نیز در مقابل با تاکید بر این ادعا که افزایش نیروهای ناتو در حوزه بالتیک تعادل استراتژیک را از بین می‌برد، نسبت به افزایش نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام

کد N589306

وبگردی