آفتاب
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور:

صنعت توریسم و گردشگری در کشور مغفول مانده است/ اعتبار مرمت کاروانسراهای تاریخی محدود است

صنعت توریسم و گردشگری در کشور مغفول مانده است/ اعتبار مرمت کاروانسراهای تاریخی محدود است

همدان – خبرگزاری مهر: معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ساخت مجتمع‌های بین راهی در همدان خبری نیست، گفت: صنعت توریسم و گردشگری در کشور ما مغفول مانده است و از آن غافل شدیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شیرکوند بعدازظهر چهارشنبه در نشست تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان همدان که در حاشیه برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: تعداد هتل‌های چند ستاره شهر توریسم‌پذیر همدان نسبت به اول انقلاب تاکنون اضافه نشده است.

وی با بیان اینکه در گذشته اعتقاد بر این بود که گردشگری بخش دلچسبی نیست چرا که اینگونه تلقی می شد با این بخش باید خیلی مهربان برخورد کرد تا به فرهنگ و هنجار ضربه نزند، گفت: توسعه گردشگری در رأس امور برنامه‌های هیئت دولت قرار گرفته است.

وی گفت: مهمترین وجه تمایز همدان بهره‌مندی از سه گانه سازمان در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میزاث فرهنگی است که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند و برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در بودجه عمرانی سالانه دولت نیاز به تعریف ردیف بودجه وجود دارد، بیان کرد: دولت برای ایجاد زیرساخت‌های هتل، مجتمع تفریحی و بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان همدان بودجه عمرانی ندارد.

وی با بیان اینکه دولت تنها می‌تواند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند، افزود: تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره شهر فرهنگی و توریسم‌پذیر همدان نسبت به اول انقلاب تاکنون اضافه نشده است.

بین گردشگری و اقتصاد هم‌افزایی وجود دارد

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردش ya گری با اشاره به اینکه بین گردشگری و اقتصاد هم‌افزایی وجود دارد، عنوان کرد: ساخت مجتمع‌های بین راهی در همدان خبری نیست و باید ایجاد این زیرساخت‌ها در اولویت سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

وی گفت: دولت برای ساختن زیرساخت‌های خدماتی مانند اماکن اقامتی، پذیرایی، هتل، اماکن تفریحی و رفاه سرویس می‌دهد و زمینه برای ساخت آنها را تسهیل می‌کند.

شیرکوند افزود: دولت باید زمین را با کاربری گردشگری در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد و مسئولان نیز مسیر را برای عملیاتی شدن فرصت‌هیا سرمایه‌گذاری باز کنند.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای مرمت عمارت، اماکن و کاروانسراهای تاریخی عنوان کرد: مرمت هر مکان تاریخی یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بر این اساس سیاست سازمان این است که به مالکان دارای اماکن و آثار ثبت شده ملی اختیار مرمت و بازسازی را بدهد و آنها را به کاربری صنایع دستی تغییر دهند

۲۸ منطقه ویژه گردشگری در استان همدان شده است

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: در استان همدان ۲۸ منطقه ویژه گردشگری وجود دارد که یک سرمایه بزرگ اداری برای استان به حساب می‌آید و با داشتن مجوز هیئت وزیران کاربری آنها تغییر یافته است.

وی افزود: ظرفیت مناطق نمونه گردشگری نامحدود است و ولی سرمایه‌گذاری در بحث مدیریت مالی به رشد لازم نرسیده‌اند و سرمایه محور هستند.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران برای تأمین منابع خود می‌توانند شرکت سهامی عام و خاص درست کنند و یا اینکه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بانک‌های از منابع خالی هستند، افزود: بانک‌ها در موقعیتی نیستند که تهسلات ارائه دهند و تنها بانک‌ها به پروژه‌هایی که ۶۰ درصد سرمایه مورد نیاز توسط سرمایه‌گذار تأمین می‌شود، تسهیلات می‌دهند.

وی منابع صندوق توسعه ملی را موهبیتی برای بانک‌ها دانست و گفت: در شرایطی که قیمت نفت از ۱۰۰ دلار به ۷۵ دلار رسیده است و ۲۵ درصد از اعتبارات تملک و دارایی دولت کاهش یافته است، سرمایه‌گذاران برای تأمین منابع باید از روش‌هیا نوین استفاده کنند.

کد N588659

وبگردی