آفتاب
/همایش دنیای بدون ترور برای کودکان/

آلیا: آمار شهدای ترور در ایران به شانزده هزار نفر رسیده است

آلیا: آمار شهدای ترور در ایران به شانزده هزار نفر رسیده است

یک عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در حال حاضر چقدر کودکان در فلسطین و غزه توسط رژیم صهیونیستی می‌میرند و یا در آفریقا کودکانی هستند که از گرسنگی جان می‌دهند. در تمام اصول بنیادین سازمان ملل تاکید شده که در جنگ‌ها کودکان و زنان باید در امان باشند ولی در حمله‌های نظامی چقدر به این امر توجه می‌کنند؟

یک عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در حال حاضر چقدر کودکان در فلسطین و غزه توسط رژیم صهیونیستی می‌میرند و یا در آفریقا کودکانی هستند که از گرسنگی جان می‌دهند. در تمام اصول بنیادین سازمان ملل تاکید شده که در جنگ‌ها کودکان و زنان باید در امان باشند ولی در حمله‌های نظامی چقدر به این امر توجه می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه آلیا صبح امروز در همایش «دنیای بدون ترور برای کودکان» که به مناسبت روز جهانی کودک با حضور جمعی از خانواده‌های قربانی ترور و برخی از مهمانان خارجی و کارشناسان حقوقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، با بیان اینکه امروز 20 نوامبر و روزی است که کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و کودکان در سازمان ملل تنظیم شد و ملت‌های زیادی به آن پیوستند، اظهار کرد: ایران هم یکی از کشورهایی بود که به این کنوانسیون پیوست و این همایش به مناسبت جهانی تحت عنوان دنیای بدون ترور برای کودکان برگزار شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همین مکانی که این همایش برگزار می‌شود انفجار بزرگی صورت گرفت و جمعی از بزرگان، وزرا و دانشمندان کشور ما را به شهادت رساندند. در جمع ما همسران شهیدانی حضور دارند که خودشان خانواده‌های قربانی ترور هستند ولی ترور کودکان متاسفانه در جهان امروز یک معضل بسیار حساس شده است که باید برای آن برنامه‌هایی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند در بهشت جایی وجود دارد به نام «دارالفرج» که مقام آنجا بسیار بلندمرتبه است. این مکان یک جایگاه مخصوص برای کسانی است که کودکان را شاد می‌کنند. شاد کردن کودکان در دین مبین اسلام اجر و پاداش بسیار زیادی دارد.

رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان گفت: پیامبر (ص) به کودکان توجه ویژه‌ای می‌کرد و در روز حتی اگر کارهای مهم سیاسی و حکومتی داشت چند لحظه‌ای را با کودکان می‌گذراند. حضرت علی (ع) نیز برای شاد کردن کودکان احترام و ارزش بسیار زیادی قائل بود.

آلیا ادامه داد: یکی از وظایف خانواده‌ها نسبت به کودکان این است که نام نیک برای آنها برگزینند و تمامی کودکان باید از خانواده‌های خوب برخوردار باشند. این اصول در کنوانسیون سازمان ملل هم ذکر شده که اسلام 1400 سال پیش به آن اشاره کرده اما نکته مهم اینجاست آنهایی که دم از حقوق کودکان می‌زنند آیا خودشان به این امر عمل می‌کنند؟ یکی از دستورات دین اسلام تیراندازی، اسب‌سواری و آموزش شنا به کودکان است که با یادگیری این علوم کودکان ما می‌توانند شاد باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در کنوانسیون حقوق کودکان که در سازمان ملل تنظیم شده 54 بند و دو ماده الحاقی قرار دارد که در این ماده افراد تا زیر 18 سال کودک محسوب می‌شوند ولی طبق روایات اسلامی ما کودکی افراد را تا 21 سالگی تعریف می‌کنیم. این بند از کنوانسیون حقوق کودکان در قبایل مختلف متفاوت است. دین اسلام زندگی کودکان را به سه دوره هفت ساله تقسیم‌بندی می‌کند که دو مرحله اول کودک باید در خانواده‌ای سالم و صالح بزرگ شود که در کودکی مرحله سوم بتواند یک مشاور خوب برای خانواده باشد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: حق بودن در کنار پدر و مادر، حق آزادی در بیان عقیده‌ها و دور بودن از خشونت و برخورداری از حقوق خصوصی برای کودکان تمام سرزمین‌ها مهم است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همیشه اعلام کرده‌ایم صلح‌طلب هستیم. رییس‌جمهور ما سال گذشته در سازمان ملل جهان عاری از تنش را مطرح کرد ولی چرا علیرغم این حرکت‌ها ما معمولا مورد غضب واقع می‌شویم. طبق گفته خودشان تاکنون کشور ما 12 هزار کشته شده در اثر فعالیت‌های منافقین دارد ولی طبق آمار ما این رقم به 16 هزار نفر هم می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چقدر کودکان در فلسطین و غزه توسط رژیم صهیونیستی می‌میرند و یا در آفریقا کودکانی هستند که از گرسنگی جان می‌دهند. در تمام اصول بنیادین سازمان ملل تاکید شده که در جنگ‌ها کودکان و زنان باید در امان باشند ولی در حمله‌های نظامی چقدر به این امر توجه می‌کنند. این همه تناقض برای چیست؟

