آفتاب

منصوری: رسانه‌ها و مطبوعات آزاد از ملزومات توسعه سیاسی به حساب می‌آیند

منصوری: رسانه‌ها و مطبوعات آزاد از ملزومات توسعه سیاسی به حساب می‌آیند

یک عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: یکی از ملزومات توسعه سیاسی هر کشوری وجود رسانه و مطبوعات آزاد برای انتقال مفاهیم مختلف از حاکمیت به مردم و از مردم به حاکمیت است.

یک عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: یکی از ملزومات توسعه سیاسی هر کشوری وجود رسانه و مطبوعات آزاد برای انتقال مفاهیم مختلف از حاکمیت به مردم و از مردم به حاکمیت است.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر توسعه سیاسی را به معنی و مفهوم مشارکت آحاد مردم به صورت دموکراتیک و سازمان‌یافته در روند توسعه کشور و نظارت بر قدرت ساختار حقوقی نظام‌های سیاسی حاکم بدانیم، نقش مطبوعات و رسانه‌ها در روند این توسعه سیاسی نقشی بی‌بدیل و تأثیرگذار است.

وی در ادامه با بیان این‌که توسعه سیاسی نقش مهمی بین ساختار حقیقی و ساختار حقوقی کشور در نظام‌های مردم‌سالار ایفا می‌کند، گفت: در بین ساختارهای حقیقی و حقوقی کشورهایی با نظام مردم‌سالار توسعه سیاسی و ارکان آن بسیار مهم شمرده می‌شود اما قدرت‌های متمرکز نشان داده‌اند که در مقابل هر گونه توسعه سیاسی مقاومت می‌کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به تبلور توسعه سیاسی در انتخابات یک کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که انتخابات عادلانه، آزاد و با حضور همه مردم صورت می‌گیرد می‌شود گفت که پیوند بین ساختار حقیقی و حقوقی کشور اتفاق می‌افتد. از ملزومات شکل‌گیری این پیوند مطبوعات و رسانه‌های آزاد و مستقل هستند که بتوانند با جریان‌سازی آزاد از اتفاقات حقوقی و حقیقی نقشی در توسعه سیاسی کشورشان ایفا کنند.

وی همچنین افزود: اگر بخواهیم از روند توسعه سیاسی مطبوعات آزاد و مستقل جلوگیری کنیم نه تنها توسعه سیاسی کل کشور را شکل نداده‌ایم بلکه شرایطی غیرماندگار و ناپایدار فراهم کرده‌ایم. زیرا اساسا حضور مطبوعات آزاد ارتباط جدی با ارکان دموکراسی و روند توسعه سیاسی کشور دارد.

این عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب با تأکید بر لزوم آگاهی‌بخش‌بودن مطبوعات و رسانه‌ها، تصریح کرد: در صورتی مطبوعات می‌توانند نقشی در توسعه سیاسی داشته باشند که به محلی برای آگاهی بخشی مردم تبدیل شده باشند. مردم از طریق دسترسی به آنها باید بتوانند از تحولاتی که در ایران و جامعه جهانی رخ می‌دهد باخبر شوند. این اخبار باید در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که مجاورتی زیاد با هم دارند اطلاع‌رسانی شوند.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها باید شرایط پاسخگویی مسئولین را فراهم کنند، گفت: هرچه دایره اطلاع‌رسانی و حوزه کاری مطبوعات بیشتر باشد اخبار برای مردم محیطی پرسشگر ایجاد می‌کند پس رسانه‌ها فضایی برای پاسخگویی مسئولین و کسانی که مسئولیت حقوقی دارند و قاعدتا هم باید پاسخگوی عملکردشان در نقشی که ایفا می‌کنند باشند را فراهم می کنند.

منصوری نقش دیگر مطبوعات و رسانه‌های آزاد در توسعه سیاسی را در برقراری تعامل و گفت‌وگو میان مردم و حاکمان دانست و گفت: با توجه به نقش مطبوعات می‌توان گفت: مطبوعات محلی برای طرح جریان‌های سیاسی کشور است. گفت‌وگو و تعامل‌های مستقیم میان جریان‌های سیاسی که در درازمدت می‌تواند منافع ملی کشور را تأمین کند در همین رسانه‌ و مطبوعات اتفاق می‌افتد.

وی رشد ارکان دیگر دموکراسی نظیر احزاب، تشکل‌های صنفی و مدنی را با رشد مطبوعات همسو دانست و خاطرنشان کرد: مسلما توسعه سیاسی منوط به رشد ارکان سیاسی مثل احزاب، تشکل‌های مدنی و صنفی است. اگر به رشد در این ارگان‌ها برسیم توسعه سیاسی امری دست یافتنی خواهد بود. در این میان ایفای نقش مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان پیوندی میان ارکان دموکراسی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی در پایان تأکید کرد: مطبوعات و رسانه‌های آزاد یکی از موثرترین ارکانی هستند که می‌توانند به ایفای نقش در توسعه پایدار بپردازند. قاعدتا با توجه به قالب بودن توسعه متوازن و همه‌جانبه به عنوان اهداف همه کشورها ما نیز باید بر وجود رسانه‌ها و مطبوعات آزاد با حضور نخبگان حقیقی و حقوقی توجه کنیم.

انتهای پیام

کد N589212

وبگردی