آلیا یادآور شد: کشورهای اروپایی و غربی ما را محکوم می‌کنند که شما در کشور خودتان کودکان را اعدام می‌کنید در صورتی که ما تا به حال هیچ کودکی را در کشور خود اعدام نکرده‌ایم. حتی اگر کودکان در دوران کودکی قتلی مرتکب شوند آنها را به مراکز تربیتی و بازپروری می‌فرستیم تا به سن قانونی برسند و در آن زمان دیگر خانواده‌ها خودشان با یکدیگر به توافق می‌رسند. حتی ما در کشور یک کمیسیون سازش داریم که برای حمایت از حقوق کودکانی است که قبل از رسیدن به سن قانونی جرم مرتکب شده‌اند.

آلیا ادامه داد: دنیای بدون ترور چگونه به وجود می‌آید؟ یکی از مصیبت‌های جهان امروز این است که همه خوب حرف می‌زنند اما عمل آنها متفاوت است. اگر یک سیاه‌پوست توسط سفیدپوستی به قتل برسد مانعی ندارد و نباید محکوم شود اگر سفیدپوستی به دست سیاه‌پوستی به قتل برسد تمام شبکه‌ها در این راستا فعالیت می‌کنند و باید کاری کنند که حق او را بگیرند، آنها مردم جهان را به دو دسته تقسیم می‌کنند.

رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در ادامه با بیان اینکه اکنون کشور ما روزهای بسیار حساسی را سپری می‌کند، افزود: امروز فرزندان ملت مشغول مذاکره در راستای به دست آوردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستند و البته در کشور برخی احساس دلواپسی می‌کنند.

وی ادامه داد: من در اینجا اعلام می‌کنم که آمریکا تا به حال هیچ پولی به حساب کشور ما واریز نکرده است. آنها به ما گفتند تمام فعالیت‌های غنی‌سازی را محدود کنید. نمایندگان مردم هم برای دستیابی به فعالیت صلح‌آمیز این حرف را پذیرفتند. در دوره آقای خاتمی هم به دلیل اینکه ما می‌خواستیم به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برسیم در دوره‌ای این فعالیت‌ها را متوقف کردیم و در همان زمان بود که شهیدانی همچون احمدی روشن پرورش یافتند. آنها با تحریم‌هایی که علیه ما قرار دادند نیمی از جوانان ما در اثر بیماری سرطان از بین رفتند و با تحریم قطعات هواپیمایی خیلی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند.

آلیا افزود: تحریم آنها به قصد از بین بردن انقلاب است و این ما هستیم که باید در مقابل آنها بایستیم. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به برکت حضرت امام دارای جایگاه الگویی برای جهانیان است. این شعار نیست بلکه عین واقعیت است. این عزت ما به دلیل خون شهدایی است که ریخته و امواج بیداری اسلام دنیا را فرا گرفته است. یکی از اهداف جوانان ما باید خوب درس خواندن باشد و از دانشمندان شهید درس بگیرند. آنها به دلیل شجاعتی که داشتند ترور شدند و با همین شهادت کشور را به پیش بردند. ما هرگز نباید در عرصه علم و فناوری عقب بمانیم و در راستای پیشرفت علم باید دین را نیز ترویج بدهیم.

انتهای پیام

کد N589223

وبگردی